Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja det kommer i Kivra med:) och teoretisk sett så kan dem ju ta det över förbehållsbeloppet men väldigt svårt att se det om det rör sig om 100 lappar
Nu vill jag förstå det här rätt: kan jag spara undan summan som motsvarar mitt förbehållsbelopp så får jag spara undan ca 19000kr utan att KFM gör en utmätning av dessa pengar? Ni pratar inte om normalbelopp? För ensamstående utan barn är normalbeloppet ca 6000kr. Eller är det jag som rört ihop begreppen?

Nu vill jag förstå det här rätt: kan jag spara undan summan som motsvarar mitt förbehållsbelopp så får jag spara undan ca 19000kr utan att KFM gör en utmätning av dessa pengar? Ni pratar inte om normalbelopp? För ensamstående utan barn är normalbeloppet ca 6000kr. Eller är det jag som rört ihop begreppen?
Spara undan 19K låter inte som en smart idé, om Du inte sparar kontant hos en kompis. Har du 19K sparat på ett av dina bankkonton vid en tillgångsutredning så ryker dom nog.

Spara undan 19K låter inte som en smart idé, om Du inte sparar kontant hos en kompis. Har du 19K sparat på ett av dina bankkonton vid en tillgångsutredning så ryker dom nog.
I tråden diskuteras det att spara undan förbehållsbelopp, min undran är då om man pratar om normalbeloppet.

Förbehållsbeloppet för vuxen med hemmavarande barn är ca 19-21000kr. (Vet ej utan barn).

Normalbelopp är ca 6000kr för en vuxen, har man barn får man behålla 3200kr upp till 5800kr/per barn, beroende på barnets ålder.

Som nämnts många gånger förr, beroende på när i månaden tillgångsutredning genomförs lämnas antingen hyra eller så bedöms hyran vara betald vid utmätning av medel på konto.

Som nämnts många gånger förr, beroende på när i månaden tillgångsutredning genomförs lämnas antingen hyra eller så bedöms hyran vara betald vid utmätning av medel på konto.
Vet inte om du tänker på mig här när du svarar. Jag har lite över 6000 kr på kontot, vilket är några hundralappar över förbehållsbeloppet när hyran och andra räkningar är betalda nu. Menar du att de tar det också? Jag har medicin, sjukvård och mat mm, som ska räcka över månaden också.

Vet inte om du tänker på mig här när du svarar. Jag har lite över 6000 kr på kontot, vilket är några hundralappar över förbehållsbeloppet när hyran och andra räkningar är betalda nu. Menar du att de tar det också? Jag har medicin, sjukvård och mat mm, som ska räcka över månaden också.
Förbehållsbeloppet = hela förbehållet, hyra, resor för genomförande av tjänst, övriga kostnader plus normalbeloppet
Normalbeloppet = ditt (plus eventuell familjs) belopp att behålla för löpande kostnader som mat, hushållsel, hygien osv
Minst familjens (kända) normalbelopp lämnas på kontot vid utmätning

Förbehållsbeloppet = hela förbehållet, hyra, resor för genomförande av tjänst, övriga kostnader plus normalbeloppet
Normalbeloppet = ditt (plus eventuell familjs) belopp att behålla för löpande kostnader som mat, hushållsel, hygien osv
Minst familjens (kända) normalbelopp lämnas på kontot vid utmätning
Frågan är ju om man, utöver sitt normalbelopp även kan ha summan motsvarande ett normalbelopp undansparat på kontot? Vilket skulle bli:
6000kr som buffert plus
6000kr som ska täcka månatliga utgifter.

Frågan är ju om man, utöver sitt normalbelopp även kan ha summan motsvarande ett normalbelopp undansparat på kontot? Vilket skulle bli:
6000kr som buffert plus
6000kr som ska täcka månatliga utgifter.
Skulle beloppet påträffas under perioden då hyran förväntas vara betald så ska allt utom normalbeloppet utmätas.

Har förstått att vi är ett par stycken här nu som har dagar/veckor kvar till löneutmätning, så jag vill bara vidarebefordra hur det ser ut i systemet för mig. Jag fick alltså min första delgivning 19 december. Jag skrev på den 26 december, vilket blev steg 1 mot löneutmätning. Det har ( naturligtvis) kommit fler efter detta, de skrevs på samma dag, inget att vänta på. Beslut om utslag kom 12 januari. Skuld att betala- brevet ( kivra) kom 26 januari. 15 februari kom brevet om att skicka in inkomster/ utgifter. Jag hade 14 dagar på mig. För att säkra februarilönen, väntade jag tills igår ( 27 februari) att skicka in efter att ha spenderat/ buffert och allt var klart där. Kanske smart tänkt, men spelade ingen roll. Redan när jag vaknade idag hade jag fått brevet om att löneutmätning påbörjas nu. Ett par timmar senare får jag ytterligare brevet om att de kollat mina inkomster mellan 15- 20 februari, så vad jag hade på kontot just nu, var ändå ointressant här. Nu kör vi vidare och jag är ändå lite glad. Dels för att äntligen veta vad jag har att leva för, men också att jag inte fick maxbeslut, utan kommer få ut någon tusenlapp extra i månaden om jag jobbar på som vanligt och inte är sjuk etc. Funderar på om skattejämkning kan vara ett alternativ nu också?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp