Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad ska jag göra gällande övertid?

Är ju inget som kan påverka löneutmätning framåt, skulle möjligen kunna göra möjligheterna till skuldsanering något sämre om det inte gick till skulderna, men det är nog marginellt.

Ge bort egendom är oftast inte så lyckat när man ät eller riskerar hamna på obestånd.
Lite beroende på värde och liknande kan det vara ett brott av varierad dignitet

Jag ”gav” förövrigt bort min del av huset 2 månader innan jag ansökte om skusan, fick inte ens några frågor om det...

hade ju dock bodelningsavtal och påskrivna bevittnade skuldebrev, men som sagt aldrig något som kom upp. Känns som rena lotteriet med handläggarna....
Jag tror inte att det är enbart KFs handläggare som försvårar. Det är nog inte så ruskigt svårt (efter lagändringen) att få inledande skuldsanering. Tror det mer har att göra med hur borgenärerna ser på dig - om du försökt prata med dom och visat din goda vilja att betala - så invänder dom kanske inte och du får positivt beslut. Det kan upplevas som lotteri.
Däremot kan en borgenär ringa till KF och påtala besvärande omständigheter efter inledande men innan beslut. Handläggaren kollar då och då kan negativa saker komma upp innan beslutet tas. Tror inte en enstaka månad är viktig, eftersom borgenären inte kan veta dina månadsinkomster utan bara medelinkomst. Speciellt om det ligger en tid bakåt.

Lite grann tror jag KF har lagt mer på borgenärerna att klaga - om ingen borgenär klagar efter inledande så varför skall KF själva vara besvärliga. Statsmakten (och även KF fast det kanske inte verkar så ibland) VILL dock att folk skall komma ur låneknipan (och bli nyttiga konsumenter och momsbetalare). Läste någonstans att medelkostnaden för "samhället" för långtidsskuldsatta är ca 250000:- per år för fysiska och psykiska problem, inte orka arbeta, gå ner i tid, missade skatteintäkter etc etc. Finns utredningar om detta, men jag vill inte skriva uppsatser.

Att göra en handläggare glad och skicka in extra pengar KAN göra skillnad i framtiden. Men jag har dock inga problem att förstå driften att lägga i madrassen.

Ge bort egendom är oftast inte så lyckat när man ät eller riskerar hamna på obestånd.

Naturligtvis i mitt fall så värdera en mäklare huset och en jurist hjälpte till med bodelningen, sen drog vi av privatlånen frugan gjort till mig. Resultatet blev att hon ”fick” min del av huset och att jag fortfarande är skyldig henne pengar... varje privatlån var underskrivet och bevittnat av vår bankman, samt att transaktionerna fanns på att lånen från henne gått rakt av till att betala lån som bara stod i mitt namn.

så på den biten är jag inte speciellt orolig.

Jag vände mig till trådskaparen framförallt.
Men ditt svar så blir det säkert fint. Vet jag inte om det ligger någon extra tyngd i någon besvittning av en försäljare på banken dock

Tror inte det egentligen, men tyckte det såg bättre ut än ett hemmasnickrat skuldpapper.

Det känns bara så jävla meningslöst att betala mer. Jag betalar 11.500 i månaden och har gjort det i snart 3 år och ändå ökar bara skulderna... men jag förstår vad du säger..

Dom motiverar det genom att jag ett år innan jag fick skulder hos KF gav bort min del av vår bostadsrätt till henne. Detta gjorde jag för att betala för pengar jag spelat bort som var hennes. Men KF tyckte alltså tydligen att jag skulle kunna se in i framtiden och veta att jag om ett år skulle få betalningssvårigheter och därmed hamna hos dom..... när jag gav henne min del av bostadsrätten så hade jag inte en tanke på att det skulle påverka min chans till skuldsanering... eftersom det inte ens då var aktuellt för mig att söka!! Tycker det känns så jävla orättvist.. :(
Redovisade du det inte som betalning av din skuld till henne? Hur kan de tycka att betalning av skuld är skäl för avslag?

Är ju inget som kan påverka löneutmätning framåt, skulle möjligen kunna göra möjligheterna till skuldsanering något sämre om det inte gick till skulderna, men det är nog marginellt.

Spännande att få höra din personliga åsikt gällande min gåva, med värde och så, om du vill delge?

Jag gav som sagt bort min del av bostadsrätten 1 år innan mina skulder kom till Kronofogden, och jag hade då en betalplan som fungerade. Sen tog jag det där avgörande återfallet (spel, vad annars) som förstörde allt efter ett år och mina skulder fick släppas till Kronofogden och blev övermäktiga. Jag hade då nästan 900.000 i skuld. När jag gav bort min del av bostadsrätten var den delen värd ca 75.000kr. Jag var skuldsatt hos 25 olika borgenärer. Varje borgenär hade alltså kunnat få 3000kr var för det värdet. Och detta är alltså vad skuldsaneringshandläggarna avslår min ansökan på. Trots att dom så fint säger att de gör en helhetsbedömning. Vilket betyder att de måste väga dessa 3000kr till vardera borgenär - mot att jag kämpat med lånen i åratal, jag har tagit extra jobb, jobbat övertid, tagit samlingslån, genomgått behandling för mitt spelberoende på två olika sätt + att jag fortfarande går på möten på spelberoendeföreningen... Allt detta tycker jag visar på att jag har tagit ansvar för vad jag drabbats av, och gjort vad jag kan för att göra rätt för mig. Men tydligen väger dessa 3000kr till vardera borgenär tyngre. Men det är ju obetydligt...

Hur ser du på det Lasseman, som ändå är en fogde så att säga?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp