Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Börjar löneutmätningen innan jag får svar på min skuldsanering?

Jag släppte mina skulder i Juni. Min ansökan om skuldsanering var mottagen 11 Juli. Hur långtid tar det tills utmättning på min lön börjar? Dem lär väll börja utmätning på lönen innan jag hör något angående min ansökan?

Der har inte nödvändigtvis med saken att göra.

Löneutmätning startar när bankerna/inkasso skickat dina skulder till KF för indrivning. Det kan ta olika lång tid beroende på hur fort de skickar skulden vidare. Har du tur och är kvalificerad för sanering så kan du hinna få inledande innan utmätning, men det går inte att veta. Allt beror på hur fort skulderna ska drivas in och väntetiden för saneringsansökan.

Löneutmätning kan ta lång tid, jag har släppt allt i april och ingen utmätning har startat ännu, tror beror på att KF har mer att göra än någonsin, 17 % av befolkningen har skulder hos KF än förra året många är skuldsatta i iår antar inflation påverkan.

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

Denna sida med kronofogdens väntetider uppdateras varje tisdag.

På senaste uppdateringen i tisdags: Så arbetade dom ansökningar som kom in 20 april och förväntad kötid är ca 5 månader.
Jag tror inte du hinner få löneutmätning på 5-6 månader, speciellt inte om du drar ut på det lite med att skriva under delgivningar och annat, vänta på påminnelser etc.

Första skulderna hamnar i föreläggande hos KFM efter ca 3-4 månader (beroende på långivare/inkasso), sen tar det ytterligare ca ett halvår (eller ännu längre) från första föreläggande innan dom gjort utredning om utmätning och man får utmätningsbesked. Speciellt om du var ikapp med alla skulder när du släppte dom så tar det säkert minst 9-10 månader innan utmätning startar.

Delvis om du släppte dina skulder i Juni 2023 så startar utmätning troligen som tidigast mars 2024 om du sköter dina kort rätt, delvis vänta in påminnelser, skriv inte på direkt etc. Innan dess har du fått beskedet, kanske tom att du hinner ansöka om skuldsanering 2 gånger ifall du är snabb att skicka in en andra ansökan om du blir nekad.

Senast ändrad:
Löneutmätning kan ta lång tid, jag har släppt allt i april och ingen utmätning har startat ännu, tror beror på att KF har mer att göra än någonsin, 17 % av befolkningen har skulder hos KF än förra året många är skuldsatta i iår antar inflation påverkan.
Utslag/fastställda skulder sedan i april?

Du får gärna uppdatera när du får utmätning så jag har koll på tiderna ungefär, släppte mitt i Juni, har inte fått första föreläggande ännu hos KFM. Som jag förstår det så tar det ca 3-4 månader innan första föreläggande kommer in. Sedan 6-8 månader innan utmätningsbeskedet kommer från första föreläggande, ifall man sköter sina kort rätt och inte är snabb att skriva på allt. Tror man kan släppa allt och om man har tur undvika utmätning i närmare ett år.

Senast ändrad:
Du får gärna uppdatera när du får utmätning så jag har koll på tiderna ungefär, släppte mitt i Juni, har inte fått första föreläggande ännu hos KFM. Som jag förstår det så tar det ca 3-4 månader innan första föreläggande kommer in. Sedan 6-8 månader innan utmätningsbeskedet kommer från första föreläggande, ifall man inte är supersnabb att skriva på allt. Tror man kan släppa allt och om man har tur undvika utmätning i närmare ett år.
Juste glömde skriva det enda som utmätes är skatteåterbäring var dem snabba plocka in, jag hade tänkt att dröja på att skriva under kraven men sen tänkte jag att det kan va pinsamt att få KF på be jobbet så jag har skrivit under och skickat allt, jag uppdaterar när som hör av sig.

17% fler måste det ska vara, blir väl en ökning från ca 4 till 4.7 eller så?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp