Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betting - Spel på samma bolag, kräva tillbaka pengar

Rättsligt är jag väldigt säker på att de inte har gemensamt ansvar för de olika licenserna. För då finns det ingen anledning att betala för tre licenser. Vidare hade Spelinspektionen kunnat ge sanktionsavgift till det bolag som har högst omsättning etcetera.

Det är väl bra att det fungerar så för annars blir gränsdragningen svår.

Dock hade regeringen enbart pengar till statskassan i huvudet när spelregleringen kom på tal. Hade de tänkt igenom det brett och haft spelarna intresse i beaktning kunde det blivit bra.

Jag är tveksam att jag ser en enda sak som blivit bättre sen 2019 - förutom att spelpaus.se tillkom. Dock väldigt mycket som rent av blivit sämre.

Det verkar som vi är skyddslösa även vid spel inom samma licens om jag tolkar mitt svar från Spelinspektionen rätt. Jag har tolkat det att hela tiden stenhårt som licensbrott. Men jag kanske har misstolkat det. Så medans spelpaus har fullt skydd vid alla tänkbara variationer från spelbolagen så har inte vanlig spärr direkt till spelbolagen samma skydd. Däremot bekräftar det dock att dom brister i sin omsorgsplikt. Men oklart om det ger något.
Vilket skydd specifikt är det du tänker på?

Även om vi är ganska skyddslösa kämpar jag vidare. Spelbolagen är inte hjälpsamma för fem öre. De gör allt för att försvåra processen. De förnekar kännedom när de byter bolag, trots att det tidigare bolaget fortfarande har samma ägare. Så fort ett nytt bolag tar över släpper de allt ansvar.

Spelinspektionen bryr sig inte heller. I vissa fall har jag inte ens fått mitt GDPR-utdrag, trots att det har gått två månader. Det är ungefär 70 % chans att man faktiskt får ett svar. Det är rätt sjukt att stora bolag vägrar lämna ut uppgifter som man har laglig rätt till.

Jag anmälde till IMY, som ska värna GDPR, men de lade ner ärendet. Även där känner man sig chanslös. Jag vet inte om jag ska göra ett nytt försök hos dem. Nu tvingas jag bygga rättsfall utan fullständig historik, vilket försämrar mina möjligheter.

Vissa spelbolag svarar mig inte ens, trots att jag vet att deras mejladresser är aktiva.

Omsorgsplikten infördes 2019. Sedan har vi även licensbrott och covidbrott. De två senare är enligt min bedömning tydliga lagbrott där det egentligen inte råder några oklarheter. När det gäller omsorgsplikten finns det inga helt tydliga riktlinjer, men det finns ändå indikatorer på spelmissbruk som man kan utgå från – och som ARN rimligen bör förstå. Till exempel:

• Om man spelar bort större delen av sin lön eller mer
  • Många insättningar och uttag under kort tid
  • Spel nattetid
  • Avbrutna uttag
  • Tydliga eskalerande insättningsmönster

Kan man inte använda omsorgsplikten i de fall där missbruket är tydligt och kan bevisas, då kan man lika gärna lägga ner den lagen.

Det är de här fallen jag nu har hos ARN. Det kommer ta cirka ett halvår. Det ska bli intressant att se om ARN tar detta på allvar – och därefter om spelbolagen faktiskt följer ARN:s beslut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp