Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bodelning hjälp!

Det är egentligen väldigt simpelt.

Ni har ett marknadspris på huset

Den som behåller huset kommer behöva deklarera försäljning i framtiden, vilket den andra parten slipper.

Därför så får den som behåller huset dra av för mäklararvodet och vinstskatten som uppstår vid en framtida försäljning.

Så enkelt uttryckt, ju dyrare mäklararvode ni räknar på ju mindre pengar får du och ju mindre renoveringar ni räknar på ju mindre pengar får du och naturligtvis det omvända.
Varför är juristen intresserad av att få veta utgifterna isåfall? Jag säger inte emot dig jag bara undrar, eller har juristen fel då i sitt tänkande?

Låter intressant, visste inte att man kunde kvitta renoveringsutlägg på ett nytt boende, mot vinstskatten på ett gammalt.

Normalt sett så gör man ju avdragen vid en försäljning…
Jag ringde och ville ha lite råd, ansöka om uppskov eller betala vinstskatten.. berättade även om vårt nya boende och alla utgifter vi haft iom renovering fick det som förslag och skv menade på att vi kunde göra det nu istället för en framtida försäljning. Jag klagar inte, skönt att få bra råd och slippa uppskov

Varför är juristen intresserad av att få veta utgifterna isåfall? Jag säger inte emot dig jag bara undrar, eller har juristen fel då i sitt tänkande?

Juristen vill väl göra rätt, normalt sett så ska ju båda parter behandlas lika. Skiter dem i att redovisa utgifterna så vinner parten som bor kvar på det.

Sen kan man naturligtvis göra det ändå om det t.ex blir så att parten inte kan bo kvar för att det blir för mycket att betala.

Gjorde bodelning för några år sedan med jurist, så har rätt bra koll på det.

Jag ringde och ville ha lite råd, ansöka om uppskov eller betala vinstskatten.. berättade även om vårt nya boende och alla utgifter vi haft iom renovering fick det som förslag och skv menade på att vi kunde göra det nu istället för en framtida försäljning. Jag klagar inte, skönt att få bra råd och slippa uppskov

Ok bra att veta, har alltid betalt skatten direkt när jag sålt brf:er, men då hade man ju egentligen kunnat slippa iaf en del av det i och med att den nya alltid renoverats.

Juristen vill väl göra rätt, normalt sett så ska ju båda parter behandlas lika. Skiter dem i att redovisa utgifterna så vinner parten som bor kvar på det.

Sen kan man naturligtvis göra det ändå om det t.ex blir så att parten inte kan bo kvar för att det blir för mycket att betala.

Gjorde bodelning för några år sedan med jurist, så har rätt bra koll på det.
Men nu kommer ju ts isåfall att bli tvungen att betala vinstskatten och får inte dra av några utgifter.. Om ts och sitt x delar på kvittona nu som ett exempel, räknas inte denna del av vinstskatten bort som TS får ta del av inför en framtida försäljning som exfrun gör? Hon kan ju inte behöva betala samma vinstskatt 2 ggr.

Ok bra att veta, har alltid betalt skatten direkt när jag sålt brf:er, men då hade man ju egentligen kunnat slippa iaf en del av det i och med att den nya alltid renoverats.
Gäller inte bostadsrätt, det är hus. Läste något rörigt om det på skv hemsida nu. Tror det är denna som gällde för oss

Om du köper en fastighet innan du säljer din gamla bostad och utför större ombyggnationer på den nya fastigheten gäller andra regler för uppskov. Då anses fastigheten vara inköpt den 1 januari året före det år du säljer din gamla bostad. Det innebär att den nya fastigheten kan räknas som ersättningsbostad trots att uppskovsguiden ger ett annat resultat. Med ersättningsbostad menas den bostad du köpte när du sålde din tidigare bostad och fick uppskov.

För att kunna räkna ditt uppskov efter den här regeln måste du ha utfört ny-, till och ombyggnadsarbeten och inte bara reparationer och underhåll. Arbetena ska vara utförda under perioden 1 januari året före försäljningsåret till den 2 maj det andra året efter försäljningsåret. Om du sålde din gamla bostad under 2021 ska arbetena på den nya bostaden alltså utföras under perioden 1 januari 2020 till 2 maj 2023.

Den här regeln gäller inte bostadsrätter.

Du kan läsa mer om vilka förutsättningar som ska vara uppfyllda för att få uppskov på sidan Förutsättningar för uppskov.

Men nu kommer ju ts isåfall att bli tvungen att betala vinstskatten och får inte dra av några utgifter.. Om ts och sitt x delar på kvittona nu som ett exempel, räknas inte denna del av vinstskatten bort som TS får ta del av inför en framtida försäljning som exfrun gör? Hon kan ju inte behöva betala samma vinstskatt 2 ggr.
Jätterörigt, jag har nog inte förstått att en bodelning går till så, jag tänkte nog att man gör en försäljning. Men fortfarande så undrar jag över min fråga där för en del av vinstskatten måste ju isåfall räknas bort för framtiden

Jätterörigt, jag har nog inte förstått att en bodelning går till så, jag tänkte nog att man gör en försäljning. Men fortfarande så undrar jag över min fråga där för en del av vinstskatten måste ju isåfall räknas bort för framtiden

Ja alltså det är min poäng, X:et får dra av framtida vinstskatt och mäklararvode från summan som hen ska betala till ts. räknar dem av renoveringar, så att den framtida vinsten/skatten blir lägre, så måste x:et ge ts mer pengar i och med att hennes avdrag på summan som hen ska betala till ts blir mindre.

Ja alltså det är min poäng, X:et får dra av framtida vinstskatt och mäklararvode från summan som hen ska betala till ts. räknar dem av renoveringar, så att den framtida vinsten/skatten blir lägre, så måste x:et ge ts mer pengar i och med att hennes avdrag på summan som hen ska betala till ts blir mindre.
Kan du förklara det för mig personligen.
Jag är den som lämnar och hon bor kvar.

Hade hjälpt enormt!

Aaaaah smart! Det blir ju en bra lösning för båda, nu är jag med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp