Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bostadsrätt på väg å utmätas

Menar du då att t.ex. bostadsrätter nästan alltid säljs andra gången om första gången blev misslyckad?

Sänks reservationspriset inför andra gången?
Jag har inte menat något alls. Jag har svarat på dina frågor om hur många gånger det blir auktion.
Reservationspris vet jag inte vad du menar

Om det är utmätning 2 gånger totalt, 3 om sökande kan berätta vem som kommer köpa den om man kör en tredje gång.

3 gånger om det är bostadsrättsföreningen som begärt tvångsförsäljning pga obetalda avgifter. Säljs den inte på försök 3 får föreningen bostadsrätten.

Reservation för att jag inte råkar ut för något av detta så ofta. Det dom gäller utmätning är så för fastigheter iallafall, antar samma för bostadsrätter.
Vid fastigheter tillfaller dom banken, samma vid bilar.

Swedbank blev t.ex största bilägaren i Estland vid finanskrisen.

Senast ändrad:
Inget, bara ren fakta.
Det är ju lite tråkigt att du presenterar rena felaktigheter som fakta.

Så är det alltså inte.
Estnisk lagstiftning gäller framförallt i Estland, i Sverige gäller mest svensk lagstiftning.
Inga fastigheter eller fordon tillfaller banker pga misslyckade försäljningar.

Det är ju lite tråkigt att du presenterar rena felaktigheter som fakta.

Så är det alltså inte.
Estnisk lagstiftning gäller framförallt i Estland, i Sverige gäller mest svensk lagstiftning.
Inga fastigheter eller fordon tillfaller banker pga misslyckade försäljningar.
Gör dom visst vid leasing beroende på hur finansieringen, gäller i princip samma vid fastigheter om banken skulle vilja bli fastighetsägare, vilket dom inte har intresse för dock.

varför tror du pantbrev skapas? Det ger dom kontroll över risken men även option överta/köpa fastigheten.

Senast ändrad:
Gör dom visst vid leasing beroende på hur finansieringen, gäller i princip samma vid fastigheter om banken skulle vilja bli fastighetsägare, vilket dom inte har intresse för dock.

varför tror du pantbrev skapas? Det ger dom kontroll över risken men även option överta/köpa fastigheten.
Testar att be om lagstöd för det du påstår här.

Fastigheter leasas inte så de bestämmelserna har ju inget med saken att göras.

Nu handlade det ju om utmätning och försäljning, och då kan ett fordon inte tillfalla banken, då får dom köpa den i så fall. Kreditgivaren kan begära återtagning av ett fordon, det är något helt annat och har ingen koppling till exekutiv försäljning att göra.

Det går inte att återta fastigheter, där blir det exekutiv försäljning efter utmätning eller begäran efter betalningsfastställelse i fast egendom (även benämnt som dömd i mät)
Där gör det 2 eller 3 försök, tredje försöket bara om utmätningssökande eller panthavare kan anvisa köpare. Bankerna får såklart köpa om dom vill för att sedan sälja mer kontrollerat. Det händer men är sällsynt. Vanligast på jordbruksenheter belastade av arrenden.
Någon speciell option eller förköpsrätt på en auktion har dom inte.
Trögsålda brukar dom begära verkställighet och anvisa för utmätning för panthavares fordran, då blir det 2 nya försök. Känner till någon enstaka fastighet där det var 9 eller 10 auktioner innan någon köpte det för i princip ingenting.

Pantbrev garanterar att värde upp till visst belopp ska utgå ur en fastighet och är ett behändigt centralt system för att hålla reda på vem som belånar olika egendomar.

Dumt nog är det sämre koll i bostadsrätter, där ät det styrelsen som ska hålla koll på pantnoteringar (ofta delegerat till förvaltare) och där går det inte på samma sätt se hur mycket lån en förenings lägenheter har totalt. Man ser bara lån ja/nej och datum för noteringen

Fel av mig. Vid återtag i leasing blir det om jag tänker rätt en vanlig handräckning.
Annat förfarande än återtag pga ägarrättsförbehåll/återtaganderätt pga avbetalning

Jag har inte menat något alls. Jag har svarat på dina frågor om hur många gånger det blir auktion.
Reservationspris vet jag inte vad du menar
Menar lägsta möjliga bud som accepteras vid auktion. T.ex. om en bostadsrätt läggs ut med marknadsvärdet 1 500 000 kr där lånet på bostadsrätten uppgår till 1 100 000 kr, vad är det lägsta möjliga bud som lägenheten kan säljas för att det ska bli skäligt överskott?

Om i det fallet sätts till 1 300 000 kr som lägsta möjliga bud och ingen lägger något bud högre än det första auktionstillfället, kommer den gränsen på 1 300 000 kr sänkas nästa auktionstillfälle eller förblir den samma?

Menar lägsta möjliga bud som accepteras vid auktion. T.ex. om en bostadsrätt läggs ut med marknadsvärdet 1 500 000 kr där lånet på bostadsrätten uppgår till 1 100 000 kr, vad är det lägsta möjliga bud som lägenheten kan säljas för att det ska bli skäligt överskott?

Om i det fallet sätts till 1 300 000 kr som lägsta möjliga bud och ingen lägger något bud högre än det första auktionstillfället, kommer den gränsen på 1 300 000 kr sänkas nästa auktionstillfälle eller förblir den samma?

Det finns inga fasta summor så, det är många om och men i den bedömningen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp