- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 1 373
- Poäng
- 967
En fråga beroende på min inkompetens, har man med löneutmätning kapital över så att man kan förhandla med fordringsägare?
En fråga beroende på min inkompetens, har man med löneutmätning kapital över så att man kan förhandla med fordringsägare?
Lite samma här som för Lampa. De drar ett fast belopp för mig, så tex i juni fick jag ut 8000:- extra (semesterersättning o löneförhöjning). Får även extra i december. Sen är jag bilberoende och får behålla 3000:- /mån för att kunna ta mig till o från jobb. Och den utgiften har jag ju inte under semestern tex. Sen har jag möjlighet att jobba extra på ett annat jobb, och dom pengarna syns inte sas. Så där kan jag få ihop lite extrapengar. Sen försöker jag också leva snålt när det gäller mat, kan leva på makaroner o falukorv om jag vill, har inga barn att ta hänsyn till. Så jag kan äta extremt billigt och dels skjuta in några extra hundralappar på lån, men även unna mig gott vin iblandEn fråga beroende på min inkompetens, har man med löneutmätning kapital över så att man kan förhandla med fordringsägare?
. Jag har det MYCKET bättre nu än när jag höll på att dribbla med alla lån, lånade, betalade tillbaka och lånade om. Man fattar inte såhär i efterhand hur jädra snabbt det gick att komma upp i hundratusentals kronor bara på några år.Usch
Så jag kan äta extremt billigt och dels skjuta in några extra hundralappar på lån, men även unna mig gott vin ibland. Jag har det MYCKET bättre nu än när jag höll på att dribbla med alla lån, lånade, betalade tillbaka och lånade om.

Haha, grattis till att du nästan är fri från postfobinAtt kunna unna sig vardagslyx i vår situation är ju nästan ett måste - det ger en liten hint om vad som komma skall i takt med att våra skulder minskar. Och det motiverar mig! När skuldbördan minskar så ökar ju motivationen att fortsätta kämpa - plus att jag idag nästan har det yttersta beviset på min framgång - jag fixar att se både brevbärare och olika postbilar utan att tappa andan från obehag![]()
Och att anordna mysiga vinkvällar med lite god mat med vänner är inte heller så dyrt, om alla delar på kalaset.Jag har alltid mer är existensminimum kvar efter löneutmätningen, i juli får jag 4500 kr mer än existensminimum, eftersom jag har en fast utmätningssumma varje månad, så får jag behålla allt extra, det är endast om jag blir sjuk eller mot förmodan skulle ta tjänstledigt som jag "bara" har existensminimum kvar. Får även ha min tjänstebil utanför löneutmätningen, så för min del fungerar det jättebra!En fråga beroende på min inkompetens, har man med löneutmätning kapital över så att man kan förhandla med fordringsägare?
Du är också grym, glöm inte det!! 10000:- är mkt pengar att "skramla" ihop om man har det knapert. Jag hoppas att du fixar det, det gör du! Förr tog man ett lån utan att blinka när pengarna inte räckte (för det mesta för att betala alla lån då..). Känns som väldigt många här på forumet (ffa vi som varit här länge) slutat jaga och ta nya lån, Hurra för oss alla, vi ÄR bra, vi är kämpar!Tack för era svar. Nu förstår jag hur det funkar om jag mot förmodan skulle hamna med löneutmätning vilket jag dock kommer av andra skäl än moraliska kämpa emot.
Något måste man unna sig någon gång för att orka som människa. Ni är grymma som kämpar på och kommit så långt på vägen!
Jag har barn och familj vilket är min räddning emellanåt men skulle annars kunna leva matmässigt på typ ingenting.
Jag jagar inte längre nya lån vilket är sååå skönt! Men är i en lite knivig sits nu i juli pga den privata skulden som jag var tvungen att betala tillbaka. Det handlar dock om ca 10 000 kr så egentligen ingen katastrof men har inte löst situationen än.