Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vi kan göra skillnad.

Funderade lite. Även om de återkallar ärendet och erkänner att det var en miss från deras sida så borde ju ändå synas i KFMs register att det har funnits ett föreläggande?
Ja den ansökan om föreläggande kommer att synas om någon ringer till KF o frågar. I tre år. Du kan överklaga denna hos KF och skicka in material som visar att du har rätt. Anmäl detta oxå till berörda instanser så dessa företag slutar me att hålla på så här!

Hej, visste ni att Datainspektionen harven lista över företag som har tillstånd att bedriva inkasso. Och om detta missköts ska man anmäla detta till dom vilket kan leda till att tillståndet dras in.. Vi har mer makt att rå på vår situation än vi anar, bara skicka in mejl och uppgifter, så fixar dom resten.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/inkassolagen/gallande-inkassotillstand/#R
Men företag utan tillstånd får bedriva inkassoverksamhet men anmäler man misskötsel kan de få förbud eller indraget tillstånd!

Är ni förvånade över att de helt plötsligt inte går att ha mejlkontakt med en del företag? Bland annat 3binkasso. Ingen egen erfarenhet men fick de bekräftat att det inte går att mejla dom.. Men bara o spela in samtalet.. Så har man ju bevis ändå. :)

Senast ändrad:
Är ni förvånade över att de helt plötsligt inte går att ha mejlkontakt med en del företag? Bland annat 3binkasso. Ingen egen erfarenhet men fick de bekräftat att det inte går att mejla dom.. Men bara o spela in samtalet.. Så har man ju bevis ändå. :)
Heja dig Grodan1 bra jobbat och att du kommer med förslag på vad man kan göra för att anmäla dem :)

Hej, visste ni att Datainspektionen harven lista över företag som har tillstånd att bedriva inkasso. Och om detta missköts ska man anmäla detta till dom vilket kan leda till att tillståndet dras in.. Vi har mer makt att rå på vår situation än vi anar, bara skicka in mejl och uppgifter, så fixar dom resten.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/inkassolagen/gallande-inkassotillstand/#R
Men företag utan tillstånd får bedriva inkassoverksamhet men anmäler man misskötsel kan de få förbud eller indraget tillstånd!

Set att Canoxa Inkasso inte är med på den listan över godkända inkassobolag. Har ett inkassokrav framför mig härifrån Canoxa Inkasso som är helt åt helvete fel. :) För det första så stämmer inte summan av lånebeloppet, räntor och alla tusentals avgifter med dert de vill ja ska betala in, haha! Den är högre än vad summan blir när jag adderar ihop allting. Sen har de lagt till en avgift som heter "förseningsavgift". Och enligt http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/inkasso/maste-jag-betala-inkassokostnaderna/ så får man bara ha en "förseningsersätning" näringsidkare emellan, eller mellan näringsidkare och myndigheter. :eek:

Sen har de två punkter för ränta. En grundränta för lån i 38 dagar. Och sen en ränta på 8XX kronor. Antar att den andra räntan är dröjsmålrsänta? Men det ska väl framgå klart och tydligt att det är dröjsmålsränta? Samt hur hög dröjsmålsräntan är?

Ska bli intressant och se hur tingsrätten ser på detta, då jag har ett mål som gått till rätten nyligen. Dessutom är ju Canoxa Capital nästintill omöjliga att få tag på. Det ska man väl kunna kräva av ett inkassobolag, att de är tillgängliga?

Set att Canoxa Inkasso inte är med på den listan över godkända inkassobolag. Har ett inkassokrav framför mig härifrån Canoxa Inkasso som är helt åt helvete fel. :) För det första så stämmer inte summan av lånebeloppet, räntor och alla tusentals avgifter med dert de vill ja ska betala in, haha! Den är högre än vad summan blir när jag adderar ihop allting. Sen har de lagt till en avgift som heter "förseningsavgift". Och enligt http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/inkasso/maste-jag-betala-inkassokostnaderna/ så får man bara ha en "förseningsersätning" näringsidkare emellan, eller mellan näringsidkare och myndigheter. :eek:

Sen har de två punkter för ränta. En grundränta för lån i 38 dagar. Och sen en ränta på 8XX kronor. Antar att den andra räntan är dröjsmålrsänta? Men det ska väl framgå klart och tydligt att det är dröjsmålsränta? Samt hur hög dröjsmålsräntan är?

Ska bli intressant och se hur tingsrätten ser på detta, då jag har ett mål som gått till rätten nyligen. Dessutom är ju Canoxa Capital nästintill omöjliga att få tag på. Det ska man väl kunna kräva av ett inkassobolag, att de är tillgängliga?
De har rätt att utöva inkassoverksamhet även om de inte är med på listan, konstigt nog... Men de ska ändå följa lagar o regler och god inkasso-sed..
Vilka puckon att de inte ens kan få summan rätt??!
Och ja de ska vara tillgängliga egentligen, eftersom man vill ju ha kontakt med ett inkassoföretsg och kunna komma överens.
Skicka in den information du har och anmäl.. Vill du vara anonym? Klipp bort info som leder till dig..
Lycka till i tingsrätten, pinsamt och inte ens få summan rätt..

Otto:

Det finns två undantag då man inte behöver ha datainspektionens tillsyn. Det ena är när man bedriver egeninkasso och det andra är när man står under finansinspektionens tillsyn. Precis som Grodan säger ska man dock följa reglerna.

Gällande förseningsavgift så är det tillåtet om det är avtalat mellan parterna. Skillnaden är att företag har rätt i lagtexten och inte behöver avtala om det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp