Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har förstått att vi är ett par stycken här nu som har dagar/veckor kvar till löneutmätning, så jag vill bara vidarebefordra hur det ser ut i systemet för mig. Jag fick alltså min första delgivning 19 december. Jag skrev på den 26 december, vilket blev steg 1 mot löneutmätning. Det har ( naturligtvis) kommit fler efter detta, de skrevs på samma dag, inget att vänta på. Beslut om utslag kom 12 januari. Skuld att betala- brevet ( kivra) kom 26 januari. 15 februari kom brevet om att skicka in inkomster/ utgifter. Jag hade 14 dagar på mig. För att säkra februarilönen, väntade jag tills igår ( 27 februari) att skicka in efter att ha spenderat/ buffert och allt var klart där. Kanske smart tänkt, men spelade ingen roll. Redan när jag vaknade idag hade jag fått brevet om att löneutmätning påbörjas nu. Ett par timmar senare får jag ytterligare brevet om att de kollat mina inkomster mellan 15- 20 februari, så vad jag hade på kontot just nu, var ändå ointressant här. Nu kör vi vidare och jag är ändå lite glad. Dels för att äntligen veta vad jag har att leva för, men också att jag inte fick maxbeslut, utan kommer få ut någon tusenlapp extra i månaden om jag jobbar på som vanligt och inte är sjuk etc. Funderar på om skattejämkning kan vara ett alternativ nu också?
Måste också skicka in sista dagen imorgon 29:e. Vad menar du med att du får ut någon tusenlapp extra? Är det Xtra jobb du har? Vad är det för fördel med skattejämkning?

Måste också skicka in sista dagen imorgon 29:e. Vad menar du med att du får ut någon tusenlapp extra? Är det Xtra jobb du har? Vad är det för fördel med skattejämkning?
Just skattejämkning kan jag inte mycket om, så vågar inte svara här. Men jag TROR det betyder att du betalar lite mindre i skatt och får ut lite mer varje månad. Men lita inte på det jag skriver, ska kolla upp detta lite mer framöver. Jag fick alltså inte maxbelopp att behålla/ förbehållsbeloppet ( 6091 kr + hyra+ medicin, transport)). De kommer dra en fast summa ( för mig 11 000), vilket betyder att allt jag tjänar/ får i lön utöver dessa 11 000 kr får jag behålla. Normalt sett får jag ut någon mer tusenlapp i månaden på lönen, efter vad de har räknat på här.

Just skattejämkning kan jag inte mycket om, så vågar inte svara här. Men jag TROR det betyder att du betalar lite mindre i skatt och får ut lite mer varje månad. Men lita inte på det jag skriver, ska kolla upp detta lite mer framöver. Jag fick alltså inte maxbelopp att behålla/ förbehållsbeloppet ( 6091 kr + hyra+ medicin, transport)). De kommer dra en fast summa ( för mig 11 000), vilket betyder att allt jag tjänar/ får i lön utöver dessa 11 000 kr får jag behålla. Normalt sett får jag ut någon mer tusenlapp i månaden på lönen, efter vad de har räknat på här.
Jag började med inkomstredovisningen nu. Fastnade direkt på det med skatten hittar inte vilken kolumn. Var hittar man det?

Jag började med inkomstredovisningen nu. Fastnade direkt på det med skatten hittar inte vilken kolumn. Var hittar man det?
Jag är inte säker här heller, men jag googlade på min kommun och skatt, fick fram 33,40 och skrev 33. Tror inte det är jätteviktigt att skriva på kronan/procenten, då de ändå kollar upp dig och ser själva.

Har förstått att vi är ett par stycken här nu som har dagar/veckor kvar till löneutmätning, så jag vill bara vidarebefordra hur det ser ut i systemet för mig. Jag fick alltså min första delgivning 19 december. Jag skrev på den 26 december, vilket blev steg 1 mot löneutmätning. Det har ( naturligtvis) kommit fler efter detta, de skrevs på samma dag, inget att vänta på. Beslut om utslag kom 12 januari. Skuld att betala- brevet ( kivra) kom 26 januari. 15 februari kom brevet om att skicka in inkomster/ utgifter. Jag hade 14 dagar på mig. För att säkra februarilönen, väntade jag tills igår ( 27 februari) att skicka in efter att ha spenderat/ buffert och allt var klart där. Kanske smart tänkt, men spelade ingen roll. Redan när jag vaknade idag hade jag fått brevet om att löneutmätning påbörjas nu. Ett par timmar senare får jag ytterligare brevet om att de kollat mina inkomster mellan 15- 20 februari, så vad jag hade på kontot just nu, var ändå ointressant här. Nu kör vi vidare och jag är ändå lite glad. Dels för att äntligen veta vad jag har att leva för, men också att jag inte fick maxbeslut, utan kommer få ut någon tusenlapp extra i månaden om jag jobbar på som vanligt och inte är sjuk etc. Funderar på om skattejämkning kan vara ett alternativ nu också?
Kanske bättre att vänta med jämkning ett par månader för att se hur mycket ska du betala ränta.

I tråden diskuteras det att spara undan förbehållsbelopp, min undran är då om man pratar om normalbeloppet.

Förbehållsbeloppet för vuxen med hemmavarande barn är ca 19-21000kr. (Vet ej utan barn).

Normalbelopp är ca 6000kr för en vuxen, har man barn får man behålla 3200kr upp till 5800kr/per barn, beroende på barnets ålder.
Jag har lämnat in min inkomst redovisning igår. Kan de ta det som finns på kontot direkt innan man fått lön? Går dom in på mitt lönekonto och ser vad som finns där?

Jag har lämnat in min inkomst redovisning igår. Kan de ta det som finns på kontot direkt innan man fått lön? Går dom in på mitt lönekonto och ser vad som finns där?
Min förståelse är att aldrig spara på kontot, utan ha i kontanter då det kan komma att utmätas i en tillgångsutredning. Det verkar som ett vanligt förfarande att få både utmätning (där man letar efter sådant som har värde, en bil som värderas till ca 30.000kr mäter man inte ut) och löneutmätning.

Ja, det borde de kunna göra, beroende på hur mycket du har på kontot förstås. Du borde ha rätt att ha kvar normalbeloppet ( 6091 kr), för normalt sett borde ju din hyra mm vara betalda nu när det är den sista i månaden. De kan gå in på ditt konto för att se om du har tillgångar där, ja, men vad jag förstått det som, så är det sällan de kollar transaktioner, utan bara saldot.

Alla ärenden är nog unika, men i mitt fall, ( skrev på 27 februari, alltså för två dagar sedan) fick jag brev från kfm redan dagen efter att jag skickade in inkomstuppgifterna till dem. I det brevet fanns bla uppgifter på att de kollat mina konton den 15-20 februari, alltså innan både lön och även innan jag skickat in inkomstuppgifterna till dem. När de kollar kontot vet du ju inte innan, men vad jag förstår efter vad folk skrivit här på forumet, så händer det ca 1-2 ggr per år.

När dem kollade mitt konto inför löneutmätning, innan jag hade fyllt i inkomst/utgifter & skickat in 17 Jan. Då hade jag ca 9500:- kvar på kontot. Dem rörde inte pengarna.

När dem kollade mitt konto inför löneutmätning, innan jag hade fyllt i inkomst/utgifter & skickat in 17 Jan. Då hade jag ca 9500:- kvar på kontot. Dem rörde inte pengarna.
Säger inte mycket om vi inte vet vad är ditt förbehållsbellop.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp