Bolån / Snart enklare att få lån - Ändringar från 1/4 2026

Jag äger och bor i en obelånad bostadsrätt som jag äntligen tänkt belåna pga att jag har hundratusentals kronor i blancolån som jag tänkt baka in i bolånet. (Finns en bra förklaring till varför det ser ut som det gör ska tilläggas) MEN eftersom jag redan äger och bor i bostadsrätten jag tänkt belåna så får jag bara låna 80%!? Fattar jag rätt då?

Du fattar rätt.

Jag äger och bor i en obelånad bostadsrätt som jag äntligen tänkt belåna pga att jag har hundratusentals kronor i blancolån som jag tänkt baka in i bolånet. (Finns en bra förklaring till varför det ser ut som det gör ska tilläggas) MEN eftersom jag redan äger och bor i bostadsrätten jag tänkt belåna så får jag bara låna 80%!? Fattar jag rätt då?
Ja exakt från april dock så skynda dig!

Dem sänker belåningsgraden från 85 till 80 % bef lån. För ett år sedan belånade jag upp till 85 % för att kunna genomföra omfattande renoveringar. Totalkostnaden landade på cirka 1 miljon kronor, vilket i sin tur ökade bostadens värde med runt 1,3 miljoner. Resultatet är ett stabilt, färdigrenoverat hus som utan problem håller i 30–40 år framåt – med en boendekostnad under 10 000 kronor i månaden.

Jag är övertygad om att priserna kommer att skjuta i höjden på hus där dränering, kök, badrum och tak redan är åtgärdade. Den typen av bostäder kräver inget nytt kapital i efterhand förutom normalt underhåll, vilket kommer bli avgörande.

Tyvärr tror jag att många istället kommer tvingas låna via blanco för att klara nödvändiga renoveringar på sina nyinköpta renoveringsobjekt– till betydligt sämre villkor.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp