Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad ska jag göra gällande övertid?

Spännande att få höra din personliga åsikt gällande min gåva, med värde och så, om du vill delge?

Jag gav som sagt bort min del av bostadsrätten 1 år innan mina skulder kom till Kronofogden, och jag hade då en betalplan som fungerade. Sen tog jag det där avgörande återfallet (spel, vad annars) som förstörde allt efter ett år och mina skulder fick släppas till Kronofogden och blev övermäktiga. Jag hade då nästan 900.000 i skuld. När jag gav bort min del av bostadsrätten var den delen värd ca 75.000kr. Jag var skuldsatt hos 25 olika borgenärer. Varje borgenär hade alltså kunnat få 3000kr var för det värdet. Och detta är alltså vad skuldsaneringshandläggarna avslår min ansökan på. Trots att dom så fint säger att de gör en helhetsbedömning. Vilket betyder att de måste väga dessa 3000kr till vardera borgenär - mot att jag kämpat med lånen i åratal, jag har tagit extra jobb, jobbat övertid, tagit samlingslån, genomgått behandling för mitt spelberoende på två olika sätt + att jag fortfarande går på möten på spelberoendeföreningen... Allt detta tycker jag visar på att jag har tagit ansvar för vad jag drabbats av, och gjort vad jag kan för att göra rätt för mig. Men tydligen väger dessa 3000kr till vardera borgenär tyngre. Men det är ju obetydligt...

Hur ser du på det Lasseman, som ändå är en fogde så att säga?

Jag är inte fogde.
Du hade kunnat få skuldsanering om övervärdet inte var större än så, men ge bort när du är eller är på g att bli på obestånd är ett rejält no-no om det upptäcks. Jag vet att personer blivit anmälda för liknande saker och beloppen varit i ungefär samma storleksordning och det resulterat i någon månads fängelse, så det är inte för inte jag brukar reagera när folk gör/gjort/föreslår sånt för att undandra sig från utmätning eller tro att man gör det..

På tal om det vem var det här inne som fick råd av banken att skriva över huset på mannen och sen fick avslag.?
@Kimsan72 du brukar ha bra minne.
Undrar hur det gått.

På tal om det vem var det här inne som fick råd av banken att skriva över huset på mannen och sen fick avslag.?
@Kimsan72 du brukar ha bra minne.
Undrar hur det gått.

Klart säljarna på banken föreslår det, dom vill ju såklart fortsätta tjäna pengar på bolånet. Man ska inte tro att en "bankman", eller försäljare som dom är har kundens bästa för ögonen, även om många blint tycks tro det.

Det känns bara så jävla meningslöst att betala mer. Jag betalar 11.500 i månaden och har gjort det i snart 3 år och ändå ökar bara skulderna... men jag förstår vad du säger..

Dom motiverar det genom att jag ett år innan jag fick skulder hos KF gav bort min del av vår bostadsrätt till henne. Detta gjorde jag för att betala för pengar jag spelat bort som var hennes. Men KF tyckte alltså tydligen att jag skulle kunna se in i framtiden och veta att jag om ett år skulle få betalningssvårigheter och därmed hamna hos dom..... när jag gav henne min del av bostadsrätten så hade jag inte en tanke på att det skulle påverka min chans till skuldsanering... eftersom det inte ens då var aktuellt för mig att söka!! Tycker det känns så jävla orättvist.. :(
Håller med dig och förstår dig fullkomligt

Jag är inte fogde.
Du hade kunnat få skuldsanering om övervärdet inte var större än så, men ge bort när du är eller är på g att bli på obestånd är ett rejält no-no om det upptäcks. Jag vet att personer blivit anmälda för liknande saker och beloppen varit i ungefär samma storleksordning och det resulterat i någon månads fängelse, så det är inte för inte jag brukar reagera när folk gör/gjort/föreslår sånt för att undandra sig från utmätning eller tro att man gör det..

Om någon vill anmäla mig för att jag gav bort min del av bostadsrätten till min sambo, som en återbetalning för att jag tagit pengar ifrån henne, så varsågod tänker jag. Skulle jag sen dessutom få en månads fängelse för det, ja då hade jag nog bara kunnat skratta åt hur sjukt det hade varit..

Hur som helst, gällande mitt specifika fall så tycker jag att en ärlig helhetsbedömning av fallet borde ha kommit fram till att jag är berättigad en skuldsanering, och jag tycker att det är tragiskt att det ska bero på vilken handläggare man får.. Andra gången jag sökte fick jag inledande, och enligt den handläggaren så var det en självklarhet att jag skulle få genomgå skuldsanering, det finns ju inget annat alternativ. Sen gick han på semester och då avslogs ansökan av en annan person efter EN vecka. Så det var väl bara någon som satt och jobbade undan så att säga... och lekte med folks liv lite grann..

Om någon vill anmäla mig för att jag gav bort min del av bostadsrätten till min sambo, som en återbetalning för att jag tagit pengar ifrån henne, så varsågod tänker jag. Skulle jag sen dessutom få en månads fängelse för det, ja då hade jag nog bara kunnat skratta åt hur sjukt det hade varit..

Hur som helst, gällande mitt specifika fall så tycker jag att en ärlig helhetsbedömning av fallet borde ha kommit fram till att jag är berättigad en skuldsanering, och jag tycker att det är tragiskt att det ska bero på vilken handläggare man får.. Andra gången jag sökte fick jag inledande, och enligt den handläggaren så var det en självklarhet att jag skulle få genomgå skuldsanering, det finns ju inget annat alternativ. Sen gick han på semester och då avslogs ansökan av en annan person efter EN vecka. Så det var väl bara någon som satt och jobbade undan så att säga... och lekte med folks liv lite grann..
Efter att ha läst några inlägg och har en del egna erfarenheter har jag känslan att Kronofogden hanterar utmätning olika jämfört med skuldsanering. Utmätning styrs av interna handböcker på KFM ganska detaljerat. Skuldutmätning är en EXTRAORDINÄR åtgärd som styrs av juridik. Kronofogden utgår från att man kan inleda skuldsanering om inte det finns uppenbara orsaker att avslå. Om någon av borgenärerna opponerar sig (med motivation, eftersom KFM inte gillar att borgenärer bara kastar in ett yrkande om avslag), görs en mer ingående analys och då kan beslutet bli att avbryta inledandet. Jag har sagt net förut i nån tråd att KFM spar info.

Efter att ha läst några inlägg och har en del egna erfarenheter har jag känslan att Kronofogden hanterar utmätning olika jämfört med skuldsanering. Utmätning styrs av interna handböcker på KFM ganska detaljerat. Skuldutmätning är en EXTRAORDINÄR åtgärd som styrs av juridik. Kronofogden utgår från att man kan inleda skuldsanering om inte det finns uppenbara orsaker att avslå. Om någon av borgenärerna opponerar sig (med motivation, eftersom KFM inte gillar att borgenärer bara kastar in ett yrkande om avslag), görs en mer ingående analys och då kan beslutet bli att avbryta inledandet. Jag har sagt net förut i nån tråd att KFM spar info.
.... Skulle däremot ingen opponera sig beslutar KFM enligt förslaget. Ibland går ju ärendet vidare till tingsrätt/hovrätt och då bör ju KFMs beslut vara "juridiskt" motiverat.
Men kanske någon mer insatt kan förklara detta med olika beslut beroende på ....?

.... Skulle däremot ingen opponera sig beslutar KFM enligt förslaget. Ibland går ju ärendet vidare till tingsrätt/hovrätt och då bör ju KFMs beslut vara "juridiskt" motiverat.
Men kanske någon mer insatt kan förklara detta med olika beslut beroende på ....?
Observera att även avslag på inledande skuldsanering kan överklagas som alla myndighetsbeslut, vad jag förstår.

Observera att även avslag på inledande skuldsanering kan överklagas som alla myndighetsbeslut, vad jag förstår.

Alla formella beslut i skuldsaneringen kan överklagas av alla parter

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp