Bolån / Snart enklare att få lån - Ändringar från 1/4 2026

Sen ska det sägas, så mycket pengar som jag tjänade när jag köpte/sålde min lägenhet i Malmö, om vi bortser ifrån spel utav diverse slag (börsen inkluderat) hade jag på lagligt sätt som jag ser det aldrig kunnat tjäna på andra "metoder" än just ett bostadsköp.

...att köpa något för 2.7 miljoner och sälja samma sak för 3.2 miljoner inom absoluta närtid ska ju i princip inte vara möjligt.

Det är en affär jag förmodligen aldrig kommer kunna göra igen, i några andra sammanhang förutom just i fastigheter utav diverse slag.

Jag bara flaggar, i all välmening att dessa tider kanske kan vara förbi.

Sen tror jag dock också att om man inte hittar en lägenhet på en "flott" adress så bör det nog på det stora hela alltid löna sig att äga sitt boende, men just om man vill bo på Avenyn i Göteborg, Lilla Torg i Malmö, Vasastan i Stockholm - eller Mårtenstorget i Lund ja då är det ju lite knepigare.
Tror man att systemet som det är uppbyggt ska rasera så håller ditd resonemang att dom tiderna skulle kunna vara förbi... där priser på bostäder inte går upp. Du hänger upp dig på en period av kanske systemets det kapitalistiska största utmaning i modern historia med Covid i å tanke, där alla skulle vara hemma osv. Inflation, löneökningar, fiat valutors nedvärderande över tid, så kommer priserna att gå upp över tid. Så är de bara.

Självklart vet ju alla att man får oftast mer skötsamma grannar i en Brf.

Trist med dina rasistiska kommentarer.

Han pratar om boendestandard, förvaltning, trygghet och ekonomi. Inte om etnicitet.

Poängen i hans inlägg var att en dyr, välskött hyresfastighet kan ge högre livskvalitet och lägre privat risk än att äga en bostadsrätt, både ekonomiskt och praktiskt.

Han pratar om boendestandard, förvaltning, trygghet och ekonomi. Inte om etnicitet.

Poängen i hans inlägg var att en dyr, välskött hyresfastighet kan ge högre livskvalitet och lägre privat risk än att äga en bostadsrätt, både ekonomiskt och praktiskt.
Ja fast kan glömde att nämna att han stått i bostadskö i två decennium 🤣🤣

Ja fast kan glömde att nämna att han stått i bostadskö i två decennium 🤣🤣

Varför skulle jag stått i bostadskö? Jag bodde i en BRF i en helt annan stad. Om du är beredd att pröjsa 20K för ett boende och du letar dig utanför Göteborg/Stockholm så behöver du inte stå en dag i kö.

Tror man att systemet som det är uppbyggt ska rasera så håller ditd resonemang att dom tiderna skulle kunna vara förbi... där priser på bostäder inte går upp. Du hänger upp dig på en period av kanske systemets det kapitalistiska största utmaning i modern historia med Covid i å tanke, där alla skulle vara hemma osv. Inflation, löneökningar, fiat valutors nedvärderande över tid, så kommer priserna att gå upp över tid. Så är de bara.

Om en person - som köpte sin lägenhet när denna var 18 år gammal - och idag är 23 år gammal så har personen på sitt boende fortfarande sett över ett snitt i landet gjort en förlust på boendet om personen säljer lägenheten idag.

Det kommer nog att vända förr eller senare. Men låt säga att det vänder om 3-4 år och personen gör en vinst då på 100 000 - räknar du bort inflationen är det småpotatis.

Jag menar bara på att tiderna där folk på 70-80 talet köpte hus för 100.000 - som idag är värda 5-6 miljoner är förbi. Det kommer inte att hända igen under vår livstid att boenden går upp med 4 eller till och med 5.000% är inte sannolikt någonstans.

Om en person - som köpte sin lägenhet när denna var 18 år gammal - och idag är 23 år gammal så har personen på sitt boende fortfarande sett över ett snitt i landet gjort en förlust på boendet om personen säljer lägenheten idag.

Det kommer nog att vända förr eller senare. Men låt säga att det vänder om 3-4 år och personen gör en vinst då på 100 000 - räknar du bort inflationen är det småpotatis.

Jag menar bara på att tiderna där folk på 70-80 talet köpte hus för 100.000 - som idag är värda 5-6 miljoner är förbi. Det kommer inte att hända igen under vår livstid att boenden går upp med

Jag menar bara på att tiderna där folk på 70-80 talet köpte hus för 100.000 - som idag är värda 5-6 miljoner är förbi. Det kommer inte att hända igen under vår livstid att boenden går upp med 4 eller till och med 5.000% är inte sannolikt någonstans.
Fortsätter aktier, och allt annat att gå upp till himlen hela tiden, så finns det ingen anledning att sälja sin lägenhet för en bagatell, så fort folk inser det så kommer priserna att justeras, tror den senaste nedgången handlat om folk som köpt i rena spekulation syfte, så när räntorna gick upp var de inte så himla roligt att bo i köpta bostäder men dom är snart ute från marknaden.

Genom att köpa så:
  1. Man får oftast årlig värdeökning på bostaden och det blir en bra investering/skydd mot inflation
  2. Man får tillbaka 30% av räntan
  3. Amortering är ett sparande om man säljer. Såvida priset står still eller gått upp så får man tillbaka pengarna man amorterat. Amortering är det ingen vinst i form av värdeökning på, så ingen vinstskatt på dessa pengar.
Har man möjlighet att äga eget och budgetera väl för det utan att anstränga ekonomin till max så tycker jag man ska göra det. Men det gäller verkligen att vara försiktig med kalkylen och budgetera för det ordentligt när det handlar om 90% eftersom man är lite mer känslig för räntehöjningar än om det ex var 80%, så det är baksidan.

Kul att tröskeln blir lite lägre att komma in på bostadsmarknaden. Kommer nog också generera en prisökning för dom som har bostad eller köper i tid. på 3 miljoner så 4% ökning på ett år är 120.000 kr per år. Kan tänka mig att denna policyförändring gör att bostadsmarknaden går upp något mer än vanliga år, de första åren. Speciellt om real-lönerna ökar och räntorna håller sig låga.

Trist för oss som inte har möjlighet att köpa och får hyra - Då är det ingen amortering, inga pengar tillbaka och inga värdeökningar... Pengarna går i ett svart hål och allt man gör att se till att fastighetsägaren tjänar pengar och betalar av deras lån istället för sitt egna bostadslån. För min egen del så hade jag gärna varit med på denna våg från början under andra förutsättningar (om jag haft kontantinsats + rejält sparande), men det är inte aktuellt att köpa förrän kanske 2031. Bortser man från sig själv så tror jag generellt att det är en bra utveckling för Sverige att lite fler får möjlighet att äga sin egna bostad.

Vill dock inte uppmana någon att köpa för tidigt eller om man inte har råd. Köper man så ska det naturligtvis göras med ansvar och förnuft. Dels ska man ha sparat egen kontantisats, dels ska det budgeteras på olika månadskostnader vid olika räntor och dels ska det ändå finnas en buffert och sparande för oförutsädda händelser. Ett bostadsköp är inget man ska stressa igenom, då är det bättre att hyra ett tag till och spara till allt är grönt.

https://www.borskollen.se/nyheter/27/bostadspriser-pa-vag-upp-experter-spar-tydlig-okning-nasta-ar

Både chefsekonomen på Danske Bank och chefsekonomen på SEB verkar vara rätt överens om att bopriserna kommer stiga ca 5% 2026.

Mycket på grund av att bolånetaket höjs från dagens 85 procent till 90 procent och att det skärpta amorteringskravet tas bort samt att prognos om att konjunkturen stärks.

5% är 50.000kr per miljon

Om man nu bryr sig om "klass" och dess markörer.

Bra att veta att90% bara gäller vid köp. Ska det lånas upp på befintliga bostäder är det sänkt till 80%
Jag äger och bor i en obelånad bostadsrätt som jag äntligen tänkt belåna pga att jag har hundratusentals kronor i blancolån som jag tänkt baka in i bolånet. (Finns en bra förklaring till varför det ser ut som det gör ska tilläggas) MEN eftersom jag redan äger och bor i bostadsrätten jag tänkt belåna så får jag bara låna 80%!? Fattar jag rätt då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp