Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Äntligen svar bankdag 9! Inkomst 700k underskott 50k. Villa taxerad 3milj. 3ff innan.
De ser endast 400k i blanco från Nordax och nollat VW ikano kreditkort i den Bisnode som de fick.
Bolån, andra krediter, anmärkningar etc etc allt står som 0. Har faktiskt inte så mycket annat förutom ett bolån på ca 3,4 på en villa värd 6 vilket inte framgår i Bisnoden.
Måste faktiskt påpeka en intressant detalj. Har underskott 50k i Minuc men noll i bisnode...

Hade en 9:a i mitt Bisnode och i deras rapport är jag en 8:a.
Sökte 280k och fick erbjudande 100k på 5,5% som inte är så illa pinkat även om det smakat bättre med 200!
Valde fordon som anledning i ansökan.

Skall faktiskt köpa en bil, men dessa 100k går mest till att släcka 100k av det som syns på UC så att jag får bättre score där, och sedan tar ett annat bilån med bilen som säkerhet. Skall byta bolån om ett halvår så jag skall städa och betala av så mycket jag bara kan fram tills dess. När väl bolån bytts och nya taxeringsvärden ramlar in till sommaren så kan jag förhoppningsvis få ett samlingslån till strax över 3% så att man kan bli skuldfri om något år förutom bolån förstås.
Liten uppdatering: Fick ett WG på 100k och det är inte med i senaste UC uppdateringen. Alltså i mitt fall lånade jag 100k på 5,5% och kvittade krediter och andra blanco så att mitt UC betyg skjöt i höjden. Mission accomplished!

Kort fundering, om wästgöta tar kreditz ( aldrig vart med om så obekant med det) men på såvis kan se alla dina transaktioner på ditt konto, då ser de ju eventuella betalningar till andra låneinstitut och får ju ett hum om
Din belåning utan att ta uc och kan ju då neka pga misstänkt många/ höga lån? Eller tänker jag fel??

Kort fundering, om wästgöta tar kreditz ( aldrig vart med om så obekant med det) men på såvis kan se alla dina transaktioner på ditt konto, då ser de ju eventuella betalningar till andra låneinstitut och får ju ett hum om
Din belåning utan att ta uc och kan ju då neka pga misstänkt många/ höga lån? Eller tänker jag fel??
kreditz ser transaktionerna inte Wästgöta, kreditz ger dig ett betyg och visar på din betalningsförmåga, nästan som ett alternativ till UC och säkert bättre än UC dessutom

Ahh ok då hade jag ju fått det lite om bakfoten. Vad baserar kreditz sitt betyg på få? Sjukt nyfiken

Ahh ok då hade jag ju fått det lite om bakfoten. Vad baserar kreditz sitt betyg på få? Sjukt nyfiken
ladda ner appen och testa vad du har.
jag vet inte exakt hur dom räknar men med dom så bekräftas framförallt att du har en inkomst, men så analyserar dom även övriga transaktioner.

det intressanta är att du väljer själv hur många (och vilka) banker som du lägger till, och detta kan påverka betyget väldigt mycket, exempelvis om du har ett sparande hos Avanza så kan du väldigt lätt få bästa betyg

ladda ner appen och testa vad du har.
jag vet inte exakt hur dom räknar men med dom så bekräftas framförallt att du har en inkomst, men så analyserar dom även övriga transaktioner.

det intressanta är att du väljer själv hur många (och vilka) banker som du lägger till, och detta kan påverka betyget väldigt mycket, exempelvis om du har ett sparande hos Avanza så kan du väldigt lätt få bästa betyg
Appen fungerade inte för mig. Fältet för landet man ska fylla är helt tomt och inget o välja. Har rapporterat till kundservice och det har nu gått mer än två veckor och ingen feedback. Känns som att de är inte intresserad av det längre och vill inte fixa det.
Förresten testade wästgöra igår och fick avslag direkt på skärmen.
Måste säga att jag är super besviken med både wästgöra och bisnådes kredit betyg. På kreditupplyssning visade det en 6a men hade en 3a i efterbetyf från bisnode.
Sedan undrar jag varför fan dka jag ens ha en 3a.
Har bara en ff
Inga anmärkningar
Årsinkosmt 270k
Blanco 400k på uc
Sökte bara 100k för bil.

Har jag verkligen så dåliga förutsättningar att jag ska ha en 3a? Helt sjukt enligt mig.
Ska fan aldrig skaffa igen deras prenumeration på minupplyssning, De visar ju fel kredit.

jag ville bara hitta ett lån med lägre ränta än vad jag har hos banknorwegian. Där jag har ett lån på 200k med 25% ränta.
Jag betalar ca 4000kr bara i ränta och dey svider rejält kan jag säga.

Appen fungerade inte för mig. Fältet för landet man ska fylla är helt tomt och inget o välja. Har rapporterat till kundservice och det har nu gått mer än två veckor och ingen feedback. Känns som att de är inte intresserad av det längre och vill inte fixa det.
Måste säga att jag är super besviken med både wästgöra och bisnådes kredit betyg. På kreditupplyssning visade det en 6a men hade en 3a i efterbetyf från bisnode.
Har bara en ff
Inga anmärkningar
Årsinkosmt 270k
Blanco 400k på uc
Sökte bara 100k för bil.

Har jag verkligen så dåliga förutsättningar att jag ska ha en 3a? Helt sjukt enligt mig.
Ska fan aldrig skaffa igen deras prenumeration på minupplyssning, De visar ju fel kredit.
Jag förstår din frustration. Att Bisnode har olika betyg beroende på vem som beställer är ett känt fenomen. I tjänsten Min Upplysning, som är rätt värdelös måste jag säga, så var jag en nia, men i upplysningskopian i Bisnode var jag en 8:a. Fick 100k med 5.5% från WG så det funkade bra för mig även om jag sökte på ett högre belopp. Det som förvånade mig var att ett Nordax blanco dök upp på Bisnoden när ICA, HB, LSB etc inte är med. Hade ett större Nordax blanco, som antaglien var anledningen att jag inte fick mer än 100. Hade jag haft tex ICA istället för Nordax så hade jag kanske fått fullt belopp på WG, men det är lätt att vara efterklok. Ikano/VW och Nordax är de som finns med i Bisnoden så långt jag vet.
Kreditz appen verkar inte fungera speciellt bra. Det gick för några veckor sedan men nu får jag felmeddelande hela tiden.

Senast ändrad:
Har bara en ff
Inga anmärkningar
Årsinkosmt 270k
Blanco 400k på uc
Sökte bara 100k för bil.

Misstänker att det är Skuld vs Inkomst som sänker ditt betyg. Skulle du ta 100 till så är det ungefär dubbla årsinkomsten i lån.

Sen är det ju rätt meningslöst att köpa en tjänst som är så missvisande i betyget. Men är det inte så att varje kreditgivare appliceras och viktar sina egna parametrar och därför ger det ett annars betyg än vad Min Upplysning visar.
T.ex. kanske Wästgöta lägger mer vikt på befintliga lån än vad andra gör, medans andra som lånar ut mindre summor tittar mer på antal förfrågningar och därför kan man få olika betyg. Det man ser på Min Upplysning är nån form av grundbetyg.

Bara en tanke från mig och långt ifrån nån sanning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp