1. Man säljer på samma marknad som man sedan köper på. Flyttar man till hyresrätt så spelar + - noll ännu mindre roll.Jag gjorde en vinst på 450 000 på min bostad - på ett år så jag hör dig.
Men det man ska ta med sig i det här resonemanget är två saker.
1. Lägenhetspriserna har i princip stått still sedan 2022 vilket innebär att dom som köpte då more or less säljer med liknande summa nu. Det är den ena saken.
Den andra saken är att ska du upp på en viss standard har vi vanliga dödliga aldrig råd att köpa.
Du har råd att hyra en lägenhet på Vasagatan i Stockholm med en hyra på 19.000 kronor - du/jag/vi/gemene man har inte råd att köpa motsvarande lägenhet på samma adress för 27 miljoner kronor. Så är läget för mig nu. Hur ska jag ha råd att köpa en 130 kvm i ett etniskt homogent område med havsutsikt? Jag tjänar förvisso bra men frugan är lärare som har 41K vi hade aldrig kunnat köpa den här lägenheten för tvåsiffrigt antal miljoner.

1. Man säljer på samma marknad som man sedan köper på. Flyttar man till hyresrätt så spelar + - noll ännu mindre roll.
Hyresrätter i Vasastan är marknadsmässigt fördelaktigt att hyra, krävs dock sådär 35 år i kötid för att få komma på visning.
Du tänker alldeles för kortsiktigt, tänk som de kända aktörerna på finansmarknaden: "Jag ska lämna mer efter mig än vad mina föräldrar gjorde"![]()
Var får du 2021 ifrån? (Min fetning)Jo, det är det jag menar. Jag hade den turen att lösa en sådan lägenhet. Inte i Vasastan men motsvarande gata i en svensk stad med 100 000 + invånare.
Sen vette sjutton om 5 år är kortsiktigt...köpte du 2021 så har du i snitt över landet snarare gått back på ditt bostadsköp.
Var får du 2021 ifrån? (Min fetning)
Missförstånd av mig, eftersom du citerade mig och använde "du".Om Kalle Svensson (gemene man) köpte en bostad 2021 så är dennes boende i genomsnitt idag värd samma - eller mindre.
Det är 2026 nu. Min poäng är således att boendepriserna både kortsiktigt - och långsiktigt sedan pandemin stått stilla eller gått bakåt.
Vi vet inte hur det ser ut 2030 men om vi inte får en utveckling kan det i praktiken innebära att någon som köpt en bostad 2021 och säljer 2031 med inflation i beaktning gjort en förlust på sitt boende.
Du kliver direkt in på högsta adressen på marknaden, så fungerar väldigt få karriärer, arbetslivet är väl en god jämförelse över en livstid. (Min fetning)Sen ska det sägas, så mycket pengar som jag tjänade när jag köpte/sålde min lägenhet i Malmö, om vi bortser ifrån spel utav diverse slag (börsen inkluderat) hade jag på lagligt sätt som jag ser det aldrig kunnat tjäna på andra "metoder" än just ett bostadsköp.
...att köpa något för 2.7 miljoner och sälja samma sak för 3.2 miljoner inom absoluta närtid ska ju i princip inte vara möjligt.
Det är en affär jag förmodligen aldrig kommer kunna göra igen, i några andra sammanhang förutom just i fastigheter utav diverse slag.
Jag bara flaggar, i all välmening att dessa tider kanske kan vara förbi.
Sen tror jag dock också att om man inte hittar en lägenhet på en "flott" adress så bör det nog på det stora hela alltid löna sig att äga sitt boende, men just om man vill bo på Avenyn i Göteborg, Lilla Torg i Malmö, Vasastan i Stockholm - eller Mårtenstorget i Lund ja då är det ju lite knepigare.