Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vilka här inne har överklagat skuldsanering?

Är omöjligt att veta vad dom vill pröva. Pt i hovrätten är enklare än pt i hd.
Minns jag rätt så kan man få pt i hovrätten baserat på att hovrätten vid snabb anblick tror tingsrätten kan ha dömt fel. Den grunden får man inte pt på i HD.

De du tar upp är säket möjliga saker som inte prövats, inte säkert det finns behov av det heller.

Jag skulle så gärna sitta med på när det är dragning för tillståndsprövning i hovrätten eller hd. Jag föreställer mig att det finns en hel del som återkommer frekvent som det suckas över..
"så har vi ärende om xxx från Hansson i rövhult, som vanligt svårt att förstå vad han vill men jag kan inte de något av allmänt intresse i detta, jag föreslår ej pt"
"Hansson ja, där är det sällan det går att reda ut vad han vill.. Nej inget pt. Nästa ärende!"

Jag fick avslag efter ett inledande beslut. Överklagade till tingsrätten efter att jag rådfrågat min handläggare på det kommunala Skuld och budgetrådgivningen.
Han sa att det är otroligt svårt, med hans erfarenhet och hans ärenden under under 25 år så var det ungefär 1 av 10 som fick ärendet återförvisat av tingsrätten. Han tyckte jag skulle avstå, och vänta för att ansöka på nytt om en skuldsanering ungefär 1 år senare.
Men min magkänsla sade annat, och jag ansåg mig hade rätt i sak. Att jag blivit felaktigt bedömd efter mitt avslag. Fastän jag fick det beviljat först.

Tingsrätten ansåg att kronofogden gjort fel och hade inga lagliga grunder att neka mig, speciellt efter den nya lagändringen som blev 2016 då det skulle bli "lättare" att få en sanering.
Dom gick helt på min linje efter att jag skickade in fler tydliga, sakliga bevis på hur mina skulder uppkommit och vad jag kämpat för genom åren.

Domaren sa, att han har full rätt att här och nu godkänna min skuldsanering utan att återförvisa den till kfm igen, men eftersom han inte visste om min preliminära betalningsplan var den bästa för mig, så valde han att återförvisa ärendet istället.
Tillägg på det var att han avslutade samtalet med "Du förtjänar en ny start och en fin framtid tsm med din dotter, grattis till ditt nya och kommande liv. Ta väl hand om denna möjlighet."
Så jag tog ut min vinst där och då i förskott att jag äntligen skulle få en ny chans i livet och börja om.
Efter ca 3 - 4 veckor var allting klart och min skuldsanering vunnit lagakraft.
Snart 3 år avklarat, december 2025 är jag en fri man
Har inte hört talas om en enda som fått beviljat av tingsrätten.

Ang. överklagande och ansökan om prövningstillstånd i hovrätten:

När överklagandet kommer in till hovrätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning.

Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall.

• Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att tingsrätten dömt rätt.
  • Domstolen anser att det inte går att bedöma om tingsrätten har dömt rätt utan att ta upp målet.
  • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rättstillämpningen.
  • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning.
Om du inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt du vill föra fram.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp