Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur länge har du haft lönutmätning? Jag har börjat hamna hos inkasso. Känns så jobbigt just nu. Fick 12 500 denna månad. Varit mycket sjuk o jobbar 50% just nu. Hoppas jag kan lägga undan lite nästa månad iaf.
Börjar bli väldigt förvirrad av alla olika åsikter. Fått höra av kommunens skuldrådgivare och kfm att inte betala mer på mina skulder. Också att försöka lägga undan lite.
2 månader sen det började denna gången. Haft flera år längre bak i tiden men då var det inte pga mig själv jag hamnade där. Förstår att du blir förvirrad. Det är på gott och ont med såna här forum ibland också. Läs på lagar och regler kring skulder och utmätning är mitt tips, så att du har reel fakta att luta dig mot. Att lägga undan lite (men inte där KFM kommer åt det) är mitt bästa råd. Att leva på utmätning utan någon som helst buffert gör jag själv just nu och det är en stress som jag önskar jag sett till att inte ha. Jag har skrivit det förr; jag avser inte att spara en massa pengar, men några tusenlappar hade varit en trygghet att ha iallafall.

Hur stora är dina skulder som kommer gå till KFM?

Jag ställer frågan igen men till dig nu @Jessica87 då du är aktiv och jättetacksam för ett svar :). Jag är inte där än, försöker kämpa lite och förhoppningsvis får ett samlingslån om 3-4 månader men jag undrar i fall jag släpper allt, om man har lite extra kvar, sparat eller sålt nåt under utmätningen, och sedan betala extra till kfm. Ni säger att man kan swisha via mina sidor, kan man då välja vilken skuld, alltså till vilken lånegivare?

Låt säga att du/jag har 10 olika skulder som har hamnat och kfm utmäter men dela betalningen till alla 10 så klart. Och därför det blir bara en liten summa till varje skuld som ökar och ökar pga räntorna och därför som ni ser och vet att den totala skulden blir bara högre. Min tanke med sparande och eventuellt extra jobb är att attackera det lånet med den högsta räntan, inte för att ha det lyxigt som nån här tipsat att vi köper en gammal Nokia för 200kr :facejoy:. Hoppas du hänger med. Kan inte lita på kfm att de kommer tänka som jag och göra alla betalningar till den högsta räntan. Klart att de andra ökar också, men fan klart att man försöker bli av med den som har 30% än den med 7% tex.
Det fetade:
Kronofogden fördelar pengarna efter hur lagen säger att det ska fördelas, inget annat.
Skulder till staten har förtur vid löneutmätning, vid endast enskilda mål fördelas medlen proportionerligt efter storlek på skulden.

Jag vet att det finns dom som gör just såhär. Försöker skaffa lite extra inkomster och så länge kronofogden inte utmäter dom så gör man så kallade riktade betalningar för dom pengarna. När skulderna väl finns för verkställighet hos kronofogden så ska det gå att swisha valfri summa till valfri skuld enligt var jag förstått. När du väljer vilka skulder du vill prioritera så är mitt råd att inte enbart gå på räntor utan även på att kanske slutbetala små skulder som ligger och kostar avgifter varje år. Samt att kolla lite vilka lån som är högkostnadslån, för dom har ju ett kostnadstak. Sen får man räkna lite och betala vad som känns mest värt.

Men du skriver att du inte är där än och hoppas på ett samlingslån. Jag hoppas du lyckas, för det är inte så jäkla kul att sitta med skulder för löneutmätning och inte kunna spara, köpa någonting dyrare, ha bil, kunna hyra lägenhet utan problem osv i många år framåt enligt min åsikt.
Tack så mycket . Sjyst. Nej men när det gäller att prioritera då har jag Sten koll på. Jag vet att vissa kör snöbollen för att det känns psykisk bra att de en liten skuld borta men man lura sig helt enkelt, speciellt om lånarna är nästan lika. Gör man ordentligt kalkyl så är det att amortera så mkt man kan på de dyra.
Men bra och veta, så om du loggar in och se låt säga 10 olika skulder nu på kf hemsida så du väljer själv att swisha extra? Är det verkligen så? Har förstått nu iaf.

Ja, du har rätt att det är lite frihet, för tillfället, utan löneutmätning men du har ff en chans senare att ansöka skuldsanering. Håller tummarna

2 månader sen det började denna gången. Haft flera år längre bak i tiden men då var det inte pga mig själv jag hamnade där. Förstår att du blir förvirrad. Det är på gott och ont med såna här forum ibland också. Läs på lagar och regler kring skulder och utmätning är mitt tips, så att du har reel fakta att luta dig mot. Att lägga undan lite (men inte där KFM kommer åt det) är mitt bästa råd. Att leva på utmätning utan någon som helst buffert gör jag själv just nu och det är en stress som jag önskar jag sett till att inte ha. Jag har skrivit det förr; jag avser inte att spara en massa pengar, men några tusenlappar hade varit en trygghet att ha iallafall.

Hur stora är dina skulder som kommer gå till KFM?
Just nu är jag jättetom i huvet men tror att det är ca 780000 tyvärr.
Men alltså t.om skuldrådgivare och kfm har sagt till mej att det inte är någon idé att betala eftersom jag så överskuldsatt. Jag vet att det är mitt eget fel och skäms. Får ut 18700 ca. Skulder att betala tror jag var 14-15000. Nu betalar jag inte mer som de sagt.

Tack så mycket . Sjyst. Nej men när det gäller att prioritera då har jag Sten koll på. Jag vet att vissa kör snöbollen för att det känns psykisk bra att de en liten skuld borta men man lura sig helt enkelt, speciellt om lånarna är nästan lika. Gör man ordentligt kalkyl så är det att amortera så mkt man kan på de dyra.
Men bra och veta, så om du loggar in och se låt säga 10 olika skulder nu på kf hemsida så du väljer själv att swisha extra? Är det verkligen så? Har förstått nu iaf.

Ja, du har rätt att det är lite frihet, för tillfället, utan löneutmätning men du har ff en chans senare att ansöka skuldsanering. Håller tummarna
Ja, för pengar du har över kan du själv betala in valfri summa på valfri skuld. Men du kan inte välja att betala själv istället för utmätning.

Just nu är jag jättetom i huvet men tror att det är ca 780000 tyvärr.
Men alltså t.om skuldrådgivare och kfm har sagt till mej att det inte är någon idé att betala eftersom jag så överskuldsatt. Jag vet att det är mitt eget fel och skäms. Får ut 18700 ca. Skulder att betala tror jag var 14-15000. Nu betalar jag inte mer som de sagt.
Du och jag har nästan exakt samma skulder och inkomst då. Hoppas du på att få skuldsanering längre fram? Det gör jag, för mina skulder kommer mer än dubblas under 10 års tid enligt prognosen o_O

Det fetade:
Kronofogden fördelar pengarna efter hur lagen säger att det ska fördelas, inget annat.
Skulder till staten har förtur vid löneutmätning, vid endast enskilda mål fördelas medlen proportionerligt efter storlek på skulden.
Japp, misstänkte det. Tack ändå. Ang skulder till staten så det blir eventuellt CSN bara, det bästa lånet som finns, så jag försöker kämpa ett tag till för att betala själv alla mina skulder. Alltså sänka ner månadskostnaderna som steg 1. Jobbigt i dagsläget men det är inte kört och det kan förändras under ett halvår

Du och jag har nästan exakt samma skulder och inkomst då. Hoppas du på att få skuldsanering längre fram? Det gör jag, för mina skulder kommer mer än dubblas under 10 års tid enligt prognosen o_O
Jag fick panik och sökte skuldsaneringi början av agusti. Fick avslag nyligen. Han verkade tycka att det var en dålig sak att jag betalat en mindre skuld. Erkände att jag måste låna till mat sen. Ja jag fattar hur dumt det låter i hans öron... Sen var det för nära i tid också. Till mitt "försvar" har jag panik och allt varit kaos.
Förvirrad också när man ser i olika inlägg att en del fått skuldsanering efter några månader, andra fått avslag fast senaste skuldsättning varit 2 år bak i tiden.

Får jag fråga hur mycket får du efter skatt?
12000kr låter för högt att dras med tanken att man behåller hyran+
Från den 1 januari 2024 är normalbeloppet

• 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre
Ca 18.000 får jag ut efter skatt. Jag jämkar också så skattar minimalt varje månad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp