Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Våga berätta? Luftslott

Hej Therese1111.
Glad att du hittat hit och får massa kloka råd från många medlemmar här inne.

Jag ville bara flika in här och berätta lite snabbt om min historia, för jag är den som satt på andra sidan, den som alltså var helt ovetandes om de skulder som faktiskt fanns i hemmet. Min man hade ett spelberoende och satt med typ 1 miljon i skuld. Men efter vissa omständigheter inte kunde hålla de för mig mycket längre.
Jag kan erkänna att jag inte blev så nöjd men vi är trots allt gifta fortfarande. Han tog hjälp för sitt spelande, la alla kort på bordet o gav mig sitt bank id och hans lön gick in på mitt konto osv. Alla räkningar som kom öppnades gemensamt. Vi gick igenom Kivra en gång i veckan osv..

Det var svårt och tufft att ta in och jag tänker att du behöver ge din partner lite tid att smälta det här. Reaktionerna kan vara många, men i slutändan är det bara pengar det handlar om.
Vi har två fina barn tillsammans (dessutom med autism båda två) och de gör livet lite skörare att bara kasta iväg pga pengar.
Vi har jobbat hårt tillsammans och rullar idag en snöboll mot ett skuldfritt liv tillsammans.
Pengar är inte allt, även om de gör mycket <3
Tack för att du berättar din historia. Känns skönt att veta att man inte är ensam, tror det har varit bland det värsta - leva med skammen och känslan av att man är dålig som vuxen människa och inte kan hantera ekonomi. Har haft samtalet med min man nu, gick bättre än väntat. Så glad att jag vågade

Tack för att du berättar din historia. Känns skönt att veta att man inte är ensam, tror det har varit bland det värsta - leva med skammen och känslan av att man är dålig som vuxen människa och inte kan hantera ekonomi. Har haft samtalet med min man nu, gick bättre än väntat. Så glad att jag vågade
Hur blev reaktionen? Låt honom nu smälta det lite också :)

Köp en flaska sprit till honom eller vin.

Han behöver nog något för att smälta det här.

Kanske låter som att jag skämtar nu - det gör jag inte. Beroende på ert övriga liv kan jag tycka att du borde använda dina kvinnliga egenskaper och kanske göra honom "nöjd" om du förstår hur jag menar. Skämtar inte nu heller.

Kul att det gått bra! Förhoppningsvis fortsätter det så efter han bearbetat allt.

Rekommenderar sen att säga att du vill gå igenom allt med han - för full transparans och vinna förtroende:

Skulder, transkationer, kreditupplysningar, deklarationer, räkningar, lönespecar etc - Visa precis allt och få han att bli involverad och hjälpa dig att göra en budget av det så att inget kan bita dig i framtiden.

Berättar man så är det bästa att verkligen städa undan allt så man inte har något att dölja i framtiden.

Berätta! Hur gick det, vad blev reaktionen? Modigt och bra gjort av dig! <3 Hur mår du nu?

Köp en flaska sprit till honom eller vin.

Han behöver nog något för att smälta det här.

Kanske låter som att jag skämtar nu - det gör jag inte. Beroende på ert övriga liv kan jag tycka att du borde använda dina kvinnliga egenskaper och kanske göra honom "nöjd" om du förstår hur jag menar. Skämtar inte nu heller.
Tycker att du har en väldigt tråkig attityd.

Berätta! Hur gick det, vad blev reaktionen? Modigt och bra gjort av dig! <3 Hur mår du nu?
Tack, det gick som sagt över förväntan. En stor lättnad, jag tänkte att va fan nu måste det till en förändring om det blir ensam med löneutmätning så får det vara så, jag orkar inte leva i en lögn. Har inställningen att vara helt transparent. Tjänar inget på att dölja nåt, nu måste det till en förändring. Han blev såklart otroligt besviken, arg, förvånad. Många frågor men han vill att vi hittar en lösning. Han ser oss som ett vi, mer än vad jag gjort då jag levt med detta själv. Vi har pratat massor efter första bomben som jag släppt. Han är såklart besviken men ser ändå förvånansvärt positivt på situationen och vill fortsätta dela livet med mig. Han sa att det spelar ingen roll om jag har 3000kr kvar efter räkningar eller 23 000kr, det är mig han vill leva med (även om det är lättare om jag har 23 000 kr kvar efter betalda räkningar) Han har en bra lön som vi klarar oss på. Lånebilden är låg från hans sida med tanke på att vi bor i hus, runt 600 000kr. Mitt nästa steg är att kartlägga ALLA skulder och lägga fram dom, sedan kontakta banken och se om dom kan höja lånet på huset. Jag är skeptisk med tanke på min historik men dom kanske kan bortse från den då det är ett högt värde i huset... Jag hoppas det. Längesen jag sov så lugnt som inatt.

Hej Therese1111.
Glad att du hittat hit och får massa kloka råd från många medlemmar här inne.

Jag ville bara flika in här och berätta lite snabbt om min historia, för jag är den som satt på andra sidan, den som alltså var helt ovetandes om de skulder som faktiskt fanns i hemmet. Min man hade ett spelberoende och satt med typ 1 miljon i skuld. Men efter vissa omständigheter inte kunde hålla de för mig mycket längre.
Jag kan erkänna att jag inte blev så nöjd men vi är trots allt gifta fortfarande. Han tog hjälp för sitt spelande, la alla kort på bordet o gav mig sitt bank id och hans lön gick in på mitt konto osv. Alla räkningar som kom öppnades gemensamt. Vi gick igenom Kivra en gång i veckan osv..

Det var svårt och tufft att ta in och jag tänker att du behöver ge din partner lite tid att smälta det här. Reaktionerna kan vara många, men i slutändan är det bara pengar det handlar om.
Vi har två fina barn tillsammans (dessutom med autism båda två) och de gör livet lite skörare att bara kasta iväg pga pengar.
Vi har jobbat hårt tillsammans och rullar idag en snöboll mot ett skuldfritt liv tillsammans.
Pengar är inte allt, även om de gör mycket <3
Du är en fin person! <3

Tycker att du har en väldigt tråkig attityd.

Med all respekt.
Jag har varit i din situation. Jag gjorde detta som du har gjort - inte bara två gånger utan jag gjorde det säkert 10 gånger. Utav dessa 10 gånger ställde så som i ditt fall familj, sambo, flickvän eller liknande upp - en gång är ingen gång men två gånger är en gång för mycket.

"Ville skriva av mig, ni behöver inte påpeka idiotin, väl medveten om den..." Tänker på detta bland annat. Eller "känslan av att man är dålig som vuxen"

Jag tror inte offerkofta är någonting som hjälper dig och jag tror inte heller det hjälper dig om din sambo IGEN räddar upp dig.

När man utav missbruk, oavsett om det är shopping, spel, eller alkohol hamnar i den här situationen gång på gång så behöver man krascha fullständigt. Genom att familjen hjälpte mig så förlängde dom bara missären. Hade dom redan 1:a gången satt ner foten hade jag sparat 10 år utav ekonomiskt botten.

Detta är kanske inte det du vill höra bland alla ryggdunkningar men det är den bistra sanningen. Om det har hänt en gång, det har hänt nu två gånger, sannolikheten är påfallande hög att det kommer hända en tredje gång om man inte kommer underfund med den riktiga anledningen till problematiken man har och inte bara den kortsiktiga ekonomiska.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp