Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför inte? Har kfm tillgång till bankkonton och dra de som är över? Det låter sjukt ju. Om tex man får normaltbelopp låt säga 6000kr, och försöka leva billigt och har typ 1500kr varje månad?
När jag hade löneutmätning för 5-6 år sen så gjordes det en årlig kontroll. Har det ändrats?

Varför inte? Har kfm tillgång till bankkonton och dra de som är över? Det låter sjukt ju. Om tex man får normaltbelopp låt säga 6000kr, och försöka leva billigt och har typ 1500kr varje månad?
Menar du att du ska spara 1500:- i månaden på löneutmätning? Var bara medveten om att dom där 6000:- ska räcka till alla räkningar utöver hyran. El, försäkring, mobil, internet och så mat och allt annat man kan behöva.
Om du sparar och har pengar som överstiger förbehållsbeloppet så kan kronofogden utmäta dessa ja. Det görs väl kontroller typ en gång om året eller nåt enligt vad jag läst, men det kan göras när som så man ska vara medveten om det. Men det är inte så att dom kollar ditt konto vareviga dag.

Menar du att du ska spara 1500:- i månaden på löneutmätning? Var bara medveten om att dom där 6000:- ska räcka till alla räkningar utöver hyran. El, försäkring, mobil, internet och så mat och allt annat man kan behöva.
Om du sparar och har pengar som överstiger förbehållsbeloppet så kan kronofogden utmäta dessa ja. Det görs väl kontroller typ en gång om året eller nåt enligt vad jag läst, men det kan göras när som så man ska vara medveten om det. Men det är inte så att dom kollar ditt konto vareviga dag.
Nu hänger jag inte med. Om det är nu bestämt att normalbeloppet är 6090 kronor för en ensamstående vuxen. Av dessa kommer man tex spara 1500, alltså när man redan betalat mat, el, bredband mm. Ja, det går att handla billig bra mat, så varför ska kfm utmäta vad som kvar från förbehållsbelopp (hyran+normalbelopp+resor till jobb mm)?! Klart inte. Kontrollen du nämnde handlar om inkomsten, om den blir högre och jag menar inte det.

Så om min lön räcker till att betala av inom 12 månader vid löneutmätning så räcker det med just löneutmätning? Det vore ju i så fall iallafall något positivt med eländet
Positivt ja, men det negativa är att du sitter tre år med betalningsanmärkningar, så varför inte försöka lösa det på ett annat sett? Ju, skulder är skulder men gud vad skönt att ha dina skulder. 80.000kr är lyxigt :facejoy:

Tänk på ränta existerar. Skulle jag ha löneutmätning igen skulle det ta kanske 5 år att betala bort 1.2m som jag har i skulder men säkert ta 10 med räntorna.

Jag menar att man försöker spara på det normalabeloppet 6090kr, så det som är över, jo jag har redan levt minimalt. Årskontroll om inkomster tex är helt annat
Jo men har aldrig varit med om eller hört att man gör stickkontroller för se om man har 3000kr på sparkontot. Men ta ut pengar och ha dom i ett värdeskåp/madrassen är väl ett säkert kort annars.

Nu hänger jag inte med. Om det är nu bestämt att normalbeloppet är 6090 kronor för en ensamstående vuxen. Av dessa kommer man tex spara 1500, alltså när man redan betalat mat, el, bredband mm. Ja, det går att handla billig bra mat, så varför ska kfm utmäta vad som kvar från förbehållsbelopp (hyran+normalbelopp+resor till jobb mm)?! Klart inte. Kontrollen du nämnde handlar om inkomsten, om den blir högre och jag menar inte det.
Mitt råd är att läsa in sig på de regler som finns. Kronofogden får utmäta kontanta medel som överskrider förbehållsbeloppet. Jag håller med om att det är orimligt att man inte ska kunna spara något, eftersom man ju ibland kan behöva sparade pengar även med löneutmätning. Men det är ändå så att om du har sparat 1500:- i säg 10 månader och har 15000:- plus förbehållet på kontot vid en kontroll, så har kronofogden rätt att utmäta dessa.

Mitt råd är att läsa in sig på de regler som finns. Kronofogden får utmäta kontanta medel som överskrider förbehållsbeloppet. Jag håller med om att det är orimligt att man inte ska kunna spara något, eftersom man ju ibland kan behöva sparade pengar även med löneutmätning. Men det är ändå så att om du har sparat 1500:- i säg 10 månader och har 15000:- plus förbehållet på kontot vid en kontroll, så har kronofogden rätt att utmäta dessa.
Ja det kan man ha delade meningar om. Jag är nog mer på sidan att det inte ska utmätas för alla bör ha en buffert men kfm ser nog på det annorlunda.

Ja det kan man ha delade meningar om. Jag är nog mer på sidan att det inte ska utmätas för alla bör ha en buffert men kfm ser nog på det annorlunda.
Man kan ju hoppas att det någon gång blir en förändring där. Leva på existensminimum och inte få ha en buffert ens om man sparat ihop den från existensminimum är hårt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp