Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vi är starka av vår erfarenhet!

En fråga beroende på min inkompetens, har man med löneutmätning kapital över så att man kan förhandla med fordringsägare?

En fråga beroende på min inkompetens, har man med löneutmätning kapital över så att man kan förhandla med fordringsägare?

Jag tycker att det är en bra och relevant fråga.

När jag hade löneutmätning 2008 så kunde jag behålla de eventuella extrapengar jag tjänade in på exempel storhelgs ob-tillägg. Löneutmätningens storlek baserades på min månadslön, samt på andra tillägg utifrån ett historiskt medelvärde av andra återkommande lönetillägg. Så de månader där lönen var högre än vanligt fick jag behålla mellanskillnaden.

Jag hade även en summa inräknad för kollektivtrafikkort i mitt så kallade förmånsbelopp (det belopp som ska täcka hyra, el, mat med mera) och genom att endast promenera överallt kunde jag använda dessa 500 kronor till annat vissa månader. Jag köpte även extremt lite mat och oftast bara med kort utgångsdatum, det gick att hitta precis innan mataffärerna skulle stänga på kvällarna - så min matkostnad var långt under fattigdomsgränsen i svenska mått mätt.

Jag har aldrig haft familj eller vänner med ekonmiskt utrymme som har kunnat stötta på andra sätt än som medmänniskor. Ändå fick jag många gånger äta lagad mat hemma hos dem, helt villkorslöst - både då och under hela resan fram till att min lånekarusell slutligen stannade.

På det sättet går det att få lite extra utrymme när man lever med löneutmätning.

Senast ändrad:
Lit
Lite samma här som för Lampa. De drar ett fast belopp för mig, så tex i juni fick jag ut 8000:- extra (semesterersättning o löneförhöjning). Får även extra i december. Sen är jag bilberoende och får behålla 3000:- /mån för att kunna ta mig till o från jobb. Och den utgiften har jag ju inte under semestern tex. Sen har jag möjlighet att jobba extra på ett annat jobb, och dom pengarna syns inte sas. Så där kan jag få ihop lite extrapengar. Sen försöker jag också leva snålt när det gäller mat, kan leva på makaroner o falukorv om jag vill, har inga barn att ta hänsyn till. Så jag kan äta extremt billigt och dels skjuta in några extra hundralappar på lån, men även unna mig gott vin ibland:D. Jag har det MYCKET bättre nu än när jag höll på att dribbla med alla lån, lånade, betalade tillbaka och lånade om. Man fattar inte såhär i efterhand hur jädra snabbt det gick att komma upp i hundratusentals kronor bara på några år.Usch:(

Senast ändrad:
Så jag kan äta extremt billigt och dels skjuta in några extra hundralappar på lån, men även unna mig gott vin ibland:D. Jag har det MYCKET bättre nu än när jag höll på att dribbla med alla lån, lånade, betalade tillbaka och lånade om.

Att kunna unna sig vardagslyx i vår situation är ju nästan ett måste - det ger en liten hint om vad som komma skall i takt med att våra skulder minskar. Och det motiverar mig! När skuldbördan minskar så ökar ju motivationen att fortsätta kämpa - plus att jag idag nästan har det yttersta beviset på min framgång - jag fixar att se både brevbärare och olika postbilar utan att tappa andan från obehag ;)

Att kunna unna sig vardagslyx i vår situation är ju nästan ett måste - det ger en liten hint om vad som komma skall i takt med att våra skulder minskar. Och det motiverar mig! När skuldbördan minskar så ökar ju motivationen att fortsätta kämpa - plus att jag idag nästan har det yttersta beviset på min framgång - jag fixar att se både brevbärare och olika postbilar utan att tappa andan från obehag ;)
Haha, grattis till att du nästan är fri från postfobin:p. Ja, man måste unna sig lite fast man sitter i skiten. Man har inte råd med resor, nästan obefintliga krog och restaurangbesök.. Men för en relativt liten peng kan man få en schysst flaska vin, lite brieost och kex LYX för liten summa :) Och att anordna mysiga vinkvällar med lite god mat med vänner är inte heller så dyrt, om alla delar på kalaset.

Senast ändrad:
Tack för era svar. Nu förstår jag hur det funkar om jag mot förmodan skulle hamna med löneutmätning vilket jag dock kommer av andra skäl än moraliska kämpa emot.
Något måste man unna sig någon gång för att orka som människa. Ni är grymma som kämpar på och kommit så långt på vägen!
Jag har barn och familj vilket är min räddning emellanåt men skulle annars kunna leva matmässigt på typ ingenting.
Jag jagar inte längre nya lån vilket är sååå skönt! Men är i en lite knivig sits nu i juli pga den privata skulden som jag var tvungen att betala tillbaka. Det handlar dock om ca 10 000 kr så egentligen ingen katastrof men har inte löst situationen än.

Jag har alltid mer är existensminimum kvar efter löneutmätningen, i juli får jag 4500 kr mer än existensminimum, eftersom jag har en fast utmätningssumma varje månad, så får jag behålla allt extra, det är endast om jag blir sjuk eller mot förmodan skulle ta tjänstledigt som jag "bara" har existensminimum kvar. Får även ha min tjänstebil utanför löneutmätningen, så för min del fungerar det jättebra!

Tack för era svar. Nu förstår jag hur det funkar om jag mot förmodan skulle hamna med löneutmätning vilket jag dock kommer av andra skäl än moraliska kämpa emot.
Något måste man unna sig någon gång för att orka som människa. Ni är grymma som kämpar på och kommit så långt på vägen!
Jag har barn och familj vilket är min räddning emellanåt men skulle annars kunna leva matmässigt på typ ingenting.
Jag jagar inte längre nya lån vilket är sååå skönt! Men är i en lite knivig sits nu i juli pga den privata skulden som jag var tvungen att betala tillbaka. Det handlar dock om ca 10 000 kr så egentligen ingen katastrof men har inte löst situationen än.
Du är också grym, glöm inte det!! 10000:- är mkt pengar att "skramla" ihop om man har det knapert. Jag hoppas att du fixar det, det gör du! Förr tog man ett lån utan att blinka när pengarna inte räckte (för det mesta för att betala alla lån då..). Känns som väldigt många här på forumet (ffa vi som varit här länge) slutat jaga och ta nya lån, Hurra för oss alla, vi ÄR bra, vi är kämpar!:)

På tal om utmätning.. Jag har fått höjd hyra, räcker det med att maila KF? De kontaktar väl inte min hyresvärd..?:eek:. Jag har papper som bevis på höjningen. Har också fått högre lön, men tänkte vänta tills nästa månad att "anmäla" detta så jag får lite extra till semestern. Iofs, han på KF, som ringde mig när jag släppte allt (otroligt trevlig herre) sa att "Ja, sen kan du ju få löneförhöjning också. Och det vet ju inte vi om inte du talar om det för oss. Vi kommer ju upptäcka det när vi kollar igen om ett år ca, men ingen kommer ju skälla på dig om du inte anmält det. Då kan du passa på att spara lite, eller betala extra på lån".
Antar att de kommer kolla mig igen i sep då det gått ett år. Hur skulle ni ha gjort, sagt till nu, eller låtsas som det regnar ett tag? Är inga stora summor, några hundra efter skatt. Men kan jag få ut dom extra några månader så räcker det till att betala hälften av ett av smålånen som har 39% ränta. Och några extra flaskor vin, såklart, på semestern :D

Nu kankse det låter som om jag dricker extremt med vin, men så är det verkligen inte. Men det är det där lilla extra, att unna sig ett schysst rödvin till maten, eller till ett trevligt sällskap :-D

En fråga till, kommer jag att få veta när KF kollat mig igen ?(alla register)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp