- Meddelanden
- 31 506
- Mottagna reaktioner
- 16 520
- Poäng
- 11 977
Spännande att få höra din personliga åsikt gällande min gåva, med värde och så, om du vill delge?
Jag gav som sagt bort min del av bostadsrätten 1 år innan mina skulder kom till Kronofogden, och jag hade då en betalplan som fungerade. Sen tog jag det där avgörande återfallet (spel, vad annars) som förstörde allt efter ett år och mina skulder fick släppas till Kronofogden och blev övermäktiga. Jag hade då nästan 900.000 i skuld. När jag gav bort min del av bostadsrätten var den delen värd ca 75.000kr. Jag var skuldsatt hos 25 olika borgenärer. Varje borgenär hade alltså kunnat få 3000kr var för det värdet. Och detta är alltså vad skuldsaneringshandläggarna avslår min ansökan på. Trots att dom så fint säger att de gör en helhetsbedömning. Vilket betyder att de måste väga dessa 3000kr till vardera borgenär - mot att jag kämpat med lånen i åratal, jag har tagit extra jobb, jobbat övertid, tagit samlingslån, genomgått behandling för mitt spelberoende på två olika sätt + att jag fortfarande går på möten på spelberoendeföreningen... Allt detta tycker jag visar på att jag har tagit ansvar för vad jag drabbats av, och gjort vad jag kan för att göra rätt för mig. Men tydligen väger dessa 3000kr till vardera borgenär tyngre. Men det är ju obetydligt...
Hur ser du på det Lasseman, som ändå är en fogde så att säga?
Jag är inte fogde.
Du hade kunnat få skuldsanering om övervärdet inte var större än så, men ge bort när du är eller är på g att bli på obestånd är ett rejält no-no om det upptäcks. Jag vet att personer blivit anmälda för liknande saker och beloppen varit i ungefär samma storleksordning och det resulterat i någon månads fängelse, så det är inte för inte jag brukar reagera när folk gör/gjort/föreslår sånt för att undandra sig från utmätning eller tro att man gör det..