Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad utmäts i Hemmet

Hej alla!
Läser lite överallt att fogden kommer då och då och ser vad man har hemma, jag bara undrar lite det är så att för ca 8-10 år sen fick jag tvn som jag har i vardagsrummet och sen har jag en tv i sovrummet som är ifrån 2016 som inhandlades för ca 4000kr då jag ibland inte kommer ut sängen så ville jag ha en där också. Jag har ju nu inte kvar kvitton från någon av tv apparaterna och undrar hur jag då ska kunna bevisa att det är inköpta för länge sen. Och ingen av dom är en värsting tv... vad tar dom mer? Jag har tex fått Carolina Gynning glas och annat från henne varje år jag fyller och vid jul. Jag har ju en lön det förmodligen kommer ta ifrån kommer de då ta saker hemifrån ändå eller hur funkar det??? Är så förbannat orolig för allt, inte vad som ska tas ifrån mig men känns som man kommer få leva med fogden efter sig i hela sitt liv. Hade gjort vad som helst för att få skuldsanering tänkte försöka söka om det snarast!
Är imponerad på er alla som fortfarande står på benen. Mina ben kryper hela tiden.

Av mig har dem inte tagit någonting eller ens varit intresserade trots att jag har en del prylar av värde här hemma . Fick hem ett brev att kronofogden att de inte anser att jag har något av värde hemma och att det är värt att besöka mig. Jag har haft löneutmätning ett tag istället. Tror inte att dem kommer och tar dina prylar så länge du har en lön att utmäta och att du skriver på alla papper som KF skickar dig såklart.

TV ingår i beneficiet så det är inte troligt att de tar dem. Är glasen värda mycket pengar och vet isåfall en kronofogde/handläggare eller vem de nu skickar det så kan de ju ryka. Annars handlar det väl om dyr konst, äkta mattor, dyra smycken, bilar o dylikt.

Regler om vad som kan utmätas finns i Utsökningsbalken (UB) se http://ww.lagen.nu/1981:774. Som utgångspunkt kan lös egendom utmätas om den inte undantas genom en speciell regel (se 4 kap 2§ och 5 kap UB). Det som inte kan utmätas är det som man behöver för att leva, driva hushållet, för sin försörjning mm. Att ha en TV har ansetts vara en nödvändighet i ett hem, och så länge TV:n är av begränsat värde undantas den därför från utmätning.

Om man däremot har flera tv-apparater eller en TV av större värde kan utmätning bli aktuell. Det finns då en regel som anger att den dyrare TV:n utmäts men man får rätt till ett skäligt belopp för att köpa en annan tv av mindre värde (se 5 kap 4§ UB). Utmätning får alltid bara göras om det är försvarligt med hänsyn till det överskott efter avdrag för kostnader som kan fås vid försäljning.

I dagsläget kan nya TV-apparater (typ platt-TV) ha ett betydande värde även begagnade, och det kan därför anses motiverat att utmäta dessa mot att man får köpa en ”vanlig” TV som ju trots allt finns kvar på marknaden. Det är alltså möjligt att dina två tv-apparater kommer att utmätas om det inte finns någon annan egendom som är mer lämplig.

Gör en liten repa på sidan i bägge TV-apparaterna så ryker andrahandsvärdet, men det påverkar inte din upplevelse.

Tror inte att dem kommer och tar dina prylar så länge du har en lön att utmäta och att du skriver på alla papper som KF skickar dig såklart.

Kan med säkerhet säga att antalet papper man skriver på inte har någon påverkan på utmätning av egendom i hemmet.

Regler om vad som kan utmätas finns i Utsökningsbalken (UB) se http://ww.lagen.nu/1981:774. Som utgångspunkt kan lös egendom utmätas om den inte undantas genom en speciell regel (se 4 kap 2§ och 5 kap UB). Det som inte kan utmätas är det som man behöver för att leva, driva hushållet, för sin försörjning mm. Att ha en TV har ansetts vara en nödvändighet i ett hem, och så länge TV:n är av begränsat värde undantas den därför från utmätning.

Om man däremot har flera tv-apparater eller en TV av större värde kan utmätning bli aktuell. Det finns då en regel som anger att den dyrare TV:n utmäts men man får rätt till ett skäligt belopp för att köpa en annan tv av mindre värde (se 5 kap 4§ UB). Utmätning får alltid bara göras om det är försvarligt med hänsyn till det överskott efter avdrag för kostnader som kan fås vid försäljning.

I dagsläget kan nya TV-apparater (typ platt-TV) ha ett betydande värde även begagnade, och det kan därför anses motiverat att utmäta dessa mot att man får köpa en ”vanlig” TV som ju trots allt finns kvar på marknaden. Det är alltså möjligt att dina två tv-apparater kommer att utmätas om det inte finns någon annan egendom som är mer lämplig.

jag kan väll tycka att pengar från min lön borde väll räcka att utmäta varje månad

Kan med säkerhet säga att antalet papper man skriver på inte har någon påverkan på utmätning av egendom i hemmet.

Med säkerhet var lite att ta i. Om det vill sig att verkställigheten får göra delgivning så kan utmätning bli av i samma sväng. Ganska sällsynt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp