Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Vivus av-delbetalning

Jag betalade först förlängningsavgiften, sedan väntade jag 3-4 dagar och betalade in ett belopp som inte stämde överrens med 7,14 eller 30 dagars förlängningsbelopp.

Jag fick nyss svar på att det var min skyldighet att upplysa dem om att min andra betalning skulle vara till delbetalning, trots tidigare instruktioner som stämmer helt överens med det du skrev.

Jag upplyste dem om att jag anmäler dem nu på samma grund som du gjort.

Jag kan betala för mig nu, det är inte det..men jag satt trängre till för ett tag sedan och det har blivit en principfråga..det är uppenbarligen fler som tolkar deras lånevillkor "fel".
Bra det, ju fler som anmäler för samma sak desto bättre.

Korrensponans

Hej!
Jag har tidigare ansökt om att få avbetala den skuld jag har hos Er men fått till svar att det var för tidigt. Nu har jag fått ett kravbrev som ska vara betalt 8/11 så nu kan det väl knappast vara för tidigt för att upprätta plan enligt paragraf 6 i allmänna villkor.

Om Ni tittar i min historik så ser Ni att jag varit kund tidigare och betalat mina skulder, det har jag för avsikt att göra även denna gång men skulle behöva hjälp i form av avbetalningsplan.

Hoppas detta går att genomföra denna gången.

Mvh XXX

Hej XXXX, tack för ditt mail!

Får be om ursäkt måste ha missat något när jag sökte efter din kund bild. Dessvärre så blir du inte beviljad en avbetalningsplan i dagsläget och då möjligheten till förlängning inte längre är kvar så är det fullständig återbetalning som är aktuellt i dagsläget.

Med Vänliga Hälsningar

Handläggare 1
Vivus.se | 4finance AB | Kundtjänst
Tel: 08-420 400 20
support@vivus.se | www.vivus.se

Jag godtar inte den förklaringen eller beslutet.

Det står klart under paragraf 6 i villkoren "Låntagaren har rätt att ansöka om en avbetalningsplan i de fall låntagaren inte kan betala. Kostnad för att upprätta en avbetalningsplan är 170 kr i uppläggningsavgift samt 50 kr för varje avisering.". Ingenstans framgår det att Ni skulle besitta rätten att selektivt välja om man får det eller inte, det är i så fall vilseledande och felaktig information i villkoren.

Jag önskar är att kunna få dela upp det på 3 avbetalningstillfällen, givetvis med den ränta som tillkommer. Alt. få uppskov till X/XX och då betala hela beloppet inkl. ränta.

Jag hoppas vi kan komma överens om en lösning, för det svaret jag fick godtar jag inte med hänvisning till paragraf 6 i allmänna villkor.

Med vänliga hälsningar
XXXX

Det står i villkoren att lånetageren kan ansöka om en avbetalningsplan, och vi kommer inte erbjuda er en avbetalningsplan då ni fortfarande har möjligheten att förlänga och delbetala ert lån.

Vi kommer inte erbjuda någon uppskov till den 10/12, då får ni förlänga ert lån med 30 dagar.

Med Vänliga Hälsningar

Handläggare 2

_______

Nu får Ni ändå ta och samköra era uppgifter!

I förra svaret från Er handläggare XXXX så finns inte förlängningsmöjligheten kvar!!

Dessutom försökte jag att göra som du säger förlänga och delbetala redan XX/X vilket bara resulterade i att jag fick längre än 30 dagars respit och ingen delbetalning av lånet.

Jag har inte heller fått svar på varför jag inte skulle kunna få till stånd en avbetalningsplan.

Jag vill bara göra rätt för mig enligt de villkor som finns angivna.

/ XXXX

_______

Vi har erhållit inbetalning om 1000* kr samt 1650 kr som båda motsvarade en förlängningsavgift. Om betalningarna inte var tänkt som förlängning är ditt ert ansvar att kontakta oss och meddela detta i samband med inbetalningen. Enligt våra villkor har våra kunder rätt att ansöka om en avbetalningsplan, men det är vår rätt som borgenär att bemöta ansökan och besluta om er ansökan beviljas eller inte. I ert ärende kommer vi inte bevilja en avbetalningsplan som tidigare meddelat. Kan Ni ej återbetala den totala skulden idag har Ni möjlighet att förlänga ert lån för längre återbetalningstid. Uteblir likvid kan ytterligare åtgärder vidtas, därbland kan ärendet överlämnas till Kronofogden för vidare handläggning.

Med Vänliga Hälsningar

Handläggare 2

* Detta belopp motsvarade inte en förlängningsavgift.

_______

Då kommer jag ta ärendet till ARN då Era lånevillkor är direkt vilseledande samt innefattar dolda villkor som ej framgår.

Ni har er förlängningsavgift på konto i morgon.

/ XXXX

_______

Tack för informationen.

Med Vänliga Hälsningar
Handläggare 3

________

Så j*vla omedgörliga...

Bra det, ju fler som anmäler för samma sak desto bättre.

Både mitt vivuslån och onealån skickade dom till kronofogden. 15000 plus 12000 vill de ha! På en pension med 9000 ut i månaden. Visst jag får skylla mig själv, men hur kan detta gå igenom en sund kreditgivning??? Vansinne!!

Både mitt vivuslån och onealån skickade dom till kronofogden. 15000 plus 12000 vill de ha! På en pension med 9000 ut i månaden. Visst jag får skylla mig själv, men hur kan detta gå igenom en sund kreditgivning??? Vansinne!!

Vansinnigt..

Jag sticker inte under stolen med att jag oxå betett mig oaktsamt, men jag vill ju göra rätt för mig men skulle bara behöva lite support från deras sida... jag kan betala skiten men det blir ingen salt på gröten kommande månad..:)

Hur gick det sen!? De kör exakt samma otydliga idiotiska grej med mig....!

Oxå samma visa för mig varje gång men jag lyckas alltid få till en avbetalningsplan till slut.

Mona77 har du förlängt 1år (12 gånger) annars beviljar de aldrig. Hare du någon/några gånger under de 12 månaderna delbetalat beviljar de inte heller. Har du varit för sen med dina betalaningar beviljar de inte.

Jag har aldrig förlängt utan jag har lyckats med avbetalning, dock bara på 3 gånger. Kanske har haft turen att prata med rätt person?

Kanske det, har inte förlängt eftersom de vilseledde mig att jag kunde få avbetalningsplan senare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp