Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vet man ungefär när löneutmätning kickar igång?

En fråga till kopplat till utmätning av bostad;
Om skulderna kan betalas via löneutmätning OCH man äger 50% av en fastighet som KFM anser att det finns ett övervärde i, kommer ”spärren/anteckningen” om att fastigheten kan komma att utmätas ligga kvar hos Lantmäteriet tills det att löneutmätningen är avslutad? Eller hävs den spärren om fordringsägarna ”nöjer” sig med löneutmätning?

Har varit i kontakt med en handläggare på KFM men hen svarade inte riktigt på mina frågor utan var endast fokuserad på löneutmätning och den där rapporten som de sammanställer med tillgångar etc. Har haft löneutmätning för 10 år sedan under 2 år lite drygt men då gjordes aldrig ngn rapport om mina tillgångar på samma sätt som nu. Kanske hårdare krav nu?
Anteckningen hos Lantmäteriet verkar kunna komma innan löneutmätningen sätter igång. Försökte få ett datum när spärren skulle komma men det var tydligen svårt att säga exakt…
En notering hos Lantmäteriet görs först efter att en fastighet är utmätt.

Ok. Följdfråga på det; handläggaren nämnde en spärr hos Lantmäteriet så vi inte kan sälja den själv. Du menar att den spärren kommer först när fastigheten är utmätt? Blir den utmätt samtidigt som löneutmätningen drar igång? Dvs när KFM fått in alla uppgifter och gjort den där tillgångsrapporten? På handläggaren jag pratade med lät det som om att spärren/noteringen kunde komma innan rapporten var färdig. Så därav min fråga.

Ska även tillägga att handläggaren upplyste mig om att jag inte får överlåta min del av fastigheten i detta skede. Vilket jag inte vill eller ska göra. Men det verkar tydligen ha hänt och är olagligt.

Ska även tillägga att handläggaren upplyste mig om att jag inte får överlåta min del av fastigheten i detta skede. Vilket jag inte vill eller ska göra. Men det verkar tydligen ha hänt och är olagligt.
Borgenärsbrott, se 11 kapitlet brottsbalken.
Det finns ingenting som hindrar att man säljer en utmätt fastighet, men utmätningen ger förmånsrätt och försäljningen fortlöper.

Borgenärsbrott, se 11 kapitlet brottsbalken.
Det finns ingenting som hindrar att man säljer en utmätt fastighet, men utmätningen ger förmånsrätt och försäljningen fortlöper.
Som sagt inte aktuellt för min del. Jag vill bara veta hur processen ser ut och när den där anteckningen förmodas komma. Målet för mig är att nolla skuldsaldot och då vore det onödigt med en anteckning som sedan måste rättas. Vill inte ha den synlig för vem som helst att hitta i Lantmäteriets register. Det är ju offentliga uppgifter.

Som sagt inte aktuellt för min del. Jag vill bara veta hur processen ser ut och när den där anteckningen förmodas komma. Målet för mig är att nolla skuldsaldot och då vore det onödigt med en anteckning som sedan måste rättas. Vill inte ha den synlig för vem som helst att hitta i Lantmäteriets register. Det är ju offentliga uppgifter.
Skuldsaldo hos Kronofogden är även det offentligt för vem som helst att ta del av.
Men som sagt, ingenting noteras hos Lantmäteriet om ingen utmätning beslutas.

Skuldsaldo hos Kronofogden är även det offentligt för vem som helst att ta del av.
Det drabbar ju bara mig eftersom skulderna är mina. Blir det en notering hos Lantmäteriet så drabbas ju även min partner då vi äger 50% var.

Du kanske redan svarat på det men kan alltså både löneutmätning och utmätning av fastighet ske samtidigt och parallellt? Dvs om löneutmätningen rullar på kan fastigheten ha en anteckning om utmätning?

Du kanske redan svarat på det men kan alltså både löneutmätning och utmätning av fastighet ske samtidigt och parallellt? Dvs om löneutmätningen rullar på kan fastigheten ha en anteckning om utmätning?
Det går att ha löneutmätning och att även annan egendom utmäts.

Kämpar som ett djur för att få till en uppgörelse med Lowell. De är otroligt svåra att diskutera med. Och när man får tips från dem att ta lån för att betala av sin inkassoskuld när man har skuldsaldo så undrar man hur det står till? Vilken bank lånar ut pengar till en person med skuldsaldo? En utopi. Blir så trött. Inväntar svar från Collector vars skuld det avser. Rekommenderar ingen att hamna hos Lowell inkasso. Alla andra bolag har accepterat en uppgörelse.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp