Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

28åring med 1260000 i skulder, hur hade ni tänkt?

Hej igen,

Efter mycket om och men och efter att han ha kollat igenom vilka alternativ jag har så har både jag och farsan kommit fram till att det bästa förmodligen är att jag söker skuldsanering.
Istället för att han ska hjälpa mig med pengar nu som jag sedan får betala tillbaka över flera år tid så tycker han det hade varit bättre att jag söker sanering och att han sen hjälper mig med ett par tusenlappar i månaden under saneringen, vilket jag rent logiskt förstår. Räknar man kronor så är det ju det absolut bästa, jag slipper också dra in honom vilket känns skönt.

Jag har dock några frågor, hade uppskattat mycket om någon kunde hjälpa mig svara på dom.
Min skuldbörda ser ju ut som ovan, vissa av skulderna är också relativt nya vilket jag förstår är ett big no no för skuldsanering.
Hur länge måste jag vänta innan jag ansöker?

Jag har också ytterligare ett dilemma, jag misstänker att jag eventuellt kan få en skatteskuld på ca 200k, hur gör jag på bästa sätt för att få den skulden så snabbt som möjligt och får den att ingå i en eventuell sanering?

Och vad tycker ni, är det rätt val med sanering eller tänker jag och pappa fel?

Tack för alla svar än så länge, ni har verkligen varit hjälpsamma:folded:
Jag tycker det är ett väldigt klokt beslut att inte blanda in din pappa i detta.

Jag tycker det är ett väldigt klokt beslut att inte blanda in din pappa i detta.
Ja, ska det kändes lite som en lättnad bara av att komma fram till tanken av att inte behöva blanda in honom, mer än att han kommer vilja hjälpa mig under själva saneringen. Men väldigt stor skillnad att dra med honom på ett lån på flera hundra tusen mot att få en swish av honom då och då.

Någon som har nå bra svar på min fråga i tidigare svar?
Känns läskigt då jag aldrig ens hamnat hos inkasso i hela mitt liv, och nu helt plötsligt så ska hela ens ekonomi raseras (mer än den redan är:facejoy:)

Min skuldbörda ser ju ut som ovan, vissa av skulderna är också relativt nya vilket jag förstår är ett big no no för skuldsanering.
Finns inget facit. Vissa har fått sanering med ganska nya lån.

Jag har också ytterligare ett dilemma, jag misstänker att jag eventuellt kan få en skatteskuld på ca 200k, hur gör jag på bästa sätt för att få den skulden så snabbt som möjligt och får den att ingå i en eventuell sanering?
Deklarerar? Finns nog inget annat sätt, så avvakta med att söka tills du vet hur stor den är.

Ingen åsikt.
Du kan dock "släppa allt" och försöka förhandla om att bara betala en del av kapitalskulden om några år. Blir dock svårt med skuldsanering.

Hej igen,

Efter mycket om och men och efter att han ha kollat igenom vilka alternativ jag har så har både jag och farsan kommit fram till att det bästa förmodligen är att jag söker skuldsanering.
Istället för att han ska hjälpa mig med pengar nu som jag sedan får betala tillbaka över flera år tid så tycker han det hade varit bättre att jag söker sanering och att han sen hjälper mig med ett par tusenlappar i månaden under saneringen, vilket jag rent logiskt förstår. Räknar man kronor så är det ju det absolut bästa, jag slipper också dra in honom vilket känns skönt.

Jag har dock några frågor, hade uppskattat mycket om någon kunde hjälpa mig svara på dom.

Tack för alla svar än så länge, ni har verkligen varit hjälpsamma:folded:
När det gäller nya skulder: omöjligt stt svara på, jag hade nog slutat betala på alla lån, fortsatt jobba och låta lånen förfalla till KFM och lämnat in en ansökan. De har en handläggningstid på 6-9 månader.

DOCK: skatteskulder är enligt min erfarenhet en försvårande omständighet för sanering.

När det gäller nya skulder: omöjligt stt svara på, jag hade nog slutat betala på alla lån, fortsatt jobba och låta lånen förfalla till KFM och lämnat in en ansökan. De har en handläggningstid på 6-9 månader.

DOCK: skatteskulder är enligt min erfarenhet en försvårande omständighet för sanering.
Alternativet att släppa allt nu och lägga undan pengar till skatten (innan ev utmätning kommer igång) finns ju också. Och söka sanering efter det.

Alternativet att släppa allt nu och lägga undan pengar till skatten (innan ev utmätning kommer igång) finns ju också. Och söka sanering efter det.
Det är en vettig tanke, släppa allt och skicka in en ansökan ger dig bra med tid för att bygga upp buffert.

Att betala av skatteskulden samtidigt som du ansöker om sanering är jag lite tveksam till, börjar gränsa lite till Gynnande av borgenär.

Någon annan kanske kan det bättre

Det är en vettig tanke, släppa allt och skicka in en ansökan ger dig bra med tid för att bygga upp buffert.

Att betala av skatteskulden samtidigt som du ansöker om sanering är jag lite tveksam till, börjar gränsa lite till Gynnande av borgenär.

Någon annan kanske kan det bättre
Skulder till staten har alltid högre prio så jag har svårt att se hur detta skulle vara gynnande.

Hmm ja det kanske är bästa alternativet.
Jag läste typ 80 sidor av @Terry_ s tråd igår.
På din första ansökan för skuldsanering var det skatteskulden som gjorde att du fick avslag va?

Hmm ja det kanske är bästa alternativet.
Jag läste typ 80 sidor av @Terry_ s tråd igår.
På din första ansökan för skuldsanering var det skatteskulden som gjorde att du fick avslag va?

Det stämmer.

Men på 3:e ansökan - den som blev godkänd hade jag dels dubbelt upp i belopp + försäkringskassan återkrav och då fick jag sanering.

Mycket handlar om vilken handläggare du får?

Det stämmer.

Men på 3:e ansökan - den som blev godkänd hade jag dels dubbelt upp i belopp + försäkringskassan återkrav och då fick jag sanering.

Mycket handlar om vilken handläggare du får?
Hmm, kan de haft o göra med att det var längre tid sen skatteskulden uppstod?

Men men, jag förlorar ju inget på att försöka :folded:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp