Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Kläder osv har man inte köpt på några år. Det faller direkt bort när man är under löneutmätning enligt mig.

500 kr på hämtmat är väl inte heller mycket på en månad?

Om man är en familj så är det att man handlar pizza till sig själv och familjen vid ett tillfälle på en hel månad.

I all välmening så finns här ju en hel del att jobba med.

Varför? Att få till en budget, som passar en själv inom de ramar man har vid löneutmätningen, så är det kanonbra jobbat!

Bara för man lever på löneutmätning innebär det inte att man kan köpa ett par pizzor i månaden eller nödvändiga kläder efter säsong.

Varför? Att få till en budget, som passar en själv inom de ramar man har vid löneutmätningen, så är det kanonbra jobbat!

Bara för man lever på löneutmätning innebär det inte att man kan köpa ett par pizzor i månaden eller nödvändiga kläder efter säsong.
Det har du helt rätt i. Men om TS vill ha 1000kr över innan lönen (står i inlägget) kommer så finns det saker att jobba med.
Bara det jag menar.

Summerar december budget:
Mat i butik 2700:-
Utemat/hämtmat 500:-
Kläder och skor 800:-
Julklappar 1000:-
Shoping övrigt 900:-
Apotek 800:-
Kollektivtrafik 900:-

Läxa att ta med till kommande månad?
- Se till att det finns iaf 1000:- kvar sista veckan innan lön. Det blir mentalt jobbigt annars.

Decembers budget kommer sen också!
Kläder håller jag mig oftast till 2 gånger per år.

Brukar alltid inventera garderoben inför sommaren och inför vintern. Sen köpa det som behövs och det som jag vill ha för ett par tusenlappar. Vinterkläderna köper jag alltid på Black Week.

Köper jag kläder annan period så är det nästan uteslutande endast om jag måste pga trasiga kläder eller liknande

Så det kan vara ett tips. Öronmärka budget för typ Maj och November (Black Week) till att köpa kläder. Men inga andra månader.
————————————-
Får du inledande skuldsanering sen så kommer du inte betala något samma månad som inledande beskedet. Förutsatt beskedet är före löning på månaden och inte utmätning hunnits dra.

Rekommenderar isåfall den månaden att kolla på att lägga ut klumpsumma och köpa årskort till kollektivtrafiken. Oftast med årskort så betalar man för vad cirka 10.5 månad hade kostat om man köper enskilda månadskort. Men också skönt att inte ha den kostnaden varje månad.

Senast ändrad:
Varför har man ett behov av att tala om för någon att den "bör sluta med utemat"? Jag har mig veterligen inte bett om såna råd. Det är en tråd för budget under löneutmätning. Att döma gör inte det lättare för andra att våga dela med sig. Vi är människor och vi måste få vara det även med löneutmätning. Vi jobbar alla med och mot olika mål.

Nu blir det en paus ifrån detta forum och ekonomi ett tag. God Jul & Gott Nytt År!

Varför har man ett behov av att tala om för någon att den "bör sluta med utemat"? Jag har mig veterligen inte bett om såna råd. Det är en tråd för budget under löneutmätning. Att döma gör inte det lättare för andra att våga dela med sig. Vi är människor och vi måste få vara det även med löneutmätning. Vi jobbar alla med och mot olika mål.

Nu blir det en paus ifrån detta forum och ekonomi ett tag. God Jul & Gott Nytt År!
Håller med: Att anstränga sig lite för att försöka ha en positiv och inspirerande ton och komma med tips istället för att döma och låta negativ är superviktigt.

Tycker det är en kanonbra tråd i övrigt och ett bra engagemang av dig - Planera budget är något jag tror skulle vara nyttigt för de flesta och något väldigt många skulle kunna göra bättre/må bra av oavsett om man har utmätning eller en stabil ekonomi.

God Jul & Gott Nytt År!

Detsamma till dig

När jag har haft det pressat har jag jobbat med en dagsbudget. När alla räkningar är betalda räknar jag en budget(mat och nöje) för månaden och slår ut per dag.

Säg 150kr/dag. För varje dag som går räknas budgeten om. De flesta dagar går man under budget vilket är väldigt tillfredställande. Efter en storhandling minskar dagsbudgeten rejält men då kan man i stället ha flera dagar med noll konsumtion efter storhandlingen och dagsbudgeten återhämtar sig ganska fort

. Dagsbudget har fungerat väldigt bra för mig, har undvikit en massa småköp och annat onödigt. I stället fått en kick av att bättrat på förutsättningarna för kommande dagar. Har tänkt mer kring smarta inköp, reor och recept för prisvärd mat.

Är man framme vid en helg en vecka innan lön och har 50kr/dag att leva på så blir lätt en hämtpizza till en tråkig djupfryst budgetmatlåda i stället för att ha mer att leva på kommande dagar.

2 dagar kvar till lön kunde man efter en välskött månad ha dagsbudget på 750kr/dag och känna sig en ”kung” och kunde välja mellan att lyxa till det ordentligt eller leva kostnadsmedvetet 2 dagar till för att kunna flytta 12-1300 att till buffertkontot i stället.

När jag har haft det pressat har jag jobbat med en dagsbudget. När alla räkningar är betalda räknar jag en budget(mat och nöje) för månaden och slår ut per dag.

Säg 150kr/dag. För varje dag som går räknas budgeten om. De flesta dagar går man under budget vilket är väldigt tillfredställande. Efter en storhandling minskar dagsbudgeten rejält men då kan man i stället ha flera dagar med noll konsumtion efter storhandlingen och dagsbudgeten återhämtar sig ganska fort

. Dagsbudget har fungerat väldigt bra för mig, har undvikit en massa småköp och annat onödigt. I stället fått en kick av att bättrat på förutsättningarna för kommande dagar. Har tänkt mer kring smarta inköp, reor och recept för prisvärd mat.

Är man framme vid en helg en vecka innan lön och har 50kr/dag att leva på så blir lätt en hämtpizza till en tråkig djupfryst budgetmatlåda i stället för att ha mer att leva på kommande dagar.

2 dagar kvar till lön kunde man efter en välskött månad ha dagsbudget på 750kr/dag och känna sig en ”kung” och kunde välja mellan att lyxa till det ordentligt eller leva kostnadsmedvetet 2 dagar till för att kunna flytta 12-1300 att till buffertkontot i stället.
Kör samma. Disponibel inkomst delas med antal dagar till nästa påfyllning. Det är vad jag upplever ger mig mest kontroll.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp