Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bisnode Minupplysning?

Ok jag förstår men jag blir inte klok på bisnode. Har inga aktiva lån med Bisnode så det man ser där är i så fall samma som man ser på min uc, en blanco fr MoneyGo och ett kreditkort fr Collector.
Ser inte så mkt vitsen m att glädja sig åt att långivare tar Bisnode om Bisnode närmar sig uc som den gör.
De långivare som tar störst risk är ju faktiskt dom som först lånade ut till dig, för du kan fylla på massvis med lån/krediter därefter. Därför vill inte de som lånat till dig att du ska dra på dig fler lån och därför försvårar de för dig genom att även rapportera till Bisnode fast de aldrig ens har tagit en ff från Bisnode.

Då kan de som tar Bisnode inte längre uppge att Vi tar en upplysning som inte påverkar din kreditvärdighet och inte syns för andra aktörer.

För det både påverkar och syns för alla andra som tar Bisnode.
Creditsafe är något annat... fortfarande!!

Kort svar:
Nej, taxeringsvärdet är ett bättre (eller i alla fall mindre dåligt) instrument till det.

Långt svar:
Jag kan köpa mig en obebyggd tomtplätt i någon obyggd utanför Sala för dess värde, säg 1000 kr, och ta ut pantbrev på den på 10 miljoner om jag vill och tycker det är värt stämpelskatten, det gör ju inte att du är sugen på att köpa den värdelösa delen av sala kommun av mig?:)
På samma sätt kan tex forsmarks kärnkraftverk med taxvärde på flera miljarder helt sakna pantbrev, men är ändå värt en bra mängd pengar.
Är gansks vanligt att folk som nu är pensionärer och har köpt sitt hus på 70talet har några hundra tusen i pantbrev och har ett hus värt flera miljoner.

Nu blev jag nyfiken. Hur kan man ta ut pantbrev på flera miljoner miljoner på en fastighet/tomt som är värderad till 100.000?

Nu blev jag nyfiken. Hur kan man ta ut pantbrev på flera miljoner miljoner på en fastighet/tomt som är värderad till 100.000?

Om man utfärdar ytterligare ett pantbrev som ligger över fastighetens marknadsvärde så kallas det ibland för “över skorstenen”. Det här pantbrevet är inte lika säkert som bottenpantbrevet eftersom man inte kan räkna med att en försäljning kommer att ge igen samma summa som man en gång betalade för huset. Om så blir fallet omvandlas beloppet till ett vanligt lån.

Det är bara att skicka in blanketterna till lantmäteriet det, dom gör ingen bedömning om pantbrevenen är i närheten av fastighetens värde

Min bisnode gick från 1 till 2 idag efter jag sökt höjning hos mobillån. Måste va högre makter som styr...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp