tacksam för lite svar angående hur dom fungerar, samt får man automatiskt en prick såfort räkningen nått fogden eller finns det en chans att slippa pricken?vill inte starta en ny tråd känner jag, eftersom jag ändå är i en liknande situation som skrivaren. har 12 000kr totalt 13k i skulder till vivus.se som snart är 2 månader försenad. fortfarande inte gått till kronofogden men det bör väl ska komma denna vecka? har aldrig vart hos fogden förut, så nu undrar jag lite hur det funkar? kräver dom att man betalar hela summan på en gång? eller finns det chans att avbetala där? vad krävs för att dom ska komma hem hit och hämta saker? äger nämligen ingenting i värde eftersom jag fortfarande bor hemma. En obetalad iphone s4, och en 5 år gammal dator, och såklart en säng, är det som jag ägertacksam för lite svar angående hur dom fungerar, samt får man automatiskt en prick såfort räkningen nått fogden eller finns det en chans att slippa pricken?

2 månader försenat är mer tid än vad jag fick. Efter en månad ungefär lämnades det över. Så det lär komma inom kort då kan vi anta. Alla "kräver" att du ska betala hela summan på en gång. Sen kan man ansöka om avbetalning som man eventuellt får. Men det får du ansöka om via Vivus, det är dom som är fordringsägaren.
När du hamnar hos kronofogden så får du först ett betalningsföreläggande, en talong längst ner som du ska skriva på med namn och datum. Den skickar du in. Efter ett par veckor kommer utslaget och skulden är bekräftad och du får en anmärkning. Sen beror det på om fordringsägaren vill att kronofogden ska driva in skulden, det är inte självklart. För det kostar ju 600:- om året även för dom och om dom ser att du har låg inkomst och inte kan betala ändå, eller om man har andra skulder som redan ligger där. Begär dom inte det så får du inget skuldsaldo som kronofogden ska driva in, men väl en anmärkning och skulden är lagfäst och bekräftad. Det är det många främst vill, själva betalningen kan dröja, det vet även sms-låne-företagen givetvis.
Hur bor du? Bor du i bostadsrätt? Har du bil? Har du offentliga värdesaker? Isåfall kan dom vara intresserade. Dom kommer göra en utredning vad du har för inkomst, kolla i bilregistret, fastighetsregistret, skatteverket, vad du har för konton osv. Du har väl antagligen inget sånt och låg inkomst, så för dig kommer utredningen bara visa att du saknar förmåga att betala och därefter händer ingenting utom att skulderna växer ju längre du inte betalar.
Nej, dom kommer inte bry sig om din säng, dator eller telefon. Det är mer värdefulla saker dom isåfall skulle vara ute efter, till exempel en bil eller liknande. Finns det inget som syns att du äger kommer dom öht inte komma hem till dig, det är mycket ovanligt om man inte har ägodelar av betydande värde vilket få har som har skulder.
då är jag lite mer informerad hur det går till. då behöver jag iallafall inte vara orolig att dom kommer hit och plockar saker då med andra ord, var mest det jag var orolig för. bor ju fortfarande hemma som jag skrev innan. mamma o pappa har endel värdesaker, och har läst om att dom tagit andras saker, men det hoppas jag kan uteslutas. får 6300 ca i månaden så skulden hos fogden om det nu blir så(borde bli så) lär försvinna på 2,5 månad såvida dom inte plussar på en massa tusenlappar extra