Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Kan det inte vara så att de flyttar vinster och förluster mellan bolag för att undgå skatt på bästa sätt.

Koncernbidrag har inget med resultatet att göra. Och jag har svårt att se att WF säljer tjänster till moderbolaget med kraftig förlust (för att skatteplanera).

"Utifrån hur dina förutsättningar ser ut just nu kan vi inte godkänna din ansökan. Vi har undersökt möjligheten att erbjuda dig ett lån på ett lägre belopp, vilket inte var möjligt."

Ja, de är verkligen omöjliga nästan. Noll skulder, anmärkningar, inga lån förutom CSN, jättebillig hyra (än så länge), och bra lön. Sjukt.
Visst använder de sig av Kreditz? Det verkar som att Kreditz tittar igenom hur fort man blåser pengar på kontot efter lön så, bara en tanke, så kanske det har med det att göra? Själv så för jag över typ hela min lön förutom 1000kr till Sbab konto efter räkningarna är betalda så i deras ögon måste jag ha en sjuk burn rate. Hade tänkt söka hos Wästgöta, men känns som omöjligt uppdrag trots skuldfri förutom lite csn och nästan 40k i månadslön.

Säg att man söker detta lån och får avslag. Om man sedan om 6-9 månader söker igen med något bättre förutsättningar är det då en stor nackdel att ha gjort den första ansökan?

(min upplysning(Bisnode / Dun & Bradstreet) betyg 7, ff 1 st år 2022 december telefonoperatör, lön 330 000)

Har dock läst om kreditz som ibland(?)/alltid(?) används, att det kollar bland annat hur snabbt lönen försvinner från kontot, där "förlorar" jag direkt då jag alltid flyttar bort så mycket pengar det går till avbetalning av ett kreditkort(klar med det om 2-3 månader).

Är det bättre att vänta 9 månader och låta pengarna stå kvar på lönekontot(efter att kreditkortet är betalt) med kass ränta för att bygga upp ett bra Kreditz"-betyg"? :rolleyes:

De är riktigt, riktigt hårda, som vi vet. Särskilt snabba är de inte heller. Jag fick verifiera mig med Kreditz men det räckte inte - efter fyra (arbets)dagars av väntan ber de om ett signerat anställningsavtal.

Bra lön (35,5 tusen per månad, ca 27 tusen efter skatt), 30+ år gammal, ogift/inga barn, mycket låga utgifter (på pappret iaf), givetvis noll anmärkningar och inga skulder hos Bisnodeanslutna-banker, en del förfrågningar men de flesta gamla, och hade 7 i betyg (på papperskopian).

De förfrågningar jag hade: senaste för ett halvår sedan för ett telefonabonnemang, ett par st. på mitt företag som det står "not shown..." på men alltså ändå syns halvt, och tre st. från förra hösten hos olika banker (bl.a. Wästgöta själva). Jag ansökte om 150 tusen men via Julalånet. Efter deras - omfattande - kontroll beviljas jag 100 tusen. Till en ränta på 11,75% - nästan det dubbla jag har via SEB, som dessutom beviljar högre belopp än Wästgöta! Jula/Wästgöta är ju inte anslutna till UC så visst kan man räkna med att betala lite premium men detta var lite väl mycket. Och att de beviljar 100 och inte högre och helst då 150 är störigt och märkligt. Man får ta dem för vad de är - en riktigt bra utväg i vissa fall men oftast ingen man frågar i första hand.

De är riktigt, riktigt hårda, som vi vet. Särskilt snabba är de inte heller. Jag fick verifiera mig med Kreditz men det räckte inte - efter fyra (arbets)dagars av väntan ber de om ett signerat anställningsavtal.

Bra lön (35,5 tusen per månad, ca 27 tusen efter skatt), 30+ år gammal, ogift/inga barn, mycket låga utgifter (på pappret iaf), givetvis noll anmärkningar och inga skulder hos Bisnodeanslutna-banker, en del förfrågningar men de flesta gamla, och hade 7 i betyg (på papperskopian).

De förfrågningar jag hade: senaste för ett halvår sedan för ett telefonabonnemang, ett par st. på mitt företag som det står "not shown..." på men alltså ändå syns halvt, och tre st. från förra hösten hos olika banker (bl.a. Wästgöta själva). Jag ansökte om 150 tusen men via Julalånet. Efter deras - omfattande - kontroll beviljas jag 100 tusen. Till en ränta på 11,75% - nästan det dubbla jag har via SEB, som dessutom beviljar högre belopp än Wästgöta! Jula/Wästgöta är ju inte anslutna till UC så visst kan man räkna med att betala lite premium men detta var lite väl mycket. Och att de beviljar 100 och inte högre och helst då 150 är störigt och märkligt. Man får ta dem för vad de är - en riktigt bra utväg i vissa fall men oftast ingen man frågar i första hand.
Vad är du för ränta hos SEB och när tog du det lånet?

Yeeesss! :) Jag var så rädd att de inte skulle komma idag, det är lite akut, men nu har 100 tusen rullat in. De skickade de igår eftermiddag. Jag ringde de idag vid lunch idag och sa när skickade ni ut dem osv, kan ni ta med er att processa lite snabbare, och kanske skicka ut betalningen redan under förmiddag och lunch (i och med allt var signerat och klart för utbetalning). Jag har Swedbank. Överföringen tog alltså en dag. Härligt! :D

Tyvärr fick det bli Loanstep också. 25 tusen. Antingen har jag kvar lånet där eller så fixar jag ett UC-kopplat lån nästa vecka. Detta då jag kan behöva en liten summa till också så kanske värt ta ett lån på 30-50 via UC nästa vecka, vi får se!

Senast ändrad:
Är det någon med dåliga förutsättningar som sökt den lägsta summan på julalånet och blivit beviljad?

Är det någon med dåliga förutsättningar som sökt den lägsta summan på julalånet och blivit beviljad?

Jag gjorde en sammanställning (se länk) för länge sen gällande detta (på dom 96 första sidorna i denna tråd) då jag var intresserad av att låna av Wästgöta.
6a eller uppåt var det som gällde då på kreditbetyget, som man har som inte syns på mina sidor. De flesta aktörer har blivit hårdare med utlåningen sen dess ska det tilläggas, pga alla räntehöjningar, konkurser, betalningsproblem etc.

Någon som har koll på hur wästgöta resonerar kring höjning av lån? Helt kört antar jag?

har ca 50kvar där men skulle vilja höja till runt 200 och lösa bort lite skräp. Undra om man kan lösa de 50 och sen söka på nytt? Magkänslan säger väl att man får blankt nej om man kommer in med ansökan relativt kort efter att man löst? Erfarenheter?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp