Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Jag har chattat med chatgpt angående omprövning för jag vill ju undvika det samtligt som jag har stort behov av pengar som jag har levt på existensminimum i några år innan jag fick skuldsanering. Jag vill kunna jobba över, men inte så att något händer. chatgpt säger detta.

Förtydligande:​

• När jag säger ”Kronofogdens Vägledning för skuldsanering”, så syftar jag på ett dokument som oftast kallas handbok eller vägledning för handläggare hos Kronofogdemyndigheten.
  • Det är alltså en intern handbok/arbetsmanual med instruktioner om hur handläggarna ska tolka och tillämpa Skuldsaneringslagen — särskilt avsnitt som rör omprövning, varaktighet, bedömning av inkomst.
Vad jag vet:
  • Dokumentet existerar och används som arbetsverktyg inom Kronofogdemyndigheten.
  • Det finns refererat till i juristiska skrifter, utbildningsmaterial, domar samt i Skatteverkets vägledningar.
  • Det är sannolikt inte publikt nypublicerat i sin helhet på myndighetens webbplats — därför behövs begäran om allmän handling för att få ut det.

Någon som vet något om detta att den finns? Det hade ju varit bra att läsa på när man har skuldsanering i 3 år till.

Jag har chattat med chatgpt angående omprövning för jag vill ju undvika det samtligt som jag har stort behov av pengar som jag har levt på existensminimum i några år innan jag fick skuldsanering. Jag vill kunna jobba över, men inte så att något händer. chatgpt säger detta.

Förtydligande:​

• När jag säger ”Kronofogdens Vägledning för skuldsanering”, så syftar jag på ett dokument som oftast kallas handbok eller vägledning för handläggare hos Kronofogdemyndigheten.
  • Det är alltså en intern handbok/arbetsmanual med instruktioner om hur handläggarna ska tolka och tillämpa Skuldsaneringslagen — särskilt avsnitt som rör omprövning, varaktighet, bedömning av inkomst.
Vad jag vet:
  • Dokumentet existerar och används som arbetsverktyg inom Kronofogdemyndigheten.
  • Det finns refererat till i juristiska skrifter, utbildningsmaterial, domar samt i Skatteverkets vägledningar.
  • Det är sannolikt inte publikt nypublicerat i sin helhet på myndighetens webbplats — därför behövs begäran om allmän handling för att få ut det.

Någon som vet något om detta att den finns? Det hade ju varit bra att läsa på när man har skuldsanering i 3 år till.
är detta fortsättning från annan tråd?

Jag har 2 år kvar på min skuldsanering. Träffat en tjej i 1 års tid som bor längre bort. Hon vill ev flytta hitåt. Men vi är oroliga om gemensamt boende, eftersom min skuldsanering påverkar hennes ekonomi. Någon som har en aning om hur vi ska gå tillväga i det läget?

Men vi är oroliga om gemensamt boende, eftersom min skuldsanering påverkar hennes ekonomi. Någon som har en aning om hur vi ska gå tillväga i det läget?
Din sanering bör inte påverka hennes ekonomi något nämnvärt.
Du får behålla för att betala din del av kostnaderna. Om du tjänar mest, får du behålla mer. Men om hon tjänar mer, så räknar man att hon behöver bidra mer till hushållet.

Missade att mitt belopp att betalade har sänkts nu från januari 2026 så råkade betala in 350kr för mycket.

min son fyller 7 iår så därför blir större belopp över

undra vad som händer med dem? :/

Ville inte starta en ny tråd om detta så tar det här.

Jag fick ett brev från KFM om att en av mina banker jag hade skuld hos inte ville ha mera pengar från mig så jag fick pengar återbetalda.

Är det för att dom tycker att det kostar för mycket i administration att hantera detta eller varför vill dom inte ha mera pengar från mig? :D

Jag blev ju glad att få tillbaka lite pengar men känns lite konstigt.

Fråga banken :)

Ville inte starta en ny tråd om detta så tar det här.

Jag fick ett brev från KFM om att en av mina banker jag hade skuld hos inte ville ha mera pengar från mig så jag fick pengar återbetalda.

Är det för att dom tycker att det kostar för mycket i administration att hantera detta eller varför vill dom inte ha mera pengar från mig? :D

Jag blev ju glad att få tillbaka lite pengar men känns lite konstigt.

Vilken bank var det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp