Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Varför tycker alla det är farligt att hamna hos kf?

Känner igen mig- folk har ingen aning om vilken jobbig ekonomisk situation jag (utmätning) är i. Eller så finns d såna som är nyfikna o ringer KFM (det är ju offentliga uppgifter)…. Vad vad vet jag om mina kollegors ek situation? Vem bryr sig? Håller med dig! Eg skulle man vara med öppen - tänk att droppa vid fikabordet att ”tyvärr kan jag inte köpa nåt nu, jag sitter hos KFM”. Det hade varit nåt!. O vem har sagt att alla vill ha villa (Volvo o vovve)??? Inget för mig! Vill inte ha barn heller .

Av nyfikenhet varför vill du inte ha barn?

Känner igen mig- folk har ingen aning om vilken jobbig ekonomisk situation jag (utmätning) är i. Eller så finns d såna som är nyfikna o ringer KFM (det är ju offentliga uppgifter)…. Vad vad vet jag om mina kollegors ek situation? Vem bryr sig? Håller med dig! Eg skulle man vara med öppen - tänk att droppa vid fikabordet att ”tyvärr kan jag inte köpa nåt nu, jag sitter hos KFM”. Det hade varit nåt!. O vem har sagt att alla vill ha villa (Volvo o vovve)??? Inget för mig! Vill inte ha barn heller .
Villa vill jag nog ha någon gång.
Vovve kan jag inte leva utan.
Barn dock? Absolut inte!

Alla vill väl inte ens bo i hus så det är ju lite konstigt att anta.
Jag vill inte bo i hus, familjen har tjatat men jag vägrar. Vill bo i lägenhet. Skulle aldrig ha tid att sköta trädgård, tomt, klippa gräs, fixa etc, så mkt som jag jobbar. Vill komma hem och inte ha massa såna måsten som väntar.

innan hade jag väldigt ordnad ekonomi och skötte den precis som man ska . Sen hände det lite saker som gjorde att jag gick ut och festade mer och även reste väldigt mycket utomlands . Hade en bra lön ! Men ville ändå ha mer ! Hade vid det tillfället en bostadsrätt som var värd va 800-900k ! Och har belånad på ca 500k . Så när jag tog privat lånen så kände jag att jag hade utrymme med tanke på bostaden . Men går ju som väldigt många andra märkt så går det väldigt snabbt år fel håll . Sålde bostaden och fick väck en del . Men gick ändå inte ! Jag skämdes väldigt mycket i början faktiskt när jag kom till kronofogden . Sen tillslut efter ca 2.5 år hos kronofogden tog jag beslutet att berätta för föräldrarna att jag var hos kronofogden . Jag trodde aldrig dom skulle ta det så pass bra som dom gjorde ! Absolut det bästa beslutet jag tagit !
Har du sökt skuldsanering,?

Farligt och farligt, handlar mer om att ifall jag skulle hamna hos kronofogden med de belopp och räntor jag har idag hade det mest troligt blivit så att jag aldrig hade kunnat bli skuldfri någonsin i hela mitt liv pga räntor+dröjsmålsränta.
Medans i nuläget så går det sakta men säkert ner :)
Hur har du lyckats då, jag får inte det att gå ihop så löneutmätning blir det.
Det tar ju slut till slut

Bästa jag gjort för mitt eget mående! Skäms inte d minsta - d jag skäms över är att jag inte hade bättre omdöme än att ta massa sms - och blancolån för att konsumera… Jag som är så välutbildad, bra jobb o lön, fantastiskt liv i övrigt. SÅ korkad var jag…Den dagen (juni 2023) jag är helt skuldfri o utmätning avslutad kommer jag aldrig nånsin ta ett lån. Bor i en billig stor hyresrätt (som jag fick trots min ekonomiska situation). Men alla tycker o känner olika så klart. Så i juni 2023 har jag min grundlön på 32000kr o noll kr i utmätning. Längtar.
Så skönt att höra ! Det finns ett slut.
Har du fått besked fr kf om när det är slut el räknar du på det själv.
Jag är också välutbildad bra lön låg hyra men livet en traumatisk händelse kom, som jag skrivit tidigare. Nu kommer det mycket inkasso o avbetalningsplaner blir dyrt... så det blir löneutmätning o sen söka igen skuldsanering.
Hoppas bli fri om 5-7 år helst är 60 nu.

Hur har du lyckats då, jag får inte det att gå ihop så löneutmätning blir det.
Det tar ju slut till slut
Trollat varje månad för att gå runt tidigare, vilket såklart inte är bra och bara får skulderna att öka.
Har kommit till en punkt numera där jag har några tusenlappar över efter allt är betalt, som går till extra-amortering och sparande. Så går åt rätt håll men är väldigt långt kvar. Strax över miljonen i skulder.
Löneutmätning hade aldrig tagit slut för mig, då skulderna skulle ökat istället för minska som det gör nu, men hade jag varit smart hade jag släppt till KF långt tidigare, när skulderna var lägre.

Senast ändrad:
Nej om sambo äger halva huset(delägare)
Så skönt att höra ! Det finns ett slut.
Har du fått besked fr kf om när det är slut el räknar du på det själv.
Jag är också välutbildad bra lön låg hyra men livet en traumatisk händelse kom, som jag skrivit tidigare. Nu kommer det mycket inkasso o avbetalningsplaner blir dyrt... så det blir löneutmätning o sen söka igen skuldsanering.
Hoppas bli fri om 5-7 år helst är 60 nu.
Så är det! På Mina Sidor kfm finns en skuldprognos-uträknare, använd den. Jag fick drösvis m brev fr inkasso o kfm när jag släppte allt. Obehagligt men även en ögonöppnare: jag hade ingen koll på hur mkt jag ev hade i skulder… Till allt hade landat hos kfm. Då lättade allt rent mentalt.

Så är det! På Mina Sidor kfm finns en skuldprognos-uträknare, använd den. Jag fick drösvis m brev fr inkasso o kfm när jag släppte allt. Obehagligt men även en ögonöppnare: jag hade ingen koll på hur mkt jag ev hade i skulder… Till allt hade landat hos kfm. Då lättade allt rent mentalt.
Hur länge kommer det kravbrev tills det hamnar hos kronofogden ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp