Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vilka här inne har överklagat skuldsanering?

Om man överklagar till tingsrätten - kan man överklaga deras beslut också till hovrätten?

Jag noterar att det finns utslag i högsta domstolen som rör Kronofogden (Skuldsanering) men ställer mig lite funderande till hur ett ärende hamnar där?

Hur kommer ett ärende till hovrätten ens?

Om man överklagar till tingsrätten - kan man överklaga deras beslut också till hovrätten?

Jag noterar att det finns utslag i högsta domstolen som rör Kronofogden (Skuldsanering) men ställer mig lite funderande till hur ett ärende hamnar där?

Hur kommer ett ärende till hovrätten ens?
Ja gången är ju
Tr
Hovr
HD

Man behöver prövningstillstånd i både hovr och HD. Förenklat tar dom inte upp ärenden för att man inte är nöjd, det ska finnas något lite mer spännande att fundera över.

Senast ändrad:
A fan, det visste jag inte.
Tack!

Jag vill minnas i våras när jag hade fått avslag så stod det hur man överklagar till tingsrätten - genom ett E-postmeddelande till Kontakt@kronofogden.se

Hur fungerar själva överklagandet till hovrätten då får man komma med en motivering till TR som sedan tar det till hovrätten?

A fan, det visste jag inte.
Tack!

Jag vill minnas i våras när jag hade fått avslag så stod det hur man överklagar till tingsrätten - genom ett E-postmeddelande till Kontakt@kronofogden.se

Hur fungerar själva överklagandet till hovrätten då får man komma med en motivering till TR som sedan tar det till hovrätten?
Samma princip, men ett överklagande skickas alltid till instansen som meddelat beslutet. Är du missnöjd med tingsrätten ska du skriva hovrätten men skicka det till tingsrätten
Missnöjd med hovrätten, skriv till HD men skicka till hovrätten.

Anledningen är förutom att det nog framgår i någon lag, orkar inte kolla vilken, så är det beslutandeinstansen som avgör om ett överklagande kommit i tid.
Dom skickar den sedan vidare till rätt ställe.

Intressant, i brottsmål så brukar man ju i HD prova fall som sedermera blir prejudikat.

Nu senast var det väl ett exempel på ett mord där inga vittnen fanns, inga vapen och inget motiv. Men man hade istället en indiciekedja och då ville man väl sätta praxis för indiciekedjor utan faktiska bevis skulle bedömas (mannen blev fälld, vid intresse kan man läsa här om detta https://www.svt.se/nyheter/granskni...-gangskjutningar-efter-dom-i-hogsta-domstolen).

Blir lite nyfiken på hur man resonerar med dessa skuldsaneringsärenden för alla fall är ju ganska unika. Säg att Kalle får avslag för att han blev skuldsatt under ett alkoholberoende, det kanske saknas domar för just det i hovrätten kommer man prova detta då? Eller Lisas man tog lån i hennes namn i smyg och fick fängelse, TR ger avslag hade hovrätten provat?

Misstänker det måste vara en oerhört lång tidskedja, innan TR tar upp en överklagar lär säkert dröja några månader och överklagar man till hovrätten (och mot all förmodan får prövning) är nog ytterligare ett år.

Intressant men detta visste jag inte så tack för informationen!

Intressant, i brottsmål så brukar man ju i HD prova fall som sedermera blir prejudikat.

Nu senast var det väl ett exempel på ett mord där inga vittnen fanns, inga vapen och inget motiv. Men man hade istället en indiciekedja och då ville man väl sätta praxis för indiciekedjor utan faktiska bevis skulle bedömas (mannen blev fälld, vid intresse kan man läsa här om detta https://www.svt.se/nyheter/granskni...-gangskjutningar-efter-dom-i-hogsta-domstolen).

Blir lite nyfiken på hur man resonerar med dessa skuldsaneringsärenden för alla fall är ju ganska unika. Säg att Kalle får avslag för att han blev skuldsatt under ett alkoholberoende, det kanske saknas domar för just det i hovrätten kommer man prova detta då? Eller Lisas man tog lån i hennes namn i smyg och fick fängelse, TR ger avslag hade hovrätten provat?

Misstänker det måste vara en oerhört lång tidskedja, innan TR tar upp en överklagar lär säkert dröja några månader och överklagar man till hovrätten (och mot all förmodan får prövning) är nog ytterligare ett år.

Ledtiderna i de olika instanserna är bedrövlig, enda gången det är lite fart är om någon är frihetsberövad, då finns det ju ständigt en ny frist att ta hänsyn till.

HD prövar allt möjligt inte bara brottmål, det prövas utsökningsmål, konkurser tvister och även skuldsaneringar.

Innan det är färdigt i HD om man får prövningstillstånd (pt) där skulle jag säga 2-3 år från första beslutet.
De flesta är färdig med tinget efter kanske 2 månader och hovrätten och HD tillsammans på kanske lika lång tid, då man inte får pt i hovrätten, och klagar på der till HD, och det HD då kollar på är inte sakfrågan utan om det var rätt av hovrätten att inte ge pt.

HDs funktion hade en bekant jurist en ganska bra beskrivning på. HD finns för juridiken, inte för medborgarna.

HD är Mao som regel inte så himla intresserad av hur synd det är om någon som lånat för mycket, inte vill få egendom utmätt, inte får träffa sitt barn eller inte vill sitta i fängelse, utan man är mer intresserad av hur juridiken jobbar i frågorna och hittar inte sällan någon liten detaljfråga som man vill uttala sig om.

Jag fick avslag efter ett inledande beslut. Överklagade till tingsrätten efter att jag rådfrågat min handläggare på det kommunala Skuld och budgetrådgivningen.
Han sa att det är otroligt svårt, med hans erfarenhet och hans ärenden under under 25 år så var det ungefär 1 av 10 som fick ärendet återförvisat av tingsrätten. Han tyckte jag skulle avstå, och vänta för att ansöka på nytt om en skuldsanering ungefär 1 år senare.
Men min magkänsla sade annat, och jag ansåg mig hade rätt i sak. Att jag blivit felaktigt bedömd efter mitt avslag. Fastän jag fick det beviljat först.

Tingsrätten ansåg att kronofogden gjort fel och hade inga lagliga grunder att neka mig, speciellt efter den nya lagändringen som blev 2016 då det skulle bli "lättare" att få en sanering.
Dom gick helt på min linje efter att jag skickade in fler tydliga, sakliga bevis på hur mina skulder uppkommit och vad jag kämpat för genom åren.

Domaren sa, att han har full rätt att här och nu godkänna min skuldsanering utan att återförvisa den till kfm igen, men eftersom han inte visste om min preliminära betalningsplan var den bästa för mig, så valde han att återförvisa ärendet istället.
Tillägg på det var att han avslutade samtalet med "Du förtjänar en ny start och en fin framtid tsm med din dotter, grattis till ditt nya och kommande liv. Ta väl hand om denna möjlighet."
Så jag tog ut min vinst där och då i förskott att jag äntligen skulle få en ny chans i livet och börja om.
Efter ca 3 - 4 veckor var allting klart och min skuldsanering vunnit lagakraft.
Snart 3 år avklarat, december 2025 är jag en fri man

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp