- Meddelanden
- 38
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 31
Hej,
Tänkte bjuda in till diskussion både i allmänhet om billån men också för min specifika situation.
Hur mycket är det försvarbart att lägga på en bil? Vissa menar att man inte ska låna alls till bil, men det är inte så många som har flera hundratusen liggandes. Enligt banken så kan jag få låna många hundratusen till en bil.... Men vad är vettigt egentligen?
Ska man ta av sparpengarna helt, eller lägga så lite i kontantinsats som möjligt, men fortfarande lägga lånet på en kortare tid (säg 4-6 år)?
Skulle behöva köpa en då det är 5 mil enkel väg till jobbet, och orkar inte kollektivtrafiken.
Mina förutsättningar:
Ålder: 27
Inkomst: Ca. 50 000 per månad, brutto
Lån med bostadsrätt som säkerhet: 1 200 000
Bostadens värde: 1,5-1,6 miljoner
CSN: 950 kr/mån
Övrigt: 130 tusen på sparkonto, ungefär samma i fonder och slikt
Utöver det är jag berättigad till akassa och har inkomstförsäkring
Vänliga hälsingar,
Finurlige Funderaren
Tänkte bjuda in till diskussion både i allmänhet om billån men också för min specifika situation.
Hur mycket är det försvarbart att lägga på en bil? Vissa menar att man inte ska låna alls till bil, men det är inte så många som har flera hundratusen liggandes. Enligt banken så kan jag få låna många hundratusen till en bil.... Men vad är vettigt egentligen?
Ska man ta av sparpengarna helt, eller lägga så lite i kontantinsats som möjligt, men fortfarande lägga lånet på en kortare tid (säg 4-6 år)?
Skulle behöva köpa en då det är 5 mil enkel väg till jobbet, och orkar inte kollektivtrafiken.
Mina förutsättningar:
Ålder: 27
Inkomst: Ca. 50 000 per månad, brutto
Lån med bostadsrätt som säkerhet: 1 200 000
Bostadens värde: 1,5-1,6 miljoner
CSN: 950 kr/mån
Övrigt: 130 tusen på sparkonto, ungefär samma i fonder och slikt
Utöver det är jag berättigad till akassa och har inkomstförsäkring
Vänliga hälsingar,
Finurlige Funderaren
.