Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vilka krav har banker på komplettering vid samlingslån ?

Har inget minne av att jag behövt visa kontoutdrag eller lönespec när jag sökt samlingslån på lendo och advisa. Då har jag lån hos bland annat ica, santander och marginalen.

Vad är du mest orolig för? Enklast att svara blir såklart när du får erbjudande i augusti. Generellt ta det med lägst ränta. Om inte så går det alltid ringa in till advisa om du ändå skulle bli nekad av den långivaren, det hände mig och fick ta ett annat lån istället.
Hej Tack jag tänkte att jag har lån utanför UC och om det kan göra att jag inte blir beviljad pga detta och idag verkar det vara så att man ska skicka kontoutdrag och då ser de ju detta. Jag undrar också fick du lämna kompletteringar på dina lån mer än lönespecar ?

Hej Tack jag tänkte att jag har lån utanför UC och om det kan göra att jag inte blir beviljad pga detta och idag verkar det vara så att man ska skicka kontoutdrag och då ser de ju detta. Jag undrar också fick du lämna kompletteringar på dina lån mer än lönespecar ?
Hej! Jag är nog inte till så stor hjälp men här är min tanke i varjefall.

Nu vet jag inte hur stora skulder du har och hur mycket som är utanför uc. Har säkert missat att du skrivit det. Men om det är en mindre summa utanför uc tror jag aldrig de bryr sig. Om kostnadskalkylen går ihop så kommer du få erbjudande. Kanske med sämre ränta och i värsta fall om du blir nekad av en långivare så kan du välja en annan av de erbjudandena du får på tex advisa.

Har som sagt inget minne av att jag behövt lämna lönespec. Det var länge sen jag sökte mitt senaste samlingslån nu så. Vet att jag fått göra instantor någon gång i varjefall, främst för mindrelån/krediter då. Men jag har alltid angett samma lön som jag har på deklarationen så finns väl inget skäl att begära lönespec.

Har behövt skriva ocr nummer+långivare + summa när jag skulle betala av några lån så att de betalar direkt till långivaren. Men om du blivit beviljad och kommer så långt är det nog inga problem.

Hej! Jag är nog inte till så stor hjälp men här är min tanke i varjefall.

Nu vet jag inte hur stora skulder du har och hur mycket som är utanför uc. Har säkert missat att du skrivit det. Men om det är en mindre summa utanför uc tror jag aldrig de bryr sig. Om kostnadskalkylen går ihop så kommer du få erbjudande. Kanske med sämre ränta och i värsta fall om du blir nekad av en långivare så kan du välja en annan av de erbjudandena du får på tex advisa.

Har som sagt inget minne av att jag behövt lämna lönespec. Det var länge sen jag sökte mitt senaste samlingslån nu så. Vet att jag fått göra instantor någon gång i varjefall, främst för mindrelån/krediter då. Men jag har alltid angett samma lön som jag har på deklarationen så finns väl inget skäl att begära lönespec.

Har behövt skriva ocr nummer+långivare + summa när jag skulle betala av några lån så att de betalar direkt till långivaren. Men om du blivit beviljad och kommer så långt är det nog inga problem.
Hej

Jag tror inte riktigt du förstår hur jag menar kanske är otydlig. Det jag menade var att jag skulle vilja veta hur det gått för er som tagit samlingslån och haft lån utanför UC och behövt använda instantor då de kanske ser att man har lån utanför UC har ni då blivit nekade ? Jag ska ta samlingslån i aug och har jobbat på mitt UC och först och främst lånen på UC jag vill lösa och därmed inte öka min lånebörda och blir det något över som jag får utbetalat till mitt konto så kan jag betala det utanför UC. Men det jag försöker få svar på är om folk här blivit nekade gällande samlingslån om de haft lån utanför UC ? Behövt lämna kompletteringar som kontoutdrag där det syns att man har lån utanför UC och vilka banker kräver kompletteringar förutom lönespecar vid samlingslån ? Vilka tar t ex instantor ? Där syns ju allt och då kanske det är så att man blir nekad och då vore det bra att få veta i förväg vilka som vill ha kompletteringar förutom lönespecar.

Men det jag försöker få svar på är om folk här blivit nekade gällande samlingslån om de haft lån utanför UC ? Behövt lämna kompletteringar som kontoutdrag där det syns att man har lån utanför UC och vilka banker kräver kompletteringar förutom lönespecar vid samlingslån ? Vilka tar t ex instantor ? Där syns ju allt och då kanske det är så att man blir nekad och då vore det bra att få veta i förväg vilka som vill ha kompletteringar förutom lönespecar.

Beror ju helt på vad och hur du söker. Hade varit enormt mycket lättare om du bara skrev vilka lån du har, lön osv. Hur stor summa du hade tänkt söka än att skriva såhär luddigt. Har inget bra svar på olika bankers sätt att kolla lån utanför uc och hur ofta de nekar pga att du har lån utanför uc. Sen betalas samlingslån ut olika. Vissa vill att du betalar av lånet direkt via deras hemsida och vissa skickar bara över pengarna till ditt konto.

Som jag skrev tidigare har jag blivit nekad 1 gång av en långivare när jag sökte på advisa. Ringde bara advisa och sa det, så fick jag välja ett annat erbjudande. Minns inte varför jag blev nekad eller vilka det var. Fick en annan långivare med lite högre ränta, var mest glad att jag fick ett lån.

Aldrig behövt lämna kompletteringar. Har behövt använda instantor och minns inte vilka som använt det. Tror inte de kommer kolla på dina andra lån via instantor. Instantor är främst för att se din betalningsförmåga, alltså att lönen stämmer.
Om du googlar kan du hitta flera trådar om instantor men det verkar inte finnas någon bra lista över vilka som använder sig av det. Ärligt talat tror jag inte du behöver oroa dig över instantor.

Senast ändrad:
Hej @Cecilia,
Jag samlade mina lån för cirka 2 veckor sedan genom Lendo. Jag hade cirka 180 synliga på UC och cirka 160 utanför UC.
Fick 12 erbjudande där Konsumentkredit Bank (del av Nordnet) var den som gav bäst ränta och erbjudande.
Inga problem alls att samla lån utan UC.
Kompletteringen var Lönespec då jag bytte jobb i augusti förra året.
Klart på 2 dagar med utbetalning till mitt konto och nu sitter jag med 1 Lån istället för 17st!

Ja det borde ju va rimligt att man gör det, eftersom de skulderna är de som kan få bägaren att rinna över och sätta gäldenären i betalningssvårigheter.

Mer kvar att leva på = mindre risk för banken att man inte kan betala

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp