Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vet inte riktigt vad jag ska göra

Finns jättebra trådar om detta men typ så här: när (löne)utmätning dras igång så kommer de kolla alla dina konton och ta dina pengar du har där (förutom det du behöver att leva på). Nu kommande löner kommer du ju inte betala på några lån så alla pengar du får över antingen ta ut i kontanter eller ännu bättre om du har någon du litar på, för över till den personen och så har du en kassa hos den att ta från när löneutmätningen är igång och du behöver lite extra.

Sök på löneutmätning här i forumet så kommer du snabbt fatta :)
Tack
Vad händer när det inte finns nåt kvar att hämta? Jag antar att inte alla borgenärer får genom löneutmätning samtidiga. När jag väl når förbehåll, så finns inget. Kommer de att fortsätta driva upp räntorna på samma sätt? Allt jag betalade in i år (ca40k/månad) är utraderad med räntehöjningarna.
Vad säger KFM när man bara släpper trots att man har haft möjlighet under den tiden att betala? Att säga man ville skaffa en buffert inför utmätning låter inte bra. Eller frågar de inte alls?
Antar att collector som redan förra veckan (efter 1 obetald räkning) hotar med att säga upp krediten att jag får missbruks anmärkning. Surt med tanke på att jag har skött mig hos de sedan ’17.
Ska se om jag får tag i rådgivaren idag och höra vad hen tycker.
Det lär inte hjälpa om jag droppar allt denna månad och löser av det nyaste lån komplett. då är det nåt annat som strular.

Du måste helt tänka om. Släppa att du ska lösa saker och sköta grejer och ”vara duktig”. Istället gå helhjärtat in i att låta allt gå åt helvete, du kommer få anmärkningar, du kommer bli jagad av inkasso osv. Du sökte ju skuldsanering och det är ju den värsta anmärkningen man kan få om man blir beviljad plus att alla dina borgenärer kommer hata dig haha… Så från och med nu, varje krona du lägger på lån kan du se som bortkastad iom att du ändå till slut kommer gå genom en skuldsanering.

Du har kämpat hedervärt hittills och Kfm har ju sett det och det talar för din framtida skuldsanering. Nu behöver du sluta ta lån för att gå runt är ju det Kfm säger i sitt beslut och kasta in handduken istället.

Det som inhämtas från löneutmätningen delar dina borgenärer på. Finns inget att utmäta så får ingen något. Dina skulder kommer absolut att tokväxa hos kfm med dröjsmålsräntor och skit men vad spelar det för roll? Du har ju ingen annan utväg än att de skulderna till slut ska avskrivas efter skuldsaneringens slut.

Rätta mig om jag har fel :)

Du måste helt tänka om. Släppa att du ska lösa saker och sköta grejer och ”vara duktig”. Istället gå helhjärtat in i att låta allt gå åt helvete, du kommer få anmärkningar, du kommer bli jagad av inkasso osv. Du sökte ju skuldsanering och det är ju den värsta anmärkningen man kan få om man blir beviljad plus att alla dina borgenärer kommer hata dig haha… Så från och med nu, varje krona du lägger på lån kan du se som bortkastad iom att du ändå till slut kommer gå genom en skuldsanering.

Du har kämpat hedervärt hittills och Kfm har ju sett det och det talar för din framtida skuldsanering. Nu behöver du sluta ta lån för att gå runt är ju det Kfm säger i sitt beslut och kasta in handduken istället.

Det som inhämtas från löneutmätningen delar dina borgenärer på. Finns inget att utmäta så får ingen något. Dina skulder kommer absolut att tokväxa hos kfm med dröjsmålsräntor och skit men vad spelar det för roll? Du har ju ingen annan utväg än att de skulderna till slut ska avskrivas efter skuldsaneringens slut.

Rätta mig om jag har fel :)
Du har så rätt.
Det sitter inne så djupt att släcka bränder, även när man bara spottar på en eldsvåda, man gör nåt.
Hur som helst kommer borgenärer hata mig.
De sista som betalades påminnde mig imorse om "nånting är fel med ditt autogiro" och "Ibland händer livet, vi förstår. svara 1, om du vill denna månad nyttja din andra betalningsfria månad" (när blev vi kompisar?)
Ska kolla med försäkringar etc att lägga om från kvartalsbetalning på årlig, så jag kan skyffla undan lite essentiella kostnader på ett år framåt).
Mardrömstanken var "om jag lägger undan månadsbelopp för kvartalsbetalningar, kommer de då att utmätas som tillgång?".
Tyvärr finns ingen person som jag litar på att hantera mina kontanter så jag får stoppa undan och försöka betala så mycket det går via kontanter eller sätta enstaka belopp in på bankomat och sedan betala från konto.
Inte glömma, ta bort dispo 10k från lönekontot (kontokredit).

Fick avslag.
anledningen är de inte ser jag kan betalar av skulderna under sanering under överskådlig tid. Beräkningen visar om jag betalar (hade jag de pengar) som bankerna vill så betalar jag i tills 2036/2038, vilket är tydligen mer skäligare och mer överskådlig än att betala varje månad, även om det krävs ett förlängd plan på 6 år.
Paniklånet på 30 som jag tog i juli för att klara räkningar är nu listad som anledning. Får se vad jag gör. Finns inte så många optioner nu.

‘ Kronofogden ska bedöma dels om du som sökt skuldsanering inte kan återbetala dina skulder inom en överskådlig tid och dels om det är skäligt att bevilja dig skuldsanering. I denna bedömning tar vi hänsyn till samtliga omständigheter som framkommit i din ansökan samt i Kronofogdens utredning. Kronofogden bedömer att du inte kan betala dina skulder på många år. Vi grundar vår bedömning på din totala skuld i förhållande till vad du kan betala nu och i framtiden. Vi har tagit hänsyn till alla kända omständigheter som påverkar dina möjligheter att betala. För att en skuldsanering ska komma på fråga krävs även att en sådan ska vara skälig. Du har betalat vad du kunnat och förhandlat med dem du är skyldig. Detta är omständigheter som talar för skuldsanering för dig. Att du har skuldsatt dig med stora belopp nära inpå din ansökan om skuldsanering talar emot en skuldsanering för dig. Detta eftersom du har skuldsatt dig nära i tiden, när du dessutom redan var skuldsatt och inte hade möjlighet att betala. Vid en sammantagen bedömning finner Kronofogden att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja dig skuldsanering. Din ansökan ska därför avslås. ‘
Vi hade nått lån taget i närtid men angav precis som du, att det var för att överleva månaden helt enkelt. Kommer inte ihåg summa o hur nära ansökan men kanske ett halvår före men vi beviljades ändå sanering. Det stod i brevet fr KFM just om detta o varför lånet tagits men att det ändå var skäligt bevilja. Nu är detta snart 6 år sen ansökan skickades in o jag tycker mej se att det blivit hårdare på många sätt.

Vi hade nått lån taget i närtid men angav precis som du, att det var för att överleva månaden helt enkelt. Kommer inte ihåg summa o hur nära ansökan men kanske ett halvår före men vi beviljades ändå sanering. Det stod i brevet fr KFM just om detta o varför lånet tagits men att det ändå var skäligt bevilja. Nu är detta snart 6 år sen ansökan skickades in o jag tycker mej se att det blivit hårdare på många sätt.
Jag ville inte uttala mig för mycket men håller verkligen med dig! Jag hade kanske överklagat eller troligare sökt igen om några månader och hoppats på gynnsammare bedömning från en annan handläggare. Kanske när det gått 6 månader.

När jag var inne på skuldsanering till mig själv (blev inte så) hittade jag att det blivit en ändring i lydelse hos dem som innebar att en sak som talar emot en sanering bland många som talar för, inte ska hindra ett beviljande. Hoppas någon annan här kan fylla i kontexten kring det, om det är relevant här.

När jag sökte och fick avslag hade jag två emot, både lån och spel i närtid. Dessutom tror jag inte jag var tillräckligt skuldsatt (det bedömdes inte då).

Du har så rätt.
Det sitter inne så djupt att släcka bränder, även när man bara spottar på en eldsvåda, man gör nåt.
Hur som helst kommer borgenärer hata mig.
De sista som betalades påminnde mig imorse om "nånting är fel med ditt autogiro" och "Ibland händer livet, vi förstår. svara 1, om du vill denna månad nyttja din andra betalningsfria månad" (när blev vi kompisar?)
Ska kolla med försäkringar etc att lägga om från kvartalsbetalning på årlig, så jag kan skyffla undan lite essentiella kostnader på ett år framåt).
Mardrömstanken var "om jag lägger undan månadsbelopp för kvartalsbetalningar, kommer de då att utmätas som tillgång?".
Tyvärr finns ingen person som jag litar på att hantera mina kontanter så jag får stoppa undan och försöka betala så mycket det går via kontanter eller sätta enstaka belopp in på bankomat och sedan betala från konto.
Inte glömma, ta bort dispo 10k från lönekontot (kontokredit).
Låter bra vännen. Finns som sagt hundratals personer före dig här som gjort exakt samma resa. Vet att folk använder olika tjänster som Revolut och Lunar kanske för att undgå att deras buffert utmäts. Så lusläs trådar här och ställ frågor! Och yes, ta bort alla krediter och lån du har tillgång till! För så fort det annonseras i poit att du får inledande skuldsanering kommer borgenärer där ute höra av sig till kfm med dina skulder och eventuellt varför de tycker att du inte ska få skuldsanering, tex för att du tagit lån/kredit nyligen.

Jag ville inte uttala mig för mycket men håller verkligen med dig! Jag hade kanske överklagat eller troligare sökt igen om några månader och hoppats på gynnsammare bedömning från en annan handläggare. Kanske när det gått 6 månader.

När jag var inne på skuldsanering till mig själv (blev inte så) hittade jag att det blivit en ändring i lydelse hos dem som innebar att en sak som talar emot en sanering bland många som talar för, inte ska hindra ett beviljande. Hoppas någon annan här kan fylla i kontexten kring det, om det är relevant här.

När jag sökte och fick avslag hade jag två emot, både lån och spel i närtid. Dessutom tror jag inte jag var tillräckligt skuldsatt (det bedömdes inte då).
Rådgivaren sa "vi ansöker igen om 6 månader, men vi planerar för ett år". så buffert och jag kollar på Lunar, Revolut och PFC.

ja, jag har samma intryck. med tanke på hur ekonomien har kärvt till de senaste 6 måander tror jag inte heller att de får mindre att göra de kommander 18 månader.

Så denna vecka börjar nu påminnelse ramla in, från ”hej du har glömt nåt” till ”Ditt konto har en förfallen skuld. Betala omedelbart det förfallna beloppet för att undvika rapportering om missbrukad kredit till UC AB samt inkasso.”.
Vissa skickar nästa faktura med 500kr påminnelseavgift och dubbelt belopp. Telefonen ringer titt som tätt men jag svarar inte. Antar det kommer att pågå i nån månad. Om jag får ut 2 månader är jag glad.

Så denna vecka börjar nu påminnelse ramla in, från ”hej du har glömt nåt” till ”Ditt konto har en förfallen skuld. Betala omedelbart det förfallna beloppet för att undvika rapportering om missbrukad kredit till UC AB samt inkasso.”.
Vissa skickar nästa faktura med 500kr påminnelseavgift och dubbelt belopp. Telefonen ringer titt som tätt men jag svarar inte. Antar det kommer att pågå i nån månad. Om jag får ut 2 månader är jag glad.
Ladda ner appen Truecaller så ser du vem som ringer och kan blocka/undvika

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp