Värderat upp hus, nu vill jag baka in blanco i bolånet.

Halloj!
Jag äger mitt hus, eller ja banken äger mitt hus typ
Har nyligen värderat upp det från 2,3 till 3,5m, har för nuvarande 1,725m plus 32k topplån på huset, så min belåningsgrad ligger nu iom den nya värderingen på 50%.

Jag har ca 500k i blanco, billån och krediter jag gärna skulle vilja ha in i huslånet. Men är som de flesta andra lite rädd för att tala med banken.

Årsinkomst 2020 432k och ett hemmavarande barn varannan vecka.

Vet någon om det är fysiskt möjligt för vv mamma med min årsinkomst att ha ett bolån på 2,26m själv?

Hej!

När jag räknar med förutsättning att man får belåna upp till 85% av bostadens värde så blir maxlån 2 975 000:-
Den summan minus befintliga lån (1 725 000 - 32 000 - blanco 500 000) skulle göra att utrymmet blir 718 000:- så teoretiskt sett finns det utrymme.
Antar att ambitionen med lånet är att lösa bort blancot till mer förmånlig ränta.

Med din inkomst som är bra bör du kunna stå på bolånet på 2,26 miljoner förutsatt att blancot är borta.
Sedan finns det ju ett gäng övriga faktorer såsom antal ff, underskott av kapital, bostadsform etc.

Har du testat preliminära kalkyler hos tex SBAB? Alltså där man kan se vad man får låna baserat på inkomst och skulder?

Ekonomiskt möjligt måste vara det relevanta, kolla kalkyl på sbab eller länsförsäkringar, där får du veta den ekonomiska kalkylen, går den inte ihop är det bara att glömma.

Hej!

När jag räknar med förutsättning att man får belåna upp till 85% av bostadens värde så blir maxlån 2 975 000:-
Den summan minus befintliga lån (1 725 000 - 32 000 - blanco 500 000) skulle göra att utrymmet blir 718 000:- så teoretiskt sett finns det utrymme.
Antar att ambitionen med lånet är att lösa bort blancot till mer förmånlig ränta.

Med din inkomst som är bra bör du kunna stå på bolånet på 2,26 miljoner förutsatt att blancot är borta.
Sedan finns det ju ett gäng övriga faktorer såsom antal ff, underskott av kapital, bostadsform etc.

Har du testat preliminära kalkyler hos tex SBAB? Alltså där man kan se vad man får låna baserat på inkomst och skulder?

kalkylen hos SBAB sa ja, ansökte och fick avslag. Ska ringa dom idag och se om de kan hjälpa.
Underskott ligger på 79k och antal ff är med gårdagens 4 st.

kalkylen hos SBAB sa ja, ansökte och fick avslag. Ska ringa dom idag och se om de kan hjälpa.
Underskott ligger på 79k och antal ff är med gårdagens 4 st.

Hade du över 500k blanco säger dom nej. Förstod inte om det var 500 du hade totalt eller om det var inkl billån mm.

du måste prata med banken och be dom hjälpa dig att lösa dina blanco, jag antar att du nu bara sökte online och då kommer det vara helt kört då dom inte räknar med att dina blanco försvinner

Det var kört hos SBAB pga mitt billån hos dnb som räknas som en kredit på 98k, en ff sambla aug 2020 samt en ff från Ecster i januari när jag fick fiber installerat i kåken.
Helt otroligt att dom skickar iväg till Ecster för att ta en ff när jag ändå fyllt i att jag vill betala hela beloppet direkt och inte göra en avbetalning.

Nu blir väl Handelsbanken sura över att jag först försökt byta till SBAB och så nekas jag väl på samma premisser av Handelsbanken.

Hatar att jag ska vara en sån jäkla torsk på att låna. Vilken jävla sits man sätter sig i.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp