Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känns

känns ändå lite konstigt det där ! Säg man tjäna mer 3 mån av 12 mån tex ! Ska man skicka in då ? För då är det ju inte en regelbunden ökning
Bättre att se vad det blir för snitt sett över ett helt år isf. 3 månader känns inte som varaktig ökning. Och tänk på hur lång tid en omprövning tar. Kanske tar 3 månader bara den.

Bättre att se vad det blir för snitt sett över ett helt år isf. 3 månader känns inte som varaktig ökning. Och tänk på hur lång tid en omprövning tar. Kanske tar 3 månader bara den.
Så tänker jag med ! Har tjänat idag 3900 kr mer per månad netto ! Men slår man ut det i december månad så kommer jag ha tjänat lika mycket som jag angav !

Så tänker jag med ! Har tjänat idag 3900 kr mer per månad netto ! Men slår man ut det i december månad så kommer jag ha tjänat lika mycket som jag angav !
Jo det var så jag också räknade. Vissa månader fick jag extra lön pga extra pass o nån månad semesterdagar som betalades ut i lön. Jag räknade på vad det blev i snitt på ett år o kom då inte upp i nån jättesumma. Som vårdarbetare har man ju inga jätteinkomster då man får lite extratid ibland ;)

Hej,
Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd och admin få ta bort det om det är fel.
Någon av er som vet hur processen går till om man ansöker om skuldsanering under en pågående löneutmätning? Har haft löneutmätning i ett år och funderar på skuldsanering då skulden inte minskar så jättemycket som jag hade hoppats. Allt som dras från min lön går till en skatteskuld (prio), vilket innebär att räntan stiger på mina andra skulder som finns hos KF.

Hej,
Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd och admin få ta bort det om det är fel.
Någon av er som vet hur processen går till om man ansöker om skuldsanering under en pågående löneutmätning? Har haft löneutmätning i ett år och funderar på skuldsanering då skulden inte minskar så jättemycket som jag hade hoppats. Allt som dras från min lön går till en skatteskuld (prio), vilket innebär att räntan stiger på mina andra skulder som finns hos KF.
Allt beror på ålder,totala skuld och betalningsförmåga

är du runt 30 år hyfsat bra inkomst ut 20-30k varje månad och inga barn skulder under 300k så kan du betala det tvek om du får sanering då

allt motsats till det ovanför skulle jag söka på.

Allt beror på ålder,totala skuld och betalningsförmåga

är du runt 30 år hyfsat bra inkomst ut 20-30k varje månad och inga barn skulder under 300k så kan du betala det tvek om du får sanering då

allt motsats till det ovanför skulle jag söka på.
Tack. Jag har ca 630.000kr (ca 200.000 är skatteskuld) hos KF, är 53år och tjänar 48.000kr (före skatt) i mån. Löneutmätning är på 15.000kr i mån, men skulden minskar inte så mkt.
Gjorde test för skuldsanering på KF:s hemsida och fick ett positivt resultat, men det kanske inte stämmer så bra. Då är det kanske inte lönt att söka skuldsanering.

Tack. Jag har ca 630.000kr (ca 200.000 är skatteskuld) hos KF, är 53år och tjänar 48.000kr (före skatt) i mån. Löneutmätning är på 15.000kr i mån, men skulden minskar inte så mkt.
Gjorde test för skuldsanering på KF:s hemsida och fick ett positivt resultat, men det kanske inte stämmer så bra. Då är det kanske inte lönt att söka skuldsanering.
Och du kan inte lägga in lånet i huslånet eller på något annat sätt minska det som kostar mest pengar i ränta ? Alternativt försöka ringa dom och pausa/ frysa räntan

du tjänar väldigt bra 15000kr/ 60månader (skuldsanering) =900000 tusen

så hade du bara kunnat frysa räntorna på lånen så går det snabbare att strunta i skuldsanering för du har betalat klart allt innan dom 5 åren som skuldsaneringen är på.

Jag skulle 1. Förhandla lån/räntor/ frysa ränta
2.går det att baka in det i något huslån?
3.sälja eventuell bil eller annat för att pröjsa av det som kostar mest

Men det viktigaste av allt egentligen
4.Skulle rekommendera dig att gå till en skuldrådgivare hen kommer hjälpa dig med allt du vill och kan säkert ha lite större inverkan vid frysta räntor
Hen vet exakt hur du ska betala av detta på bästa sätt.

Lycka till det kommer lösa sig

Jag fick avslag på inledande på grund av en handläggare som inte kan sitt jobb och förstår sig på aktier
Jag sa till henne i början att skulderna uppstod på grund av 90% spelmissbruk och 10 % aktieförluster

Hon ställde några frågor jag besvarade frågor via mejl efter en vecka kontaktar jag hon så får jag ytterligare en följdfråga på aktieköpet jag besvarar henne med en redovisning .
Att endast 10 % av skulderna gick till aktieköp och resten gick till spel men hon uppfattar omsättning av aktierna som förluster

Så här skrev hon till mig

Anledningen till att vi har ställt frågor till dig är att utreda om det är skäligt att du får skuldsanering med hänsyn till hur dina skulder har uppkommit. Du har mejlat oss uppgifter om att du har skuldsatt dig genom att investera i aktier. Kronofogden har bedömt att en stor del av dina totala skulder har uppstått på detta sätt och nära i tiden. Det var därför du fick ett avslagsbeslut på din ansökan denna gång.

Jag besvarade henne igen att hon verkar inte förstå sig på aktier.

Att endast 10 % gick till aktieförluster och resterande 90 % till spel och det sa jag till henne i början och hon ville veta när de köptes

Jag gav henne en redovisning men hon verkar inte förstå sig på aktier och det sa jag till henne efter avslaget. Hon verkar uppfatta omsättningen som förlust.

Frågan är om man skall överklaga beslutet eller skicka in en ny ansöka ?

Tacksam för råd.

Någon som kan svara på min fråga?Tänkte söka sanering. Skulder över 1 miljon pga spelmissbruk. Ingen vet om dem.

Är sambo och 4 små barn. Hon jobbar som sjuksköterska. Vi bor i hyresrätt.

Kommer hon bli inblandad om jag söker? Dvs kommer hennes lön påverkas? Just nu är hon mamma ledig men börjar jobba snart.
Om jag ska leva på existens minimum så måste hon väl det också? Eller får hon behålla hela sin lön.

Eller är det bättre att adress ändra och "flytta" tillbaka till morsan som köpt sin lägenhet och söka då? Säga att sambon kicka ut mig när hon fick reda på skulderna?

Kommer morsans lägenhet komma på fråga?

Jag gjorde testet o svaret var att jag har stor chans att få det beviljat.

Betalar över 20k för lån i månaden. Ohållbart.

Tjänar runt 40 netto.
Din sambos lön kommer inte påverkas. Kronofogden har inget med henne att göra. Det är endast din lön som kan påverkas. Samma sak med din mamma, hennes lägenhet kan ej utmätas av Kronofogden, dock kan saker i lägenheten anses utmätningsbara då det anses som gemensamt ägande.

Tack snälla för ditt utförliga svar.
Har tyvärr inget hus eller ngn bostadsrätt och bilen är såld. Jag har bokat tid med skuldrådgivare så hoppas jag får hjälp med räntekostnaderna. Vill betala av allt så fort som möjligt och frysta räntor hade gjort stor skillnad.
Och du kan inte lägga in lånet i huslånet eller på något annat sätt minska det som kostar mest pengar i ränta ? Alternativt försöka ringa dom och pausa/ frysa räntan

du tjänar väldigt bra 15000kr/ 60månader (skuldsanering) =900000 tusen

så hade du bara kunnat frysa räntorna på lånen så går det snabbare att strunta i skuldsanering för du har betalat klart allt innan dom 5 åren som skuldsaneringen är på.

Jag skulle 1. Förhandla lån/räntor/ frysa ränta
2.går det att baka in det i något huslån?
3.sälja eventuell bil eller annat för att pröjsa av det som kostar mest

Men det viktigaste av allt egentligen
4.Skulle rekommendera dig att gå till en skuldrådgivare hen kommer hjälpa dig med allt du vill och kan säkert ha lite större inverkan vid frysta räntor
Hen vet exakt hur du ska betala av detta på bästa sätt.

Lycka till det kommer lösa sig

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp