Värt risken? Bitcoin, bolån, egen verksamhet m.m.

När jag läser dina inlägg så ringer flera varningsklockor bland annat vad gäller riskaptit och ditt företagande.

När jag läser dina inlägg så ringer flera varningsklockor bland annat vad gäller riskaptit och ditt företagande.
På vilket sätt? Jag har tagit stort ansvar, dessvärre blev min insats och godhet mot andra människor större än tänkt.

Verksamheten har ganska låg lokalhyra så kan inte bli någon större förlust egentligen. Annars hade jag inte vågat eller kunnat öppna.

Jo. För då är det inte dina pengar, utan det är företagets... men om det är en risk du är villig att ta så har jag fullt förstående. Bara man är medveten om att vad som är sagt och hur affärspartners agerar kan skilja sig stort. Kul i övrigt med eget bolag, kör hårt :)

På vilket sätt? Jag har tagit stort ansvar, dessvärre blev min insats och godhet mot andra människor större än tänkt.
Några saker jag reagerade på

Riskaptit
- Du har extremt låg taxerad inkomst i relation till att köpa en nyproducerad lägenhet. Trots det är du beredd att riskera ditt bolån för ett litet lån på 100k?

- Du grämer sig över en missad uppgång på 10% i bitcoin trots din (relativt) låga insats. Du ska starta ett företag med tre personer, de pengarna ska förhoppningsvis ge en rejält högre avkastning än vad bitcoin kan förväntas leverera de närmaste åren. Om du tror mer på bitcoin än ditt eget företagande bör du kanske fortsätta köpa bitcoin istället.

Företagande
- om ni är tre delägare/grundare VARFÖR i hela fridens namn startar ni det som en enskild firma? Och varför i ditt namn?! Jag ser bara problem med det och inga som helst fördelar.Du bär hela risken och ffa när du har svårt att säga nej och är ”för snäll”
- personerna du startar firman med skriver du själv har gjort bort sig tidigare och är inte kreditvärdiga för fem öre. Men det här ska bli deras räddning… Det ska finnas en jävligt bra anledning att välja just de att starta firma med med risken att själv stå kvar med svarte petter.

avslutningsvis: i ett företag kan du räkna en fordran som en tillgång men det blir lätt en tankevurpa om man gör det privat. Du kan inte kvitta kreditförluster på samma sätt och de räknas definitivt inte in som tillgångar i relation till banken när det kommer till frågan om din kreditvärdighet.
mitt tips är att du inte alls räknar dessa pengar som en tillgång du har fören lånen är betalda - så många människor har hamnat i en ond spiral för att ”pengarna kommer snart”.

företagande är superkul och utvecklande samtidigt finns det vissa risker och jag tycker du tar större risker än vad som behövs. Mina reflektioner är baserade på tre av dina inlägg här och du gör vad du vill med det.

Några saker jag reagerade på

Riskaptit
- Du har extremt låg taxerad inkomst i relation till att köpa en nyproducerad lägenhet. Trots det är du beredd att riskera ditt bolån för ett litet lån på 100k?

- Du grämer sig över en missad uppgång på 10% i bitcoin trots din (relativt) låga insats. Du ska starta ett företag med tre personer, de pengarna ska förhoppningsvis ge en rejält högre avkastning än vad bitcoin kan förväntas leverera de närmaste åren. Om du tror mer på bitcoin än ditt eget företagande bör du kanske fortsätta köpa bitcoin istället.

Företagande
- om ni är tre delägare/grundare VARFÖR i hela fridens namn startar ni det som en enskild firma? Och varför i ditt namn?! Jag ser bara problem med det och inga som helst fördelar.Du bär hela risken och ffa när du har svårt att säga nej och är ”för snäll”
- personerna du startar firman med skriver du själv har gjort bort sig tidigare och är inte kreditvärdiga för fem öre. Men det här ska bli deras räddning… Det ska finnas en jävligt bra anledning att välja just de att starta firma med med risken att själv stå kvar med svarte petter.

avslutningsvis: i ett företag kan du räkna en fordran som en tillgång men det blir lätt en tankevurpa om man gör det privat. Du kan inte kvitta kreditförluster på samma sätt och de räknas definitivt inte in som tillgångar i relation till banken när det kommer till frågan om din kreditvärdighet.
mitt tips är att du inte alls räknar dessa pengar som en tillgång du har fören lånen är betalda - så många människor har hamnat i en ond spiral för att ”pengarna kommer snart”.

företagande är superkul och utvecklande samtidigt finns det vissa risker och jag tycker du tar större risker än vad som behövs. Mina reflektioner är baserade på tre av dina inlägg här och du gör vad du vill med det.

- har varit student så min inkomst var låg. Nu har jag fast jobb och bra lön (34000 i månaden, får en liten löneökning snart och priset på lägenheten är 2 miljoner och är en bra deal). Så jag utgår givetvis från min nuvarande situation. Jag har kollat upp det och det ska inte vara några som helst problem att få bolån, tyvärr måste jag nog ansöka om blancolån om inte verksamheten eller bitcoinen gått bra.

- jag har inte sagt jag är beredd att riskera mitt bolån för ett litet lån. Utan poängen med tråden var just att få det klart för mig om det är en risk/något negativt med att låna 60 000 kr räntefritt (därmed kan bitcoinen också växa) i ett par månader - de kommer ju vara färdigbetalda innan jag ansöker om bolån.

- jag grämer mig för att det känns surt att precis det jag oroar mig för ska hända hände precis. Jag tror mycket riktigt på bitcoin men gillar att sprida ut mina risker. Sen så handlar verksamheten inte bara om att få massa pengar utan för att grundarna också ska få bättre jobb än de de har nu. Det kändes bäst med enskild firma. Tyvärr är de inte kreditvänliga, inte ens säkert vi hade fått hyra lokal med de två som delägare. Det är två närstående så det är ju därför jag var med på mycket av detta. Hade det varit mer främmande folk så hade jag aldrig litat på dem eller gjort detta under dessa förutsättningar.

Senast ändrad:
Affärsidén är så bra att det kommer rulla på jättebra, det ska jag försöka komma ihåg att komma in hit och skriva sen. :)

Jag investerar bara i kryptovalutor och ser inte ens andra sektorer att investera i.
Eller snarare, jag ser dem, men jag satsar inte särskilt mycket på dem.
Jag började investera i kryptovalutor runt 2016.
Ibland, när jag är på humör, gör jag även intradagshandel. Det kräver mycket energi, men adrenalinet är helt galet)
Daytrading är verkligen en massa känslor och de är inte alltid positiva):facejoy:
Använder du robotar vid handel eller gör du det själv?
Jag har läst några recensioner, men har inte bestämt mig för att köpa en ännu.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp