Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vi kan göra skillnad.

att vi tagit lån och satt oss själva i skuldfällan det vet var och en av oss...
Men att bli behandlad på många fula, oärliga sätt är inte okej,
Många av låneföretagen och deras inkasso följer inte många lagar eller god i inkassosed.
Det vi kan göra är att skicka in material till FI, Datainspektionen och Konsumentombudsmannen. Vill man vara anonym så tar man bort information som inte vill skicka med. Men skicka mejlkonversation, återge samtal, kopior på fakturor, ja allt!
På detta sätt kan vi ta makten över dessa företag när ingen annan kommer åt dessa.

Jag har hamnat i sån sits idag där en fordringsägare har betett sig fruktansvärt smutsigt. Jag vill anmäla överallt men vill inte att mitt namn ska figurera överallt.
Tar de upp ärenden om man är anonym?

Jag har hamnat i sån sits idag där en fordringsägare har betett sig fruktansvärt smutsigt. Jag vill anmäla överallt men vill inte att mitt namn ska figurera överallt.
Tar de upp ärenden om man är anonym?
Japp, bifoga mejl och allt, klipp bort all info som kan härledas till dig! Ju mer dessa har, desto bättre kan de granska dom, helt ok att vara anonym, så tråkigt att de måste vara sviniga...

Idag fick jag svar från FI att de tackar för all min information och att de har nytta av den. Företaget jag anmält har ansökt om tillstånd hos FI och detta kommer att påverka deras ansökan. Fi har även bifogat anmälan till berörda företaget och gjort en förfrågan om detta.. Men jag skickade bevis, mejlkontakten och screenshoot på inloggning med konton! Vi kan göra skillnad så schyssta villkor hålls! :)

Bra tråd. :)

Om ett inkassobolag bryter mot en överenskommen avbetalningsplan, går det att anmäla? Och var isåfall?

Det gäller Marginalen Core. Och vi hade kommit överens om en avbetalningsplan, fick t.om starta den i slutet av november. Allting var frid och fröjd. I förrgår fick jag hem ett betalningsföreläggande från KFM. Har mailat och ringt till berörd handläggare men hen vägrar svara. Ingen annan på Marginalen Core vill heller hjälpa till, då det inte ligger på deras bord.

Bra tråd. :)

Om ett inkassobolag bryter mot en överenskommen avbetalningsplan, går det att anmäla? Och var isåfall?

Det gäller Marginalen Core. Och vi hade kommit överens om en avbetalningsplan, fick t.om starta den i slutet av november. Allting var frid och fröjd. I förrgår fick jag hem ett betalningsföreläggande från KFM. Har mailat och ringt till berörd handläggare men hen vägrar svara. Ingen annan på Marginalen Core vill heller hjälpa till, då det inte ligger på deras bord.
Du kan anmäla detta till FI och Datainspektionen. Bifoga mejlkonversation, avbetalningsplaner.. Vill du vara anonym så ta bort informationen som kan leda till dig. Bifoga visa detta även till KF. Det är så svinigt av dom! Lycka till

Idag fick jag mejl från Finansinspektionen, de hade en ff om ett sms-låneföretag (som jag anmält). Ett företag som lämnat in ansökan till dom, och som har en pågående utredning.

Jag tipsade dom om detta låneform.

Plexia har även dom en pågående ansökan där nu och jag hoppas dessa inte får något tillstånd!

Du kan anmäla detta till FI och Datainspektionen. Bifoga mejlkonversation, avbetalningsplaner.. Vill du vara anonym så ta bort informationen som kan leda till dig. Bifoga visa detta även till KF. Det är så svinigt av dom! Lycka till

Tack för tipset! När jag berättade för en handläggare om att jag skrivit ner en anmälan till både FI och Datainspektionen så tog det inte många minunter innan "rätt" handläggare ringde upp och sa att det var en miss från deras sida, och att ärendet kallats tillbaka från KFM.

Tack för tipset! När jag berättade för en handläggare om att jag skrivit ner en anmälan till både FI och Datainspektionen så tog det inte många minunter innan "rätt" handläggare ringde upp och sa att det var en miss från deras sida, och att ärendet kallats tillbaka från KFM.
Men va bra, men skicka in denna anmälan ändå, men berätta att de tog tillbaks denna när du berättat om din anmälan...

Funderade lite. Även om de återkallar ärendet och erkänner att det var en miss från deras sida så borde ju ändå synas i KFMs register att det har funnits ett föreläggande?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp