Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Berätta eller inte berätta

Efer mycket tänkande senaste dagarna och lite prat med mamma om mer än enbart pengar så sa jag att jag endast ville ha 15K för att komma ikapp lite, att jag vill lösa detta själv då jag tror att det är en del av min återhämtningsprocess som jag behöver. Jag har under lång tid förlitat mig alldeles för mycket på att andra/annat löser mina situationer, har som sagt ett gemensamt kreditkort med mamma jag fortfarande använder flitigt i 24års ålder trots att jag bor hemma (gratis det här året i princip, betalat någon tusenlapp här och där bara). Hon brukar även överaska med parfymer, kläder osv ganska frekvent för mig, bara för att hon är så snäll.

Hon frågade om det bästa vore att hon sökte lån (hon är dock 60+ så vet inte ens chanserna?) på hela summan och löste tillfälligt åt mig vilket lockade men.. Nej, jag har satt mig i skiten och även om hon tycker att jag inte ska vara så hård på mig själv då jag inte valt från början att bli missbrukare så känner jag att jag behöver en smäll av verklighet. Som det ser ut nu är ändå de värsta sakerna lösta under tidigt i våren. Har iallafall skickat iväg alla betalningar för denna månad som tickar in imorgon och kommer nu kunna sova lugnt inatt, det är det mesta jag känner att jag förtjänar just nu. Jag är iallafall positiv och har mål framöver som motiverar, även om det inte låter så. :)

tycker det låter bra och vettigt. Glöm inte att söka hjälp/gå på möten (viktigt skulle jag säga). Risken för återfall är otroligt hög även om du kanske känner dig stensäker just nu. Det finns ingen behandling som kommer hindra dig från att spela men de är bra verktyg för att få dig själv att komma till vissa insikter.

Stark rekommendation från någon som tagit flera återfall och havererat totalt sin ekonomi.

du kommer fixa det ekonomiska själv men se till att ta hand om dig och ditt mående så kommer det bli lättare.

Intressant tråd detta - jag tror att rent generellt så är det absolut bäst att berätta och bara förklara eländet men det finns vissa livssituationer som försvårar saken.

Jag har själv satt mig i en väldigt problematisk sits, med många skulder. Dock så vill jag inte berätta för mina nära, min mamma är svårt sjuk (den sortens sjukdom som är obotlig och bara slutar på ett sätt) och jag kan inte se något scenario i min position där jag ska öppna upp mig igen då det skulle försämra hennes redan usla livskvalité. Hon tog det riktigt illa förra gången (vilket inte var speciellt länge sedan men då var hon fullt frisk). Lycka till allihopa.

Intressant tråd detta - jag tror att rent generellt så är det absolut bäst att berätta och bara förklara eländet men det finns vissa livssituationer som försvårar saken.

Jag har själv satt mig i en väldigt problematisk sits, med många skulder. Dock så vill jag inte berätta för mina nära, min mamma är svårt sjuk (den sortens sjukdom som är obotlig och bara slutar på ett sätt) och jag kan inte se något scenario i min position där jag ska öppna upp mig igen då det skulle försämra hennes redan usla livskvalité. Hon tog det riktigt illa förra gången (vilket inte var speciellt länge sedan men då var hon fullt frisk). Lycka till allihopa.

Jag beklagar att höra om mamma din, jag förstår absolut det resonomanget. Det finns som sagt inte heller något rätt eller fel i den här frågan, alla relationer är olika och allas reaktioner kan vara olika, både på gott och ont.

Det känns iallafall stöttande på här på forumet att se att man inte är ensam om att leva det här dubbellivet, man pratar ofta om mörkertalet inom den brottsliga världen men det är så sorgligt många som lever det här dubbellivet med skulder och/eller beroenden som härstammar.

Lycka till du med och kram på dig.

Jag beklagar att höra om mamma din, jag förstår absolut det resonomanget. Det finns som sagt inte heller något rätt eller fel i den här frågan, alla relationer är olika och allas reaktioner kan vara olika, både på gott och ont.

Det känns iallafall stöttande på här på forumet att se att man inte är ensam om att leva det här dubbellivet, man pratar ofta om mörkertalet inom den brottsliga världen men det är så sorgligt många som lever det här dubbellivet med skulder och/eller beroenden som härstammar.

Lycka till du med och kram på dig.

Tack för stöttande ord. Det är ett jobbigt moment-22 att dras med då man behöver hjälp, på grund av en kavalkad av smällar... som mitt fåniga användarnamn antyder så gillar jag att spela och spela mycket, men det är bara en liten del av mitt skuldberg. Det största problemet är att jag gick all-in på mitt stora projekt (skrev en roman jag lanserade i USA, och jag räknade kallt med att kunna försörja mig på det) men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Lägg där till en sviktande hälsa där jag fortfarande väntar på besked från försäkringskassan trots läkarintyg och hela köret. Jag har periodvis extrema smärtor som gör att jag behöver uppsöka sjukhus regelbundet så det är inte så pass enkelt som att "ta ett jobb och ta dig i kragen" och så vidare. Försäkringskassan lovade att ge mig besked idag senast - tror ni att jag hört ett knyst? Inte ett ord.

Tack för stöttande ord. Det är ett jobbigt moment-22 att dras med då man behöver hjälp, på grund av en kavalkad av smällar... som mitt fåniga användarnamn antyder så gillar jag att spela och spela mycket, men det är bara en liten del av mitt skuldberg. Det största problemet är att jag gick all-in på mitt stora projekt (skrev en roman jag lanserade i USA, och jag räknade kallt med att kunna försörja mig på det) men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Lägg där till en sviktande hälsa där jag fortfarande väntar på besked från försäkringskassan trots läkarintyg och hela köret. Jag har periodvis extrema smärtor som gör att jag behöver uppsöka sjukhus regelbundet så det är inte så pass enkelt som att "ta ett jobb och ta dig i kragen" och så vidare. Försäkringskassan lovade att ge mig besked idag senast - tror ni att jag hört ett knyst? Inte ett ord.

Ledsen att höra det, det är oftast bara inte en sak som leder till det utan flera.. Jag hoppas iallafall att du lyckas ta dig vidare.

Då du nämner att du skrivit en roman på engelska, om du skulle känna någon gnista i dig någon gång kanske du kan kolla in på att skriva artiklar inom någon niche som du finner intressant? Det är långsökt, jag vet. Men, det finns potential (har bekanta som fulltidsjobbar med detta, helt solo). Tänkte bara nämna för att eventuellt ge dig lite brinn i själen, något som kan behövas emellanåt även om det inte är något som leder till att man direkt hoppar in på det. Jag skapade en sida 2019 och slackade ordentligt men skrev iallafall 12 artiklar. Jag har just nu inte skrivit en artikel på 15 månader och jag tjänar fortfarande 800-1000kr i månaden på ads/amazon affiliates. Har fått erbjudande att sälja sidan för 20K pga potentialen som finns men jag håller gnistan kvar för att uttöka den snart.. Bara en tanke för dig som kan skriva också, kanske inte nu, men kanske en dag.

Det var min mamma som lärde mig kreditvärlden, ”klart du kan köpa ny säng, soffa whatever, kostar ju bara 200:- i månaden” svalde med hull och hår utan att begripa räntor, naiv som man var tyckte man att bankerna bara var ”snälla” som erbjöd delbetalning.
Idag 15 år senare peppar vi varandra och inser att våra köpberoenden var sjuka... varje gång någon av oss löser en kredit eller lån bjuder den andra på bubbel och käk och det är lite som en tävling nu, en rolig sådan

Ledsen att höra det, det är oftast bara inte en sak som leder till det utan flera.. Jag hoppas iallafall att du lyckas ta dig vidare.

Då du nämner att du skrivit en roman på engelska, om du skulle känna någon gnista i dig någon gång kanske du kan kolla in på att skriva artiklar inom någon niche som du finner intressant? Det är långsökt, jag vet. Men, det finns potential (har bekanta som fulltidsjobbar med detta, helt solo). Tänkte bara nämna för att eventuellt ge dig lite brinn i själen, något som kan behövas emellanåt även om det inte är något som leder till att man direkt hoppar in på det. Jag skapade en sida 2019 och slackade ordentligt men skrev iallafall 12 artiklar. Jag har just nu inte skrivit en artikel på 15 månader och jag tjänar fortfarande 800-1000kr i månaden på ads/amazon affiliates. Har fått erbjudande att sälja sidan för 20K pga potentialen som finns men jag håller gnistan kvar för att uttöka den snart.. Bara en tanke för dig som kan skriva också, kanske inte nu, men kanske en dag.

Bra tips, låter som något jag definitivt kommer undersöka när/ifall saker lugnar sig något.

Det är ett år sedan på dagen nu (3e dec 2019) som min bok släpptes, och Jesus Amalia vad det har hänt saker sedan dess. Jag minns hur jag romantiserade, och fortfarande romantiserar, tanken att satsa allt på ett kort och ro hem det hela och starta en karriär. Vad ni än gör, hamna inte i min sits. Jag satsade allt jag hade och inte hade på det här projektet för jag intalade mig själv att ifall jag bara lade ner alla dessa tusentals timmar på något så skulle det bära frukt. Det gjorde det inte rent ekonomiskt, även om jag uppskattar alla fina recensioner på Goodreads etc så väger det inte direkt upp... på pappret är det hela ett monumentalt misslyckande ifall man bara bedömer det från ett ekonomiskt perspektiv. Jag lånade allt jag kunde av kreditbolag och även många vänner och bekanta och lovade dem guld och gröna skogar. Inte för att jag ljög när jag pitchade det hela, inte alls. Jag var så säker på att det skulle gå att jag inte ens hade kalkylerat med möjligheten att succén skulle utebli. Det är nog så som ganska många i den här branschen resonerar, att man ska gå all in och jaga drömmen. Men nu när jag sitter här ett år senare och inte kan betala mina "sponsorer" så är tanken att jaga drömmen fan inte lika romantisk längre, utan sitter bara kvar här med självförakt och fogdens kalla hand som snart har mig i sitt grepp ifall ett mirakel inte sker.

Skulle tro att ganska många som hänger på det här forumet känner igen mönstret att naivt tänka att om man satsar på något all in så kommer det gå vägen. Det är ett farligt sätt att tänka.

Borde väl egentligen men känns som att jag är familjens stora besvikelse redan som lidit av allt från ätstörningar och svåra depressioner enda sedan jag var 15. Är väl egentligen på senaste tiden som det lugnat sig med oron . Det finns nog med problem och oroligheter just nu och jag vill inte belasta mer. Jag har skusan så finns ju ett ljus i slutet av tunneln i alla fall. Sedan kommer jag nog behöva berätta om jag går in i en relation och det är snack om att flytta ihop. Mitt ex visste om min situation.

Senast ändrad:
Har ni några tidigare erfarenher då man kanske berättat till kollegor att man har ekonomiska problem eller måste man vända sig till sin familj? Har ingen stöttande familj så någon vän eller kollega är mitt enda hopp att hamna på banan igen kanske om de kan ställa upp som medlåntagare. Känns dumt att be om ett lån av dom.....

Har ni några tidigare erfarenher då man kanske berättat till kollegor att man har ekonomiska problem eller måste man vända sig till sin familj? Har ingen stöttande familj så någon vän eller kollega är mitt enda hopp att hamna på banan igen kanske om de kan ställa upp som medlåntagare. Känns dumt att be om ett lån av dom.....

Hur kommer det sig du har de tufft ekonomiskt nu?

beror helt på din arbetsplats om det är bra att berätta eller inte. Oftast ska det inte vara några konstigheter från vad jag fått höra av andra som gjort det, många är hjälpsamma och snälla. Berätta för en nära vän är absolut inget fel heller.

men om du berättar för att få pengar - det är där ”problemen” kan uppstå. Att berätta för man vill ha hjälp och stöd som inte innebär låna pengar är absolut inget konstigt.

Handlar det om missbruksproblematik är det väldigt oroväckande för många om man ber om pengar i synnerhet för människor som har erfarenhet av det sedan tidigare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp