Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Håller med: Att anstränga sig lite för att försöka ha en positiv och inspirerande ton och komma med tips istället för att döma och låta negativ är superviktigt.

Tycker det är en kanonbra tråd i övrigt och ett bra engagemang av dig - Planera budget är något jag tror skulle vara nyttigt för de flesta och något väldigt många skulle kunna göra bättre/må bra av oavsett om man har utmätning eller en stabil ekonomi.

God Jul & Gott Nytt År!
500 kr på hämtmat är väl inte heller mycket på en månad?

Om man är en familj så är det att man handlar pizza till sig själv och familjen vid ett tillfälle på en hel månad.
Jag äter hämtmat för minst 3-4K/mån. Inser att jag måste skärpa mig, haha

Kör samma. Disponibel inkomst delas med antal dagar till nästa påfyllning. Det är vad jag upplever ger mig mest kontroll.
Kör samma ibland jag med

Jag äter hämtmat för minst 3-4K/mån. Inser att jag måste skärpa mig, haha
Ibland med vanor om man vill göra förändring så kan det bästa vara att trappa ner. Säg att man budgeterar till en början till att man kanske låter sig själv ta hämtmat en dag per vecka.

När jag har haft det pressat har jag jobbat med en dagsbudget. När alla räkningar är betalda räknar jag en budget(mat och nöje) för månaden och slår ut per dag.

Säg 150kr/dag. För varje dag som går räknas budgeten om. De flesta dagar går man under budget vilket är väldigt tillfredställande. Efter en storhandling minskar dagsbudgeten rejält men då kan man i stället ha flera dagar med noll konsumtion efter storhandlingen och dagsbudgeten återhämtar sig ganska fort

. Dagsbudget har fungerat väldigt bra för mig, har undvikit en massa småköp och annat onödigt. I stället fått en kick av att bättrat på förutsättningarna för kommande dagar. Har tänkt mer kring smarta inköp, reor och recept för prisvärd mat.

Är man framme vid en helg en vecka innan lön och har 50kr/dag att leva på så blir lätt en hämtpizza till en tråkig djupfryst budgetmatlåda i stället för att ha mer att leva på kommande dagar.

2 dagar kvar till lön kunde man efter en välskött månad ha dagsbudget på 750kr/dag och känna sig en ”kung” och kunde välja mellan att lyxa till det ordentligt eller leva kostnadsmedvetet 2 dagar till för att kunna flytta 12-1300 att till buffertkontot i stället.
Det gillar jag.

Varför har man ett behov av att tala om för någon att den "bör sluta med utemat"? Jag har mig veterligen inte bett om såna råd. Det är en tråd för budget under löneutmätning. Att döma gör inte det lättare för andra att våga dela med sig. Vi är människor och vi måste få vara det även med löneutmätning. Vi jobbar alla med och mot olika mål.

Nu blir det en paus ifrån detta forum och ekonomi ett tag. God Jul & Gott Nytt År!
God Jul till dig med!
Det handlar inte om något behov av att tala om för dig vad du bör och inte bör göra, det är ingen som dömer dig här!
Rådet kommer i all välmening från många som ha varit i samma sits.
Imponerande vad du ha kämpat hittills!
Tyvärr kan man inte leva som vanligt med löneutmätning/skuldsanering och det var även för mig en svårsmält sanning en gång i tiden.
Inslkten kring förändring varierar högst individuellt.
Fortsätt kämpa!

Senast ändrad:
Varför har man ett behov av att tala om för någon att den "bör sluta med utemat"? Jag har mig veterligen inte bett om såna råd. Det är en tråd för budget under löneutmätning. Att döma gör inte det lättare för andra att våga dela med sig. Vi är människor och vi måste få vara det även med löneutmätning. Vi jobbar alla med och mot olika mål.

Nu blir det en paus ifrån detta forum och ekonomi ett tag. God Jul & Gott Nytt År!
Tycker du gjort ett fantastiskt jobb var stolt över dig själv o din resa och allt du gjort
God Jul önskar jag dig

Tack för fina ord! Man kommer såklart med olika perspektiv på saker och ting. För min del så har jag gjort stora förändringar och framsteg det senaste året. Samtidigt försöker jag bygga upp hemmet lite igen, för jag sålde så mycket när jag spelade som mest. Försöker göra val där som är sånt jag verkligen vill ha så att jag har kvar det i många år, men leta second hand och rea så långt det går. Jag är ingen person som vill ha en massa prylar, men vill ändå gärna ha ett hem som känns hemma. Sen ska med handen på hjärtat sägas att jag fått ut mer än mitt förbehållsbelopp flera månader, vilket såklart blir lite annat. Nästa år räknar jag med att det blir mer sällan jag får ut något extra, och då får jag ju göra avkall på ytterligare saker.

Ärtsoppa skriver ni, det har jag aldrig gjort egen. Blir det lika gott som soldatens på burk?
Jag handlade mat i måndags efter jobbet och har fått en del julmat av familjen där vi firar, så jag borde faktiskt inte behöva handla mer denna veckan. Denna månad är bra ekonomiskt för mig under förutsättningarna, men mina tankar är hos er som kämpar med ingenting i princip på kontot. Det är så så tufft, och tyvärr också ensamt eftersom man drar sig undan, kanske inte vill berätta. Styrka till er!

Tack för fina ord! Man kommer såklart med olika perspektiv på saker och ting. För min del så har jag gjort stora förändringar och framsteg det senaste året. Samtidigt försöker jag bygga upp hemmet lite igen, för jag sålde så mycket när jag spelade som mest. Försöker göra val där som är sånt jag verkligen vill ha så att jag har kvar det i många år, men leta second hand och rea så långt det går. Jag är ingen person som vill ha en massa prylar, men vill ändå gärna ha ett hem som känns hemma. Sen ska med handen på hjärtat sägas att jag fått ut mer än mitt förbehållsbelopp flera månader, vilket såklart blir lite annat. Nästa år räknar jag med att det blir mer sällan jag får ut något extra, och då får jag ju göra avkall på ytterligare saker.

Ärtsoppa skriver ni, det har jag aldrig gjort egen. Blir det lika gott som soldatens på burk?
Jag handlade mat i måndags efter jobbet och har fått en del julmat av familjen där vi firar, så jag borde faktiskt inte behöva handla mer denna veckan. Denna månad är bra ekonomiskt för mig under förutsättningarna, men mina tankar är hos er som kämpar med ingenting i princip på kontot. Det är så så tufft, och tyvärr också ensamt eftersom man drar sig undan, kanske inte vill berätta. Styrka till er!
Angående ärtsoppan, hemlagad är hemlagad och går inte att jämföra med burksoppan. Ärtorna blir inte lika mosiga och om man inte jobbar tillräckligt med hålsleven blir det en del tomma skal som flyter runt. Gör man egen kan man ju variera ingredienser och kryddningen. Blir k min mening mycket godare!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp