Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Varför leasar inte alla/fler bil?

När jag parkerade bilen idag såg jag att de höll på installera eluttag på hela bottenvåningen. Ca 50 platsar. Detta kommer hända på de flesta parkeringsgarage, om inte alla. Svårare om man parkerar längs gatan kanske. En vän leasade precis en Peugeot 208 E för 2699kr och kan säga den är båda snygg och skön att köra

För att alla vill inte byta bil efter tre år. Eller kör mycket osv. Många kanske bara köper en helt ny bil en gång i livet och har den därefter i tio-femton år. Däremot finns det många som köper nya bilar efter något år eller två och där håller jag med om att leasing är ett mycket bättre alternativ.

För att alla vill inte byta bil efter tre år. Eller kör mycket osv. Många kanske bara köper en helt ny bil en gång i livet och har den därefter i tio-femton år.

Men blir det inte typ samma kostnad?

Leasing kostar exemplevis 4.000 i månaden - på ett år är det ca 50.000 kronor - på 10 år är det 500.000 kronor.

Köper du ny bil för 400.000 kronor eller aningen mer så är den bilen efter 10 år värld en femtedel utav det kanske.

MEN. Därtill till kommer det ju andra kostnader på en ny bil du äger själv som gör att det kostnadsmässigt bör gå i princip jämnt ut?

Kanske att något utav alternativen är 50.000 kr billigare utspritt över dessa 10 åren.

Men blir det inte typ samma kostnad?

Leasing kostar exemplevis 4.000 i månaden - på ett år är det ca 50.000 kronor - på 10 år är det 500.000 kronor.

Köper du ny bil för 400.000 kronor eller aningen mer så är den bilen efter 10 år värld en femtedel utav det kanske.

MEN. Därtill till kommer det ju andra kostnader på en ny bil du äger själv som gör att det kostnadsmässigt bör gå i princip jämnt ut?

Kanske att något utav alternativen är 50.000 kr billigare utspritt över dessa 10 åren.
Så kan det säkerligen vara! Men man har ju absolut större frihet med en köpt bil som man annars inte får ifall man leasar. Du har alltid alternativet att behålla den så länge du vill och en välvårdad bil som är tio år gammal är inte direkt redo för skroten utan kan med lätthet hålla i tio år till.

Men nöjer man sig med alla förvalda alternativ vid leasing brukar man få ett bra pris. Tyvärr brukar exrrakostnaderna för däck, dragkrok, takbox, annan kulör, interiörändringar osv sticka iväg rätt rejält jämfört med vad den faktiska kostnaden är för tilläggen.

Om man har en sådanhär elbil. Var laddar man dom?

Finns det dockningsstationer överallt eller? Vad händer om man missbedömer en sträcka och står där utan el?
Hemma, på macken, på stan, jobbet osv.

Generellt så ska man inte ladda det i vanligt uttag, motorvärmeuttag och liknande pga värmerisk och eventuell brandrisk.
Ska man komma undan billigt är det låg laddning (s.k DC laddning) på hemmaplan eller om man har tillgång till det på jobbet eller i närhet.
Annars finns det snabbladdare (kallas oftast AC laddning eller HPC) men då kostar det mera, beroende på vilket nätverk du laddar via. T ex Ionity som är ett av dom större i Sverige chockhöjde priserna nyligen till 8kr+ per kwh så det skulle inte bli mycket billigare att ladda kontra tanka en fossil bil men går fortfarande ut billigare jämfört med en fossil på servicekostnad och fordonskatt.

Många nyare elbilar klarar köra längre än vad räckvidden säger men jag skulle inte utmana ödet. Är det en nyare bil som har carplay/android auto så kan navigationsappen säga vart nästa stolpe finns och navigera dig dit. Jag tror inte det är ett jätte problem förutom man är bortskämd med att ens nuvarande diesel suv kan ta mig nära 100mil på en full tank om jag kör snålt (läs normalt) medens en elbil tar dig kanke i bästa fall ca 40 mil.

I dagens läge utan laddstolpar överallt och med priserna för dom bilarna är det inte intressant

Inte ens om jag var skuldfri med full disponibel inkomst hade jag aldrig skaffat elbil idag
Jag resonerade likadant i flera år. Men efter gjorde lite research och inte bara gick på mina spekulationer så kom jag fram till:
- Jag bor i medel stor stad (Sundsvall), jag kommer (troligtvis) ha tillgång att ladda hemma när jag väl frågar fastighetsägaren om vi kan installera en laddare, annars kostar jag på det själv i o m det är en relativ låg kostnad.
- Jag kör 99% i stan
- Dom få tal gånger jag kör från stan, t ex på semester så får man ta det lugnt och ta några extra kafferaster och ben sträckare än man är van vid :)

Eftersom jag vill ha en ren UC och inte köpa en bil kontant/ta lån så kör jag med privatleasing och i o m månadskostnaden inte drar iväg så mycket diesel kontra elbil så blev det lättare för mig.

Men nu vet jag inte vart i landet du bor så det kanske är som du säger att det inte är välutbyggt lokalt, sedan finns naturligtvis den ekonomiska aspekten att beakta.

Jag kan tänka mig att man kan montera en sådan om du bor i villa men var fan laddar alla med lägenhet bilarna hemma?
Det är en jätte bra fråga. Jag bor i ett flerfamiljshus och inte ett traditionellt lägenhetshus. Så i mitt fall handlar det mest om fastighetsägaren säger OK att sätta upp, vare sig dom tar kostnaden på runt 10' eller så pröjsar jag det själv som första elbilsägare på gården. Det blir billigare än jag ska ställa bilen hos OKQ8 över natten varje vecka (plus mindre oro någon bråkstake gör nåt med bilen!).

Men den dagen jag flyttar till en bostadsrätt så kommer det vara ett av många krav jag har på lägenhet och förening, ladd-möjlighet måste finnas.

Ganska enkelt faktiskt att svara på varför inte fler leasar. Alla har inte en månadslön som räcker till en leasingbil för 5 papp!. Exempel
Låt säga att du tjänar 25000:-/mån, du får ut 20k. Av detta är hyran 8500:-. el, försäk, tv/bredband, mobil 1500:- , resor till o från jobbet 1000:-, barn 3000:- , mat 2000:- detta blir ca 16000:-. Har du en bra månad och får ut full lön så har du då ca 4k kvar. detta ska räcka till övriga kostnader och nöjen osv... Det blir direkt ganska svårt att leasa bil då. Man behöver antingen ha en inkomst på 30k+/mån eller en hyra på 3-4000:-. Helst bägge delar för att ha möjlighet att leasa bil. således blir det för tufft för många att leasa bil.

Låt säga att du tjänar 25000:-/mån, du får ut 20k. Av detta är hyran 8500:-. el, försäk, tv/bredband, mobil 1500:- , resor till o från jobbet 1000:-, barn 3000:- , mat 2000:- detta blir ca 16000:-
I detta räkne exempel låter det som du syftar på att man är två i hushållet, således bör även 5000kr vara görbart på två inkomster.

Är det inte två inkomster och du specar upp en ensamstående med underhåll, absolut då ska du inte titta på en ny bil. Man får utgå från man får in (dyr hyra för övrigt).

Man får prioritera men även om du av detta har ett billån så är det inte mycket som skiljer sig när man räknar in skatt, drivmedel, värdeminskning, service (även om bitar av detta är även på en leasad bil men inte lika mycket).

I detta räkne exempel låter det som du syftar på att man är två i hushållet, således bör även 5000kr vara görbart på två inkomster.

Är det inte två inkomster och du specar upp en ensamstående med underhåll, absolut då ska du inte titta på en ny bil. Man får utgå från man får in (dyr hyra för övrigt).

Man får prioritera men även om du av detta har ett billån så är det inte mycket som skiljer sig när man räknar in skatt, drivmedel, värdeminskning, service (även om bitar av detta är även på en leasad bil men inte lika mycket).
8500:- är inte speciellt dyr hyra idag utan får nog ses som rätt normal.
Vet inte vad i de uppgifterna Pellepålle angav som indikerar att det är två personer. Jag skulle nog säga att det är i underkant för 1 person med barn.

Men alternativet till att leasa skulle ju vara att köpa en bil, antingen med egna pengar eller med lånade pengar. Slår man ut den kostnaden och värdeminskning på bilen mm. så kanske leasing inte är det sämsta valet.

Men alternativet till att leasa skulle ju vara att köpa en bil, antingen med egna pengar eller med lånade pengar. Slår man ut den kostnaden och värdeminskning på bilen mm. så kanske leasing inte är det sämsta valet.
Precis detta. Många tittar bara på lånekostnad + bränsle och tror det är vad en bil kostar.

Precis detta. Många tittar bara på lånekostnad + bränsle och tror det är vad en bil kostar.

Jag trodde personligen själv att det var någon hake med leasing men ju mer jag läst här i tråden och ju mer jag funderar så landar jag åtminstone i att det är ett billigare alternativ.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp