Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vet man ungefär när löneutmätning kickar igång?

Är det någon som har erfarenhet av följande;

Har ett skuldsaldo hos KFM som ska mätas ut.
Har utmätningsbar lön och samäger en bostad (50%).
Som kunnat betala lite drygt 50% av skulden med en klumpsumma och sedan haft löneutmätning på resterande skuldsaldo?

Jag har försökt att erbjuda mina fordringsägare en klumpsumma och dra tillbaka ärendet från KFM och göra upp en avbetalningsplan men de vill avvakta utmätning. Min löneutmätning har inte påbörjats. Och någon rapport om mina tillgångar är inte färdig ännu.
Som jag skrivit tidigare så äger jag en fastighet (50%) och jag undrar hur snabba fordringsägare är på att begära en fastighet utmät? Jag vet inte hur mkt den är värd idagsläget men vi har 3,4 smek i lån på den (pantbrev). Inga skulder till banken utan andra kreditinstitut. Jag har förstått det som om att det är fordringsägarna som måste kräva att fastigheten ska utmätas, det är inte KFM som kräver det utan de ser bara till att verkställa? Jag har inga problem med löneutmätning för jag vill verkligen bli skuldfri. Det jag inte vill är att sätta familjen på gatan om fastigheten måste säljas fast jag kunnat betala in en större klumpsumma. Kan fordringsägarna ha lite förståelse och låta löneutmätningen rulla på i 12 månader så skulle det ju lösa väldigt mkt.

Tre steg framåt och ett bakåt!
Tre fordringsägare är positiva till att återkalla ärendena från KFM om jag betalar in en klumpsumma

Nu kvarstår svar från två. En har sagt nej.

Senast ändrad:
Är det någon som har erfarenhet av följande;

Har ett skuldsaldo hos KFM som ska mätas ut.
Har utmätningsbar lön och samäger en bostad (50%).
Som kunnat betala lite drygt 50% av skulden med en klumpsumma och sedan haft löneutmätning på resterande skuldsaldo?

Jag har försökt att erbjuda mina fordringsägare en klumpsumma och dra tillbaka ärendet från KFM och göra upp en avbetalningsplan men de vill avvakta utmätning. Min löneutmätning har inte påbörjats. Och någon rapport om mina tillgångar är inte färdig ännu.
Som jag skrivit tidigare så äger jag en fastighet (50%) och jag undrar hur snabba fordringsägare är på att begära en fastighet utmät? Jag vet inte hur mkt den är värd idagsläget men vi har 3,4 smek i lån på den (pantbrev). Inga skulder till banken utan andra kreditinstitut. Jag har förstått det som om att det är fordringsägarna som måste kräva att fastigheten ska utmätas, det är inte KFM som kräver det utan de ser bara till att verkställa? Jag har inga problem med löneutmätning för jag vill verkligen bli skuldfri. Det jag inte vill är att sätta familjen på gatan om fastigheten måste säljas fast jag kunnat betala in en större klumpsumma. Kan fordringsägarna ha lite förståelse och låta löneutmätningen rulla på i 12 månader så skulle det ju lösa väldigt mkt.
När beslut om löneutmätning är fattat görs en beräkning hur lång tid det tar för skulderna att bli fullbetalda.
Överstiger detta 12 månader skickas en förfrågan till sökande om de yrkar utmätning av fastigheten.
I detta fall tillfrågas de även om de yrkar hela egendomens försäljning, då endast din andel kan utmätas, men hela egendomen kan komma att säljas enligt 8:8 utsökningsbalken.
Din andel måste givetvis ha ett värde som överstiger panthavarens fordran och detta övervärde ska vara så pass stort att försäljningen anses vara försvarlig.

När beslut om löneutmätning är fattat görs en beräkning hur lång tid det tar för skulderna att bli fullbetalda.
Överstiger detta 12 månader skickas en förfrågan till sökande om de yrkar utmätning av fastigheten.
I detta fall tillfrågas de även om de yrkar hela egendomens försäljning, då endast din andel kan utmätas, men hela egendomen kan komma att säljas enligt 8:8 utsökningsbalken.
Din andel måste givetvis ha ett värde som överstiger panthavarens fordran och detta övervärde ska vara så pass stort att försäljningen anses vara försvarlig.
Tack för svar. Kan fastigheten säljas även om hela skulden inte kan betalas iom försäljningen? Dvs att min del i en ev vinst är tex 200.000kr men mina skulder hos KFM är 500.000kr.

Tack för svar. Kan fastigheten säljas även om hela skulden inte kan betalas iom försäljningen? Dvs att min del i en ev vinst är tex 200.000kr men mina skulder hos KFM är 500.000kr.
Ja, annars hade man kunnat "skydda" egendom mot utmätning genom att skuldsätta sig mer.

Ja, annars hade man kunnat "skydda" egendom mot utmätning genom att skuldsätta sig mer.
Tack för svar. Som är så självklara för er som är insatta ☺️ Jag hoppas dock kunna träffa en uppgörelse som innebär att detta inte ens blir aktuellt.

Vet du om det är någon skillnad i hur ofta de sökande kräver försäljning av hela egendomen när man endast äger 50% och har barn vs om man äger den till 100% utan barn?

Vet du om det är någon skillnad i hur ofta de sökande kräver försäljning av hela egendomen när man endast äger 50% och har barn vs om man äger den till 100% utan barn?
Enda skillnaden vid ägande av hälften är att övervärdet blir lägre.
Barnperspektivet är inget som är prioriterat hos inkassobolag.

En fråga till kopplat till utmätning av bostad;
Om skulderna kan betalas via löneutmätning OCH man äger 50% av en fastighet som KFM anser att det finns ett övervärde i, kommer ”spärren/anteckningen” om att fastigheten kan komma att utmätas ligga kvar hos Lantmäteriet tills det att löneutmätningen är avslutad? Eller hävs den spärren om fordringsägarna ”nöjer” sig med löneutmätning?

Har varit i kontakt med en handläggare på KFM men hen svarade inte riktigt på mina frågor utan var endast fokuserad på löneutmätning och den där rapporten som de sammanställer med tillgångar etc. Har haft löneutmätning för 10 år sedan under 2 år lite drygt men då gjordes aldrig ngn rapport om mina tillgångar på samma sätt som nu. Kanske hårdare krav nu?
Anteckningen hos Lantmäteriet verkar kunna komma innan löneutmätningen sätter igång. Försökte få ett datum när spärren skulle komma men det var tydligen svårt att säga exakt…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp