- Meddelanden
- 138
- Mottagna reaktioner
- 33
- Poäng
- 147
Supergivande forum, har läst en del här!
Det är så att jag kommer köpa en bostadsrätt, den håller på att byggas. I höst behöver jag söka bolån (preliminärt inflyttningsdatum är början av nästa år). Jag har inga som helst skulder, har dock lånat ut en hel del privat till närstående (dumt gjort men man försöker vara givmild och får egentligen mest problem och skit för det). Sen så har jag betalat in 100 000 kr till byggherren eller snarare BRF-föreningen. Jag har jobbat i ett halvår nu då jag tog examen i somras (eftertraktad och har just nu 34000 kr i lön) och min inkomst förra deklarationsåret var bara 70 000 kr. Nu är det så att jag äger en del bitcoin-certifikat som jag gärna vill behålla, till ett värde på cirka 100 000 kr idag. Samtidigt försöker jag starta upp en verksamhet med två personer som har usla ekonomier. Denna verksamhet tror jag och vi mycket på och jag har investerat cirka 90000 kr hittills men nästan hälften av det är hyror och liknande. Vi kommer börja behöva köpa in maskiner, mer byggmaterial, skyltning m.m. Jag har en del kvar på mitt bankkonto men lär behöva sälja en del av mitt bitcoininnehav. En möjlig lösning är dock IKEA:s "Dela upp ditt köp på 12 månader med 0% ränta och utan avgifter*". Så jag gör dels en investering/satsning på bitcoin, dels en på verksamheten. En del risker även om jag tror superhårt på vår kommande verksamhet. Så jag funderar på att ansöka hos Ikano Bank/IKEA men vet inte om det är värt en UC och kanske även riskera bolånet. Är det onödigt? Hade ni sålt bitcoin istället? Förhoppningsvis får jag in mina skulder snart, skulle eventuellt kunna få de idag men tror inte det blir så.
"*Under kampanjperioden 3/1 - 28/2 2022 är den effektiva räntan 0% (0% rörlig ränta, 0 kr i uppläggnings- och aviavgifter). Vid en skuld på 10 000 kr blir månadsavgiften 833 kr/mån i 12 mån (totalt återbetalningsbelopp 10 000 kr). Ord. villkor för IKEA DELBETALA: 16,00% rörlig ränta. Exempel: Vid en skuld på 10 000 kr i 12 mån med betalsätt pappersfaktura (25 kr/mån) blir den effektiva räntan 20,45% (2020-04-01). Kreditgivare är Ikano Bank AB (publ)."
www.ikea.com
Det är så att jag kommer köpa en bostadsrätt, den håller på att byggas. I höst behöver jag söka bolån (preliminärt inflyttningsdatum är början av nästa år). Jag har inga som helst skulder, har dock lånat ut en hel del privat till närstående (dumt gjort men man försöker vara givmild och får egentligen mest problem och skit för det). Sen så har jag betalat in 100 000 kr till byggherren eller snarare BRF-föreningen. Jag har jobbat i ett halvår nu då jag tog examen i somras (eftertraktad och har just nu 34000 kr i lön) och min inkomst förra deklarationsåret var bara 70 000 kr. Nu är det så att jag äger en del bitcoin-certifikat som jag gärna vill behålla, till ett värde på cirka 100 000 kr idag. Samtidigt försöker jag starta upp en verksamhet med två personer som har usla ekonomier. Denna verksamhet tror jag och vi mycket på och jag har investerat cirka 90000 kr hittills men nästan hälften av det är hyror och liknande. Vi kommer börja behöva köpa in maskiner, mer byggmaterial, skyltning m.m. Jag har en del kvar på mitt bankkonto men lär behöva sälja en del av mitt bitcoininnehav. En möjlig lösning är dock IKEA:s "Dela upp ditt köp på 12 månader med 0% ränta och utan avgifter*". Så jag gör dels en investering/satsning på bitcoin, dels en på verksamheten. En del risker även om jag tror superhårt på vår kommande verksamhet. Så jag funderar på att ansöka hos Ikano Bank/IKEA men vet inte om det är värt en UC och kanske även riskera bolånet. Är det onödigt? Hade ni sålt bitcoin istället? Förhoppningsvis får jag in mina skulder snart, skulle eventuellt kunna få de idag men tror inte det blir så."*Under kampanjperioden 3/1 - 28/2 2022 är den effektiva räntan 0% (0% rörlig ränta, 0 kr i uppläggnings- och aviavgifter). Vid en skuld på 10 000 kr blir månadsavgiften 833 kr/mån i 12 mån (totalt återbetalningsbelopp 10 000 kr). Ord. villkor för IKEA DELBETALA: 16,00% rörlig ränta. Exempel: Vid en skuld på 10 000 kr i 12 mån med betalsätt pappersfaktura (25 kr/mån) blir den effektiva räntan 20,45% (2020-04-01). Kreditgivare är Ikano Bank AB (publ)."
Finansiering av stora och små inredningsprojekt
På IKEA erbjuder vi olika finansieringsalternativ och sätt att betala för dina IKEA möbler. Med IKEA Finansiering Lån kan du dela upp betalningen av både små och stora inredningsprojekt. Läs mer här.
Senast ändrad: