Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

Hej,
Jag har skuldsanering. Min man har fått lönehöjning så jag behöver ompröva. Undrar när jag ska göra det, nu innan han har fått den nya lönen eller samma månad som han får den utbetalt första gången?
Gör det nu då det tar ett par månader innan omprövningen tittas på.

Hej,
Jag har skuldsanering. Min man har fått lönehöjning så jag behöver ompröva. Undrar när jag ska göra det, nu innan han har fått den nya lönen eller samma månad som han får den utbetalt första gången?
Jag brukar vänta tills jag fått nya lönen utbetald. Det är ändå 5 månaders väntetid så 1 månad mer eller mindre spelar ju ingen roll.

Jag brukar vänta tills jag fått nya lönen utbetald. Det är ändå 5 månaders väntetid så 1 månad mer eller mindre spelar ju ingen roll.
Får man betala retroaktivt sen för dom månader man har fått mer pengar? Tänker om man behöver spara.

Jag har en fråga:

"I promemorian föreslås att det ordinarie jobbskatteavdraget ska förstärkas med totalt 8,1 miljarder kronor. Skattesänkningen riktas främst till heltidsarbetande med låga och medelhöga inkomster. I genomsnitt minskar skatten med ca 1 900 kronor per år för dem som omfattas av förslaget om förstärkning av det ordinarie jobbskatteavdraget."

Nu vet jag att detta är inte spikat ännu, men för frågans skull: säg att det blir spikat i höstbudgeten.

Min fråga:

- Säg att man angett inkomst 40.000 till KFM.
- 2025-01-01 så har man fortfarande 40.000 i lön (säg en årlig facklig löneökning till 41.000 kr någon månad senare)
- Men i skattetabellen så skattar man ca 1900 kr mindre, säg då att man har alltså ca 2500 kr mer netto i plånboken trots att man bara fått en löneökning om 1000 kr.

Hade ni omprövat detta? Man tjänar ju bara 1000 kr mer enligt facklig löneökning på papper, vilket är helt okej utan omprövning. Men man har ju kvar mycket mer netto än så om inkomstskatten sänks ca 1900 kr.

Hur har ni hanterat eventuella skattesänkningar? Har ni sett det som högre nettoinkomst och omprövat eller har ni sett det som era pengar och att borgenärerna inte har något att göra med vad regeringen bestämmer för skattesats? Delvis att liknande förbehållsbeloppet ökar varje år så kan man inte ompröva för att få mer varje år pga det, samma gäller med skatteändringar att man inte ska ompröva dom även om man får mer eller mindre netto pga det..
1900 kr per år…

Det ger nog ganska stora effekter ändå. Det märks kanske inte så mycket i enskildas plånbok, men i en stad på säg 75000 innevånare blir det 140 miljoner mer i rörelse

Det ger nog ganska stora effekter ändå. Det märks kanske inte så mycket i enskildas plånbok, men i en stad på säg 75000 innevånare blir det 140 miljoner mer i rörelse
Fast nu handlade ju frågan om omprövning av skuldsanering för en individ.

Fast nu handlade ju frågan om omprövning av skuldsanering för en individ.
Ah, jag läste inte det inlägget. För så lite ska inte omprövas och då kommer nog slutsatsen bli att hen gör det ändå.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp