Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Var ska jag börja? Hjälp!

Uppdatering: Använde mina 2500kr till att betala tillbaka Pengos och Risicum lånen. Så nu är jag pank. Dock har jag ägnat stora delar av dagen till att lägga upp saker på Blocket. Förhoppningsvis får jag in lite pengar där och kan lösa någon mer skuld. Nya uppdateringar kommer.

Förmodligen ett bra val att betala av så mycket du kan med det du har för att slippa mer kostnader. Sen har du ju faktist inte så mkt lån som många andra här inne. Förutom dina nämda avb-planer så rör det sig ju om 11 - 12 tusen vilket självklart är mkt om man inte har någon inkomst.

Så här skulle jag försöka göra.

Precis som du skriver; Försöka sälja av så många tillgångar som jag äger och kan avara. Kan du få in några tusen här vore det ju toppen.

Försöka mig på något samlingslån, jag misstänker att det är uteslutet för dig att få ett lån någonstans.. Kom inte ihåg om du hade någon månad kvar hos kfm men antar även att du har väldigt låg taxerad inkomst. Om du inte kan få ett samlingslån av någon kreditgivare *observera att du inte ska ta snabblån utan något du kan betala av över en längre period för att få bort kniven mot strupen. Prova Lendo om du vet med dig att du har chans att få. Antar att lån av föräldrar&vänner och liknande inte är möjligt, annars är detta förstås att föredra.

Lika mycket kraft som du lägger på att lösa ovanstående skulle jag lägga på att försöka hitta ett jobb. Jag vet inte hur din situation ser ut men alla jobb är bra jobb. Ansträng dig riktigt hårt med att försöka hitta något enkelt jobb som ger inkomst. Allt ifrån städa toaletter till vad som finns ledigt. 1 månadslön.. tar dig ur den här skiten!.

En annan sak... för varje snabblån du betalar tillbaka så ska du även skicka ett mail där du ber dem låsa dig själv från att ta framtida lån. Så du inte drar på dig mer snabblån.. du kommer annars låna om för att försöka lösa denna situation.. mkt bättre att försöka lösa denna nu med 11k i skulder istället för om 3 månader med 25k i skulder. Spärra dig från alla snabblån.. så har du svårt att få pengar om du blir sugen att spela någon gång igen när du inte kan kontrollera dig. Kolla även upp här på forumet vilka lån som är smartast att betala av först.. t.ex vilka kreditgivare som kommer vara snabbat skicka till inkas&kronof och vilka du kan dra ut på ärendet i någon månad.

Stort Lycka till.. Du grejar detta!

Senast ändrad:
Tack Laxen, för alla bra råd och tips!
Min motivation till att söka jobb mer effektivt ökade avsevärt efter din post.
"1 månadslön.. tar dig ur den här skiten!." Det stämmer ju faktiskt.
Samlingslån går inte då jag är i princip 0-taxerad.
Jag började nu för en stund sen skicka mail till alla sms-långivare.
Så att dom spärrar mig och på så vis kan jag inte ta nya lån på de jag har betalat tillbaka hos. Hemskt att fastna i "låne-spiralen". Att ta nya lån hela tiden för att lösa gamla. Det var på det sättet jag hamnade i skiten första gången och därav har 20k på avbetalning hos Gothia och Intrum. Har lagt upp en hel del på Blocket nu. Får se inom ett par dagar hur mycket det genererar. Blir väl några tusenlappar om jag har tur... Imorgon ska jag uppdatera mitt CV och skicka runt överallt.

Vill beta av så mycket jag bara kan, vet att det inte kommer räcka hela vägen men ska kämpa så hårt jag kan för att få betalt en del iaf. Blir då mycket lättare att senare "lägga korten på bordet" för mina päron. Dels för att jag visat att jag gjort vad jag kan för att betala mina skulder men också för att de ska behöva betala så lite som möjligt. Dags att försöka sova nu... Precis tagit ett sömnpiller och börjar känna mig dimmig. Kommer med nya uppdateringar imorgon. Eller ja, senare idag blir det ju.

Det här med att lägga "korten på borden" Borde du göra med detsamma. Otroligt jobbigt.. men samtidigt otroligt skönt efteråt oavsett vad responsen blir. Skicka ett mail till dina föräldrar eller lägg en lapp på bordet medan du är ute om du inte vill ta det face to face.

Oavsett om de kan bidra med någon hjälp eller inte så är det ju bra att de vet om din situaiton. Återigen. Lycka till!

vill inte starta en ny tråd känner jag, eftersom jag ändå är i en liknande situation som skrivaren. har 12 000kr totalt 13k i skulder till vivus.se som snart är 2 månader försenad. fortfarande inte gått till kronofogden men det bör väl ska komma denna vecka? har aldrig vart hos fogden förut, så nu undrar jag lite hur det funkar? kräver dom att man betalar hela summan på en gång? eller finns det chans att avbetala där? vad krävs för att dom ska komma hem hit och hämta saker? äger nämligen ingenting i värde eftersom jag fortfarande bor hemma. En obetalad iphone s4, och en 5 år gammal dator, och såklart en säng, är det som jag äger :) tacksam för lite svar angående hur dom fungerar, samt får man automatiskt en prick såfort räkningen nått fogden eller finns det en chans att slippa pricken?

vill inte starta en ny tråd känner jag, eftersom jag ändå är i en liknande situation som skrivaren. har 12 000kr totalt 13k i skulder till vivus.se som snart är 2 månader försenad. fortfarande inte gått till kronofogden men det bör väl ska komma denna vecka? har aldrig vart hos fogden förut, så nu undrar jag lite hur det funkar? kräver dom att man betalar hela summan på en gång? eller finns det chans att avbetala där? vad krävs för att dom ska komma hem hit och hämta saker? äger nämligen ingenting i värde eftersom jag fortfarande bor hemma. En obetalad iphone s4, och en 5 år gammal dator, och såklart en säng, är det som jag äger :) tacksam för lite svar angående hur dom fungerar, samt får man automatiskt en prick såfort räkningen nått fogden eller finns det en chans att slippa pricken?

2 månader försenat är mer tid än vad jag fick. Efter en månad ungefär lämnades det över. Så det lär komma inom kort då kan vi anta. Alla "kräver" att du ska betala hela summan på en gång. Sen kan man ansöka om avbetalning som man eventuellt får. Men det får du ansöka om via Vivus, det är dom som är fordringsägaren.

När du hamnar hos kronofogden så får du först ett betalningsföreläggande, en talong längst ner som du ska skriva på med namn och datum. Den skickar du in. Efter ett par veckor kommer utslaget och skulden är bekräftad och du får en anmärkning. Sen beror det på om fordringsägaren vill att kronofogden ska driva in skulden, det är inte självklart. För det kostar ju 600:- om året även för dom och om dom ser att du har låg inkomst och inte kan betala ändå, eller om man har andra skulder som redan ligger där. Begär dom inte det så får du inget skuldsaldo som kronofogden ska driva in, men väl en anmärkning och skulden är lagfäst och bekräftad. Det är det många främst vill, själva betalningen kan dröja, det vet även sms-låne-företagen givetvis.

Hur bor du? Bor du i bostadsrätt? Har du bil? Har du offentliga värdesaker? Isåfall kan dom vara intresserade. Dom kommer göra en utredning vad du har för inkomst, kolla i bilregistret, fastighetsregistret, skatteverket, vad du har för konton osv. Du har väl antagligen inget sånt och låg inkomst, så för dig kommer utredningen bara visa att du saknar förmåga att betala och därefter händer ingenting utom att skulderna växer ju längre du inte betalar.

Nej, dom kommer inte bry sig om din säng, dator eller telefon. Det är mer värdefulla saker dom isåfall skulle vara ute efter, till exempel en bil eller liknande. Finns det inget som syns att du äger kommer dom öht inte komma hem till dig, det är mycket ovanligt om man inte har ägodelar av betydande värde vilket få har som har skulder.

Senast ändrad:
Uppdatering!
Jag sålde min bärbara dator idag för 3000kr.
Det sved lite men jag har ju trotsallt fortfarande min stationära dator kvar.
Med pengarna löste jag ytterligare 2 lån, nämligen Easycredit och Credigo.
Börjar känna mer och mer lättnad nu när jag ser att min "skuldstapel" blir mindre och mindre. Lättare och sova, lättare att andas. Imorgon är det Nyår, då ska jag ha trevligt med vänner. Sedan är det dags att fortsätta kämpa sig ur sina skulder.

Så här ser mina skulder ut just nu:

10,000kr Gothia (avb. 500/mån) Betald för denna månad.
10,000kr Intrum (avb. 500/mån) Betald för denna månad.
1329kr Harryscash (Förfaller i Januari)
4900kr Vippi (Förfaller i Januari)
3000kr Kriita (Förallit denna månad)

:)

God fortsättning allihop! Kämpa på!

2 månader försenat är mer tid än vad jag fick. Efter en månad ungefär lämnades det över. Så det lär komma inom kort då kan vi anta. Alla "kräver" att du ska betala hela summan på en gång. Sen kan man ansöka om avbetalning som man eventuellt får. Men det får du ansöka om via Vivus, det är dom som är fordringsägaren.

När du hamnar hos kronofogden så får du först ett betalningsföreläggande, en talong längst ner som du ska skriva på med namn och datum. Den skickar du in. Efter ett par veckor kommer utslaget och skulden är bekräftad och du får en anmärkning. Sen beror det på om fordringsägaren vill att kronofogden ska driva in skulden, det är inte självklart. För det kostar ju 600:- om året även för dom och om dom ser att du har låg inkomst och inte kan betala ändå, eller om man har andra skulder som redan ligger där. Begär dom inte det så får du inget skuldsaldo som kronofogden ska driva in, men väl en anmärkning och skulden är lagfäst och bekräftad. Det är det många främst vill, själva betalningen kan dröja, det vet även sms-låne-företagen givetvis.

Hur bor du? Bor du i bostadsrätt? Har du bil? Har du offentliga värdesaker? Isåfall kan dom vara intresserade. Dom kommer göra en utredning vad du har för inkomst, kolla i bilregistret, fastighetsregistret, skatteverket, vad du har för konton osv. Du har väl antagligen inget sånt och låg inkomst, så för dig kommer utredningen bara visa att du saknar förmåga att betala och därefter händer ingenting utom att skulderna växer ju längre du inte betalar.

Nej, dom kommer inte bry sig om din säng, dator eller telefon. Det är mer värdefulla saker dom isåfall skulle vara ute efter, till exempel en bil eller liknande. Finns det inget som syns att du äger kommer dom öht inte komma hem till dig, det är mycket ovanligt om man inte har ägodelar av betydande värde vilket få har som har skulder.

tusen tack för ditt svar :) då är jag lite mer informerad hur det går till. då behöver jag iallafall inte vara orolig att dom kommer hit och plockar saker då med andra ord, var mest det jag var orolig för. bor ju fortfarande hemma som jag skrev innan. mamma o pappa har endel värdesaker, och har läst om att dom tagit andras saker, men det hoppas jag kan uteslutas. får 6300 ca i månaden så skulden hos fogden om det nu blir så(borde bli så) lär försvinna på 2,5 månad såvida dom inte plussar på en massa tusenlappar extra

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp