Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bodelning hjälp!

Nu ser jag dock att jag måste fråga en sak till. På vilket sätt belastar hon halva vinst skatten nu?
Vet inte om jag förstår frågan riktigt, men ni äger ju 50/50. Eftersom hon inte har sålt boendet än och köpt tillbaka så finns det ju ingen vinstskatt den tillkommer ju efter försäljningen är klar. Det är oundvikligt det här med vinstskatt om du ska få din del av kakan

Vet inte om jag förstår frågan riktigt, men ni äger ju 50/50. Eftersom hon inte har sålt boendet än och köpt tillbaka så finns det ju ingen vinstskatt den tillkommer ju efter försäljningen är klar. Det är oundvikligt det här med vinstskatt om du ska få din del av kakan
Tack för alla svar, imorgon ringer jag juristen!

Håller med föregående, ni ska absolut ta med de förbättringar ni gjort på huset senaste fem åren. Det är inget man förlorar på, tvärtom.
Respekt till dig som verkligen är mån att mamman till dina barn och dina barn ska få det bra efter skilsmässan<3

Tack för alla svar, imorgon ringer jag juristen!

verkar som du fått fel svar här… naturligtvis belastar förbättringsutgifterna dig positivt och din fru negativt. Detta eftersom vid en bodelning den som behåller fastigheten får räkna av latent vinstskatt.

Tar ni med förbättringsutgifterna, så blir den latenta vinstskatten mindre och du ska då ha mer pengar av din fru vid bodelningen.

Verkar inte som att Evilina och Myra förstår skillnaden på att göra en bodelning, där en part behåller fastigheten och en vanlig försäljning…

Du inte heller deklarera någon försäljning som skrivits lite längre upp i tråden…

I princip allt dem skrivit är helt fel.

Senast ändrad:
Stort lycka till! Kan nog va en fördel med att be juristen förklara läget, för att undvika onödiga tjafs mellan er
100%
verkar som du fått fel svar här… naturligtvis belastar förbättringsutgifterna dig positivt och din fru negativt. Detta eftersom vid en bodelning den som behåller fastigheten får räkna av latent vinstskatt.

Tar ni med förbättringsutgifterna, så blir den latenta vinstskatten mindre och du ska då ha mer pengar av din fru vid bodelningen.

Verkar inte som att Evilina och Myra förstår skillnaden på att göra en bodelning, där en part behåller fastigheten och en vanlig försäljning…

Du inte heller deklarera någon försäljning som skrivits lite längre upp i tråden…

I princip allt dem skrivit är helt fel.
Nu gav du mig huvud värk,
Fick inte tag på juristen men han ringer imorgon.

det handlar om en bodelning ingen försäljning i den bemärkelsen.
Alltså ni kvittar ju dessa utlägg mot vinstskatten och den skatten blir mindre för er båda.

Vi sålde en lägenhet förut som vi fick en bra vinst på, vi köpte ett hus…. Renoverade det och när vinstskatten skulle betalas för lägenheten så tog vi alla kvitton från nya huset och kvittade bort den skatten. det ser jag som en win win för båda. Den infon kommer ju finnas med på båda era inkomstdeklarationer sen?

Hm, ni begick alltså skattebedrägeri? Förstår det som att ni låtsades som att kvittona som egentligen var för renovering av huset avsåg lägenheten?

det handlar om en bodelning ingen försäljning i den bemärkelsen.

Hm, ni begick alltså skattebedrägeri? Förstår det som att ni låtsades som att kvittona som egentligen var för renovering av huset avsåg lägenheten?
Inget skattebedrägeri, vi var i kontakt med skv om det, vi låtsades inte som något alls, det var deras förslag att vi skulle kvitta alla utlägg vi haft på vårt nya boende mot vinstskatten från tidigare boendet

100%

Nu gav du mig huvud värk,
Fick inte tag på juristen men han ringer imorgon.

Det är egentligen väldigt simpelt.

Ni har ett marknadspris på huset

Den som behåller huset kommer behöva deklarera försäljning i framtiden, vilket den andra parten slipper.

Därför så får den som behåller huset dra av för mäklararvodet och vinstskatten som uppstår vid en framtida försäljning.

Så enkelt uttryckt, ju dyrare mäklararvode ni räknar på ju mindre pengar får du och ju mindre renoveringar ni räknar på ju mindre pengar får du och naturligtvis det omvända.

Inget skattebedrägeri, vi var i kontakt med skv om det, vi låtsades inte som något alls, det var deras förslag att vi skulle kvitta alla utlägg vi haft på vårt nya boende mot vinstskatten från tidigare boendet

Låter intressant, visste inte att man kunde kvitta renoveringsutlägg på ett nytt boende, mot vinstskatten på ett gammalt.

Normalt sett så gör man ju avdragen vid en försäljning…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp