Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bodelning hjälp!

Kan du förklara det för mig personligen.
Jag är den som lämnar och hon bor kvar.

Hade hjälpt enormt!

Kan försöka mig på ett exempel

Fastighetens anskaffninskostnad = 1 000 000
Fastighetens Marknadsvärde = 2 000 000

Fiktiva försäljningskostnader (mäklararvode 100 000)

Vinst = 900 000

latent vinstskatt = 198 000

Beräkning av fastighetens nettovärde

marknadsvärdet 2 000 000

-
Latent vinstskatt 198 000
Mäklararvode 100 000
Bolån 800 000

Nettovärdet blir då 902 000

Hon som bor kvar ska då betala dig halva nettovärdet, vilket blir 451 000

om vi t.ex. lägger in renoveringskostnader som är avdragbara för 250 000, så minskar vinstskatten från 198 000 till 143 000. Nettovärdet blir då istället 957 000 och hon ska betala dig 478 500 dvs 27 500 mer.

Om du har uppgifterna i ditt fall, så kan jag räkna på det specifikt.

Sen om man ska vara petig, så ägs allt i bostaden gemensamt. Ni ska alltså antingen dela varenda gaffel lika eller ersätta den andre. Är man vänner som vi var i mitt fall, så är det inga problem men annars blir det lätt konflikter om det. I mitt fall så satte vi en klumpsumma för allt bohag, som vi båda var nöjda med.

Kan försöka mig på ett exempel

Fastighetens anskaffninskostnad = 1 000 000
Fastighetens Marknadsvärde = 2 000 000

Fiktiva försäljningskostnader (mäklararvode 100 000)

Vinst = 900 000

latent vinstskatt = 198 000

Beräkning av fastighetens nettovärde

marknadsvärdet 2 000 000

-
Latent vinstskatt 198 000
Mäklararvode 100 000
Bolån 800 000

Nettovärdet blir då 902 000

Hon som bor kvar ska då betala dig halva nettovärdet, vilket blir 451 000

om vi t.ex. lägger in renoveringskostnader som är avdragbara för 250 000, så minskar vinstskatten från 198 000 till 143 000. Nettovärdet blir då istället 957 000 och hon ska betala dig 478 500 dvs 27 500 mer.

Om du har uppgifterna i ditt fall, så kan jag räkna på det specifikt.
Vi är bra vän er :) och hittills har det gått bra.

rad hus köp 2014: 1270.000kr inköps pris

gemensamma lån idag: 1433.000kr

marknadsvärde 2100.000kr

inget annat har hittills tagits i beräkning.
Det vi undrar över är just förbättrings utgifter då vi har kvitto på ca 250.000kr i detta.

Vi är bra vän er :) och hittills har det gått bra.

rad hus köp 2014: 1270.000kr inköps pris

gemensamma lån idag: 1433.000kr

marknadsvärde 2100.000kr

inget annat har hittills tagits i beräkning.
Det vi undrar över är just förbättrings utgifter då vi har kvitto på ca 250.000kr i detta.

okej då blir den latenta vinstskatten 182 600

nettovärdet blir 484 400

dvs hon ska betala dig 242 200

räknar ni med utgifterna så blir vinstskatten istället 127 600

Nettovärdet blir 539 400

dvs hon ska betala dig 269 700

Sen ska ju ett fiktivt mäklararvode räknas med, eftersom ni har gjort två värderingar, så antar jag att ni även fått ett pris på vad det kostar vid en försäljning. Är t.ex. mäklarkostnaden 100 000 så blir det istället 230 700 som hon ska betala till dig, så isåfall tjänar du på nuvarande upplägg att varken ha med förbättringsuppgifterna eller det fiktiva mäklararvodet, är det istället närmre 50 000 så förlorar du på att inte ha det med.

Har ni kollat med banken så att hon ensam får ta över lånen? klyddade som fan för oss, då dem tyckte hon tjänade för lite... har hon förövrigt inte alla pengarna till att lösa ut dig, så kan ni ju ev lösa det med att ni upprättar ett skuldebrev.

Sen om man ska vara petig, så ägs allt i bostaden gemensamt. Ni ska alltså antingen dela varenda gaffel lika eller ersätta den andre. Är man vänner som vi var i mitt fall, så är det inga problem men annars blir det lätt konflikter om det. I mitt fall så satte vi en klumpsumma för allt bohag, som vi båda var nöjda med.
okej då blir den latenta vinstskatten 182 600

nettovärdet blir 484 400

dvs hon ska betala dig 242 200

räknar ni med utgifterna så blir vinstskatten istället 127 600

Nettovärdet blir 539 400

dvs hon ska betala dig 269 700

Sen ska ju ett fiktivt mäklararvode räknas med, eftersom ni har gjort två värderingar, så antar jag att ni även fått ett pris på vad det kostar vid en försäljning. Är t.ex. mäklarkostnaden 100 000 så blir det istället 230 700 som hon ska betala till dig, så isåfall tjänar du på nuvarande upplägg att varken ha med förbättringsuppgifterna eller det fiktiva mäklararvodet, är det istället närmre 50 000 så förlorar du på att inte ha det med.

Har ni kollat med banken så att hon ensam får ta över lånen? klyddade som fan för oss, då dem tyckte hon tjänade för lite... har hon förövrigt inte alla pengarna till att lösa ut dig, så kan ni ju ev lösa det med att ni upprättar ett skuldebrev.
Mäklararvodet skulle ligga på 70.000 som jag förstått det.

tack till dig för all hjälp!
det klarnar upp för mig ordentligt.

Den dagen ex frun vill sälja huset så kan det mkt väl blir så att hon gör en stor vinst, så jag ser fortf ingen anledning att kvittona för renovering inte ska tas med. Hon får trots allt som hon vill, redan fr början är hela affären/uppgörelsen anpassat efter hennes önskemål helt och hållet.

Ja alltså det är min poäng, X:et får dra av framtida vinstskatt och mäklararvode från summan som hen ska betala till ts. räknar dem av renoveringar, så att den framtida vinsten/skatten blir lägre, så måste x:et ge ts mer pengar i och med att hennes avdrag på summan som hen ska betala till ts blir mindre.
Förutsättningarna ändras fort i detta liv..

Nu är jag inte alls benägen att gå med på detta ”billig” utköp som det blir.
Då jag redan gått med på att sänka marknadsvärdet med 300.000kr

för att -ex fru ska kunna behålla huset.

vad är motsatsen till att via bodelning och köpa ut som vi planerat att göra.

Är det sälja huset och dela på ”över flödet”?

f*N ta vissa människor.

f*N ta vissa människor.
:( låter inte som det har varit en bra dag för dig :(

tror nog Lex är experten på detta men det jag skrev var om ni skulle sälja

Det allra bästa är att snacka med en jurist som kan området, be om att få förklarat för dig vad som hände vid båda scenarierna, sen får du bestämma vad du vill gå med på och inte.
Din ex fru förstår säkert att man ibland måste mötas halvvägs.
Jag tror att din hjärna går på högvarv just nu eftersom det är en del frågetecken kring bodelningen, kvittona om renoveringen etc.
Är du för otålig att vänta på att juristen ska ringa kan du själv ringa gratisjuristerna (finns väl lite olika) och fråga och sen pratar du med din jurist när han hör av sig.

f*N ta vissa människor.

Ja det absolut lättaste är att sälja huset och dela på summan som blir över. Bodelning gör ni ändå. Det är ju inte bara huset som ska delas/säljas allt som inte är enskild egendom ska bodelas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp