Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad är egentligen ett försvarbart billån?

Hej,

Tänkte bjuda in till diskussion både i allmänhet om billån men också för min specifika situation.

Hur mycket är det försvarbart att lägga på en bil? Vissa menar att man inte ska låna alls till bil, men det är inte så många som har flera hundratusen liggandes. Enligt banken så kan jag få låna många hundratusen till en bil.... Men vad är vettigt egentligen?

Ska man ta av sparpengarna helt, eller lägga så lite i kontantinsats som möjligt, men fortfarande lägga lånet på en kortare tid (säg 4-6 år)?

Skulle behöva köpa en då det är 5 mil enkel väg till jobbet, och orkar inte kollektivtrafiken.

Mina förutsättningar:
Ålder: 27
Inkomst: Ca. 50 000 per månad, brutto
Lån med bostadsrätt som säkerhet: 1 200 000
Bostadens värde: 1,5-1,6 miljoner
CSN: 950 kr/mån
Övrigt: 130 tusen på sparkonto, ungefär samma i fonder och slikt
Utöver det är jag berättigad till akassa och har inkomstförsäkring

Vänliga hälsingar,
Finurlige Funderaren

Tesla hade väl typ 0,75 % ränta ett tag och då kanske man kan låna och behålla sina pengar investerade.

Köp en bättre begagnad bil för ca 100 tusen och använd sparpengar.
Bra med inkomstförsäkring.
Bra förutsättningar för en stabil ekonomisk framtid om du undviker lån.

Ja, det handlar väl i ditt fall om hur dyr/ny bil du vill ha.
Om då inte vill betala ränta så skulle jag köpa en begagnad bil för 100 000 kr av mina sparpengar.
Vill du ha en dyrare/nyare bil tvingas du att ta den på finansiering. Ett sådant lån till en ny bil kan ibland skrivas på 3 år och du behöver då ha en kontantinsats på 20%. Det innebär att bilen ej är avbetald efter tre år utan det finns kvar en restskuld som man sedan löser när man säljer bilen efter dessa 3 år eller lägger om billånet till ett vanligt billån efter dessa 3 år d.v.s ett lån där bilen blir helt avbetald. Fördelen med detta upplägg blir att månadskostnaden ofta kan hållas låg och efter 3 år byter man in bilen mot en ny bil med ett liknande upplägg. Tanken är att värdet på bilen efter 3 år då ska motsvara bilens restskuld. Man får på detta sätt köra nya bilar till en ganska låg månadskostnad. Nackdelen är att bilen efter 3 år ej är helt avbetald och att om man inte sköter den t.ex med service etc. inte vid försäljning får ut så mycket pengar för bilen så att restskulden täcks och man har kvar en skuld på en bil som man har sålt. Lägger du 50 000 kr i kontantinsats kan du köpa en ny bil för 250 000 kr på detta sätt, för 100 000 kr i kontantinsats en bil för 500 000 kr. Att också betänka är att dessa kreditköp ofta har rörlig ränta och när bilen säljs kan nästa köpare ej ta över kreditavtalet. Säljer du då bilen till en bilfirma är det inget problem men till en privatperson blir det lite knöligt.
Lycka till, och blir det köp på kredit, tänk då på att det är dystra tider för bilbranschen så räntan borde vara ordentligt förhandlingsbar!

Senast ändrad:
Ja, det handlar väl i ditt fall om hur dyr/ny bil du vill ha.
Om då inte vill betala ränta så skulle jag köpa en begagnad bil för 100 000 kr av mina sparpengar.
Vill du ha en dyrare/nyare bil tvingas du att ta den på finansiering. Ett sådant lån till en ny bil kan ibland skrivas på 3 år och du behöver då ha en kontantinsats på 20%. Det innebär att bilen ej är avbetald efter tre år utan det finns kvar en restskuld som man sedan löser när man säljer bilen efter dessa 3 år eller lägger om billånet till ett vanligt billån efter dessa 3 år d.v.s ett lån där bilen blir helt avbetald. Fördelen med detta upplägg blir att månadskostnaden ofta kan hållas låg och efter 3 år byter man in bilen mot en ny bil med ett liknande upplägg. Tanken är att värdet på bilen efter 3 år då ska motsvara bilens restskuld. Man får på detta sätt köra nya bilar till en ganska låg månadskostnad. Nackdelen är att bilen efter 3 år ej är helt avbetald och att om man inte sköter den t.ex med service etc. inte vid försäljning får ut så mycket pengar för bilen så att restskulden täcks och man har kvar en skuld på en bil som man har sålt. Lägger du 50 000 kr i kontantinsats kan du köpa en ny bil för 250 000 kr på detta sätt, för 100 000 kr i kontantinsats en bil för 500 000 kr. Att också betänka är att dessa kreditköp ofta har rörlig ränta och när bilen säljs kan nästa köpare ej ta över kreditavtalet. Säljer du då bilen till en bilfirma är det inget problem men till en privatperson blir det lite knöligt.
Lycka till, och blir det köp på kredit, tänk då på att det är dystra tider för bilbranschen så räntan borde vara ordentligt förhandlingsbar!
Tack Petnas,

Rent praktiskt det jag tänker är att skjuta in 100' från sparkontot till en 3-5 år gammal bil och låna upp resten (150-200 ungefär) på 5 år. Då, om inte motorn eller växellådan rasar, så bör man rimligtvis alltid kunna sälja bilen och gå +- 0 som värst om man måste t.ex. vid sjukdom eller längre tids arbetslöshet.

Tack Petnas,

Rent praktiskt det jag tänker är att skjuta in 100' från sparkontot till en 3-5 år gammal bil och låna upp resten (150-200 ungefär) på 5 år. Då, om inte motorn eller växellådan rasar, så bör man rimligtvis alltid kunna sälja bilen och gå +- 0 som värst om man måste t.ex. vid sjukdom eller längre tids arbetslöshet.
På en så pass ny bil bör försäkringen täcka motor/drivlina (beror på mil). Jag skulle försöka hitta något som inte rullat för många mil.

Vad menar Du med +- 0 vid en försäljning? En bil tappar värde för varje månad och mil den körs. Finns väl undantag såklart, men det är ingen ”svenssonbil” Isf :).

På en så pass ny bil bör försäkringen täcka motor/drivlina (beror på mil). Jag skulle försöka hitta något som inte rullat för många mil.

Vad menar Du med +- 0 vid en försäljning? En bil tappar värde för varje månad och mil den körs. Finns väl undantag såklart, men det är ingen ”svenssonbil” Isf :).
Att skulden kopplad till bilen inte är större än vad man får ut när man säljer bilen är det jag menar.

Som svar på rubricerad fråga: Ett man med marginal har råd med och kan hantera oavsett även om någon i familjen blir av med jobbet eller man får veta att familjen väntar tillökning med trillingar.
Jag skulle kunna ha ett billån på ett par hundra tusen eller så, och skulle förmodligen betala tillbaka det betydligt fortare än banken tyckte man skulle göra.

Vill man spara pengar är jag alltid ett fan av Dacia. 200k och du får en ny bil! Ser inga större problem med dessa bilar, billiga att laga med och försäkra.

Har man långt till jobbet så kan.en elbil vara intressant också. Knepigare att välja rätt. 2019 model 3 har dock kommit ner till 300k nu tror jag, med få mil på mätaren. Försäkringen kostar o andra sidan minst 10k per år.

.. bra andrahandsvärde också på Dacia ser jag på blocket. Går säkert att sälja för nära 80-90k efter några år trots uppåt 9k mil

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp