Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Värdet av Bisnode?

Det kanske redan skrivits om detta i någon tråd men hittar inget. Funderar lite på hur relevant en Bisnode upplysning är egentligen för en långivare. Om man bortser från grunddata som inkomst, skatt osv så är det ju till stor del antalet förfrågningar som avgör vilket kreditbetyg någon får. Hela idén med kotokrediter som blivit allt vanligare är att att man ska kunna ta ut pengar vid behov och betala tillbaka lite varje månad, som tex Risicum, Trygg Kredit, S&A krediter, folkefinans mfl. Dessa företag tar en Bisnode vid varje uttag. Så om man ska använda lånprodukten som det är tänkt, öven en längre period så blir Bisnodebetyget kört i botten samtidigt UC betyget kan vara strålande bra. Vad har då en långivare för nytta av en Bisnodeupplysning? En dålig Bisnode är ju bara ett kvitto på att man har en kontokredit i så fall. Finns det någon från Binode här som kan svara på hur dom tänkt egentligen eller är det så att de låneprodukter som erbjuds idag inte är anpassade till den information som lämnas ut i kreditupplysningar? Någon här som vet?

Ja kan inte svara på Din fråga mer än att det fastighetsbolag som jag arbetar på har enkom samarbete med Bisnode & därifrån inhämtas våra kreditupplysningar samt kreditbevakningar.
När det gäller sökande till bostäder, så är inte själva betyget avgörande för att få en lägenhet. Dock är det ytterst avgörande om det gäller en kommersiell hyresgäst. Ett dåligt betyg där sätter saker och ting på sin yttersta spets i form av att vi sällan vill investera i lokalen, hyresgästen avkrävs antingen en 6 månaders deposition alternativt en bankgaranti.

Det kanske redan skrivits om detta i någon tråd men hittar inget. Funderar lite på hur relevant en Bisnode upplysning är egentligen för en långivare. Om man bortser från grunddata som inkomst, skatt osv så är det ju till stor del antalet förfrågningar som avgör vilket kreditbetyg någon får. Hela idén med kotokrediter som blivit allt vanligare är att att man ska kunna ta ut pengar vid behov och betala tillbaka lite varje månad, som tex Risicum, Trygg Kredit, S&A krediter, folkefinans mfl. Dessa företag tar en Bisnode vid varje uttag. Så om man ska använda lånprodukten som det är tänkt, öven en längre period så blir Bisnodebetyget kört i botten samtidigt UC betyget kan vara strålande bra. Vad har då en långivare för nytta av en Bisnodeupplysning? En dålig Bisnode är ju bara ett kvitto på att man har en kontokredit i så fall. Finns det någon från Binode här som kan svara på hur dom tänkt egentligen eller är det så att de låneprodukter som erbjuds idag inte är anpassade till den information som lämnas ut i kreditupplysningar? Någon här som vet?

Jag undrar också detta.
Framförallt undrar jag om det krävs ett bra Bisnodebetyg utav exempelvis Nordax efter att man blivit beviljad genom säg Lendo.
Eller räcker det med att man har så lite som 2 av 10 för att få lån?
Vill dom att man inte ska ha några förfrågningar utav aktörerna du nämner?

Tror inte kreditbetyget i sig spelar någon roll och det är lite därför jag funderar. Vilken typ av relevant info finns på Bisnode men inte på UC? Eller vill man bara ha bekräftat att sökanden har tagit en massa dåliga lån vilket bevisas genom en massa omfrågningar på Bisnode och därigenom att man har en massa dåliga smålån som man vill lösa. Om det nu är intressant. Men är ju konstigt med de banker som tar både UC och Bisnode. Finns det verkligen ingen här som vet varför?

Du svarar ju själv på din fråga?

Du kan ju utan problem ha 300.000 osynliga lån på Bisnode om du har Förskottslön,SMSPengar,Östgötabank,GetDivide mfl.
Om du söker lån på 350.000 men bara anger synliga lån så vill Nordax exemplevis se om du även har andra "fula" lån som du betalar för varje månad.

Så då är det bra att ha en massa fullån så man har något att lösa och inte gör något annat för dom:)? Men vill dom verkligen veta det så mycket så det är värt att ta en Bisnode för det om de ändå tänkt bifalla pga av bra uc? Då är det bra med en bra uc och en kass Bisnode?

På tal om Bisnode.

Hur var det nu, syns underskott och lån tagna hos UC där?

Samma uppgfter som på UC syns men inte vilka lån man har eller att man har lån förrutom pantbrev på fastigheten, värde av pantbrev ej ev skuld syns.

Har man Nordaxlån syns det på Bisnode. Såg ut som om jag bara hade lån på 250000 hos Nordax, de andra lånen syntes inte.

På tal om Bisnode.

Hur var det nu, syns underskott och lån tagna hos UC där?
Finns ju olika nivåer på bisnode precis som UC
Underskott syns ju på alla kreditupplysningar.
På en stor bisnode syns för mig Ikano lån (som tar UC) + kontant finans (tar bisnode) och antal kreditkort (4 st från UC) och summa på dem två lånen.
Alla lån syns ej på bisnode (som man har på UC)

Men på min senaste tagna bisnode syns inte allt. Lån och krediter syntes ej då.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp