Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betting - Spel på samma bolag, kräva tillbaka pengar

Rättsligt är jag väldigt säker på att de inte har gemensamt ansvar för de olika licenserna. För då finns det ingen anledning att betala för tre licenser. Vidare hade Spelinspektionen kunnat ge sanktionsavgift till det bolag som har högst omsättning etcetera.

Det är väl bra att det fungerar så för annars blir gränsdragningen svår.

Dock hade regeringen enbart pengar till statskassan i huvudet när spelregleringen kom på tal. Hade de tänkt igenom det brett och haft spelarna intresse i beaktning kunde det blivit bra.

Jag är tveksam att jag ser en enda sak som blivit bättre sen 2019 - förutom att spelpaus.se tillkom. Dock väldigt mycket som rent av blivit sämre.

Det verkar som vi är skyddslösa även vid spel inom samma licens om jag tolkar mitt svar från Spelinspektionen rätt. Jag har tolkat det att hela tiden stenhårt som licensbrott. Men jag kanske har misstolkat det. Så medans spelpaus har fullt skydd vid alla tänkbara variationer från spelbolagen så har inte vanlig spärr direkt till spelbolagen samma skydd. Däremot bekräftar det dock att dom brister i sin omsorgsplikt. Men oklart om det ger något.
Vilket skydd specifikt är det du tänker på?

Även om vi är ganska skyddslösa kämpar jag vidare. Spelbolagen är inte hjälpsamma för fem öre. De gör allt för att försvåra processen. De förnekar kännedom när de byter bolag, trots att det tidigare bolaget fortfarande har samma ägare. Så fort ett nytt bolag tar över släpper de allt ansvar.

Spelinspektionen bryr sig inte heller. I vissa fall har jag inte ens fått mitt GDPR-utdrag, trots att det har gått två månader. Det är ungefär 70 % chans att man faktiskt får ett svar. Det är rätt sjukt att stora bolag vägrar lämna ut uppgifter som man har laglig rätt till.

Jag anmälde till IMY, som ska värna GDPR, men de lade ner ärendet. Även där känner man sig chanslös. Jag vet inte om jag ska göra ett nytt försök hos dem. Nu tvingas jag bygga rättsfall utan fullständig historik, vilket försämrar mina möjligheter.

Vissa spelbolag svarar mig inte ens, trots att jag vet att deras mejladresser är aktiva.

Omsorgsplikten infördes 2019. Sedan har vi även licensbrott och covidbrott. De två senare är enligt min bedömning tydliga lagbrott där det egentligen inte råder några oklarheter. När det gäller omsorgsplikten finns det inga helt tydliga riktlinjer, men det finns ändå indikatorer på spelmissbruk som man kan utgå från – och som ARN rimligen bör förstå. Till exempel:

• Om man spelar bort större delen av sin lön eller mer
  • Många insättningar och uttag under kort tid
  • Spel nattetid
  • Avbrutna uttag
  • Tydliga eskalerande insättningsmönster

Kan man inte använda omsorgsplikten i de fall där missbruket är tydligt och kan bevisas, då kan man lika gärna lägga ner den lagen.

Det är de här fallen jag nu har hos ARN. Det kommer ta cirka ett halvår. Det ska bli intressant att se om ARN tar detta på allvar – och därefter om spelbolagen faktiskt följer ARN:s beslut.

IMY bryr sig inte ens om "olaglig" kameraövervakning. De skickade ett brev med reglerna till ägaren av bostäderna och så avslutade de ärendet.

Överklagade till förvaltningsrätten då IMY inte ens utredde ärendet. De bara backade IMY. Nu blir det kammarrätten men det är en enda jävla stor maffia hela högen.

Enda som agerar för den lille mannen är ARN och JO - som inte har reell makt. Patetiskt samhälle!

IMY bryr sig inte ens om "olaglig" kameraövervakning. De skickade ett brev med reglerna till ägaren av bostäderna och så avslutade de ärendet.

Överklagade till förvaltningsrätten då IMY inte ens utredde ärendet. De bara backade IMY. Nu blir det kammarrätten men det är en enda jävla stor maffia hela högen.

Enda som agerar för den lille mannen är ARN och JO - som inte har reell makt. Patetiskt samhälle!
Jag håller med. Man känner sig väldigt liten mot dessa stora aktörer och jag tror att 99 % till slut ger upp – och det är nog därför systemet fungerar som det gör.

I min egen utredning där jag försöker reda ut allt har jag märkt hur rörigt det kan bli eftersom det är så många spelbolag inblandade. De beter sig ofta på samma sätt: man får sällan tydliga svar, de hänvisar vidare till andra bolag, de avsäger sig ansvar och allt tar väldigt lång tid. Jag förstår verkligen att många ger upp när man inte har orken att fortsätta.

Det som faktiskt får mig att fortsätta är när jag ser saker som inte stämmer. Till exempel när ett bolag påstår att de inte vet vilket tidigare bolag som drev verksamheten, samtidigt som jag kan se att det i praktiken är samma ägare. I många fall har både det gamla och det nya bolaget till och med samma adress, till exempel på Malta.

Jag kommer inte att ge upp utan tänker köra tills jag har gjort allt som står i min makt. Jag är redan inställd på att även om ARN skulle besluta till min fördel om 6–8 månader så finns det en risk att bolagen ändå inte betalar. I så fall tänker jag gå vidare till förenklade tvistemål i domstol, vilket kostar 900 kr.

Jag har också märkt att många myndigheter tyvärr inte gör särskilt djupa utredningar utan ofta skickar ett brev och sedan avslutar ärendet. Det kan ibland kännas som att systemet skyddar strukturerna mer än den enskilde.

Det ska därför bli väldigt intressant att se hur ARN resonerar i de här frågorna framöver, särskilt eftersom många spelbolag – och till viss del även myndigheter – verkar luta sig ganska hårt mot att Spelpaus ska lösa hela problemet.

Jag håller med. Man känner sig väldigt liten mot dessa stora aktörer och jag tror att 99 % till slut ger upp – och det är nog därför systemet fungerar som det gör.

I min egen utredning där jag försöker reda ut allt har jag märkt hur rörigt det kan bli eftersom det är så många spelbolag inblandade. De beter sig ofta på samma sätt: man får sällan tydliga svar, de hänvisar vidare till andra bolag, de avsäger sig ansvar och allt tar väldigt lång tid. Jag förstår verkligen att många ger upp när man inte har orken att fortsätta.

Det som faktiskt får mig att fortsätta är när jag ser saker som inte stämmer. Till exempel när ett bolag påstår att de inte vet vilket tidigare bolag som drev verksamheten, samtidigt som jag kan se att det i praktiken är samma ägare. I många fall har både det gamla och det nya bolaget till och med samma adress, till exempel på Malta.

Jag kommer inte att ge upp utan tänker köra tills jag har gjort allt som står i min makt. Jag är redan inställd på att även om ARN skulle besluta till min fördel om 6–8 månader så finns det en risk att bolagen ändå inte betalar. I så fall tänker jag gå vidare till förenklade tvistemål i domstol, vilket kostar 900 kr.

Jag har också märkt att många myndigheter tyvärr inte gör särskilt djupa utredningar utan ofta skickar ett brev och sedan avslutar ärendet. Det kan ibland kännas som att systemet skyddar strukturerna mer än den enskilde.

Det ska därför bli väldigt intressant att se hur ARN resonerar i de här frågorna framöver, särskilt eftersom många spelbolag – och till viss del även myndigheter – verkar luta sig ganska hårt mot att Spelpaus ska lösa hela problemet.
FT-mål kan du endast driva upp till ett halvt prisbasbelopp. Så tvisten kan inte ligga över den gränsen som i år ligger runt 29 000 kronor.

Ordinarie tvistemål riskerar du att få betala motpartens rättegångskostnader ifall du förlorar.

FT-mål kan du endast driva upp till ett halvt prisbasbelopp. Så tvisten kan inte ligga över den gränsen som i år ligger runt 29 000 kronor.

Ordinarie tvistemål riskerar du att få betala motpartens rättegångskostnader ifall du förlorar.
Just nu kommer jag att driva allt därigenom, men helst vill jag inte sänka de belopp som är högre eftersom det finns en anledning till dem. Däremot har jag några idéer kring vad jag kan göra med de högre beloppen. Ingen av dem ska komma undan – de räknar med att folk ger upp.

Jag läser att 130 000 har missbruksproblem, så de har nog blåst folk på hundratals miljoner. Det är säkert många där som har rätt till pengar, och även folk som har försökt men gett upp bara för att spelbolagen säger nej.

Jag kommer att gå hela vägen, men det beror också på vad ARN säger. De är ju faktiskt jurister, så jag kommer att lyssna väldigt mycket på vad de säger. Min bevisning är dock bra, tydlig och väldigt specificerad, så jag skulle bli väldigt förvånad om det blir ett nej.

Jag begär inte alla pengar heller, utan bara en liten del, eftersom man också måste visa ett eget ansvar över sitt spelande. Bara i ett fall begär jag alla pengar, men det fallet är ett solklart licensbrott.

Det finns också vissa mer luddiga fall som jag funderar på att ta med.

sSå om de inte delade licens under MGA så är sannolikheten liten eller obefintlig att kunna kräva pengar åter då antar jag ?

Hmm men var det enbart via trustly du betalade? I min banktransaktion ser jag nämligen vart pengarna har gått till (spelbolagen).
Hur går det för dig? Du har inte gett upp ännu, va?
Har du sorterat alla spelbolagen och kollat om de har delat licens med varandra? I så fall är det licensbrott. Tyvärr har de flesta skilda licenser, även om de tillhör samma koncern. Men det beror också på hur långt bak du går i tiden.

Innan 2019 tror jag faktiskt att många bara hade en licens. Men det är oklart om du kan få hjälp av ARN när det gäller så långt tillbaka i tiden.

Många spelbolag bröt mot covidlagen när det gällde mig, så du kanske också har en massa sådana fall. Det ska ju vara en tydlig lag. Även när jag påpekade detta för spelbolagen sa de nej, men lagen är tydlig där. Så lita inte ett dugg på spelbolagen.

Jag tror att du kanske måste gå direkt på tvistemål om du går så långt tillbaka som före 2019. Jag har kontoutdrag ända till 2016, men jag vet inte om jag vågar ta några fall innan 2019.

Men Per Holknekt och några andra drev ju fall riktigt långt tillbaka, till och med runt 2009. Jag fattar inte riktigt hur de fick tag i kontoutdrag, om de inte har drivit sina fall i många år.

Kammarrätten behöver du väl prövningstillstånd i, det är inget man får automatiskt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp